Jump to content

Bor du i båten? Hva sier skattemyndighetene?

Jan E.

Recommended Posts

Antydet ikke trådstarter i et tidligere innlegg at leiligheten som er i nærheten av jobben skulle byttes ut med et hus? Hvis han ikke har leiligehten som bosted i tilstrekkelig tid vil jo en evt gevinst av denne være skattepliktig. Har trådstarter foretatt et regnestykket på om det faktisk kan være gunstig å miste pendlerfradraget, dersom realiseringen av pendler-leiligheten blir skattefri når den skal konverteres til et pendler-hus?

Leiligheten leier jeg av arbeidsgiver. Men kravet om å få leid den faller snart bort. Jeg har derfor kjøpt hus som pusses opp, og skal brukes som jobb-bolig når den blir ferdig.

Men jeg vil fortsatt ha mest døgnhvile i hjemkommunen. Og vil derfor fortsatt ha pendlerstatus om jeg kan.

Men så kommer det også inn en liten detalj med båten om den kan regnes som bolig: Regnes den da som selvstendig bolig :crazy:

Eventuel fortjeneste av salg på boligen vil komme langt frem i tid. Og når den tid nærmer seg må jeg se hvilken regler som gjelder da. Og om det lønner seg å flytte til huset i en tidsperiode, og si opp pendlerstatus, for å få eventuel gevinst skattefritt. Men den delen ligger kanskje tiår frem i tid.

Jara Wynja

Jeg har vært i båt i 6 år og mindighetene bruker forstatt min siste "faste" adresse dersom man bør ha en sånn. Ellers er jeg registert som uteligger og liker de veldis bra :sailing:

Vi i Båtboerforeningen som har adresse på Akerbrygge har vurdert å ta opp dette tema med skattemindighetene, men samtidig har vi den faren å bli nektet om å bo i båt i organiserte havner i Oslo. Jeg tror vi bør leve med utiliggerstatusen videre til vi har fått egen bobåthavna, men de er noen år til de kan bli. Anbefaler dem som har interesse med den saken å bli medlem i foreningen dersom vi blir sterkere ettersom vi blir større. Vi krever kun 150kr i medlemsavgift i året og inklusiv er grillfest, årsfest og meget mer.

Send meg IM og jeg ordner registeringen... :yesnod:

Hvis noen starter en uteliggerforening så kan vel jeg sikkert være kvalifisert til medlemsskap. Har også 6 år i båten+++ jeg kan banke i bordet med.

Jeg var på besøk hos folkeregisteret for en del år siden for å stille noen spørsmål som jeg ser nevnes også her i tråden. Dama i skranken virket veldig skeptisk og direkte ufordragelig da jeg kunne fortelle at jeg skulle bo i båten. Og humøret ble ikke noe bedre da jeg litt humoristisk foreslo: jeg skal vel stå i løsgjengerregisteret jeg da. Da ble megga spruterød og så ut til å stilltiende antyde at her hadde jeg bare å pelle meg ut herfra. :cryin:

Per :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...