VO`n Startet 22.April.2009 Del på Facebook Startet 22.April.2009 Fått den siste tiden litt sansen for seilbåt, både av lesing på BP og mye titting på Finn.... Dukker da noen spørsmål, begynner med dette.... Ser jo på litt større seilbåter er det ratt som gjelder (heter kanskje noe annet til seilbåt ? ) men hvordan er seilegenskaper og komfor med stikka kontra ratt og ikke minst hvordan er det å fortøye, er det noen merkbar forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Rorkult gir mer seilglede - mye bedre følelse med vannet. Ratt er mindre slitsomt når man håndstyrer over lengre tid, og mer praktisk (eller ihvertfall enklere for en nybegynner) ved havnemanøvre. F.eks bakking med rorkult kan gi overraskelser om man ikke holder nokså hardt i den. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
VO`n Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei Takk for svar Hvordan er det å manøvre en seilbåt kontra snekke? Snekke i seg selv kan være en utfordring, iallefall overgangen fra motorbåt og drev til snekke.... hvordan ville en overgang til seilbåt være? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Seilbåt er en drøm å manøvrere. Styrefart ned til 0,2 knop, dreier på 1,5 x båtens lengde. Med finnekjøl og spaderor vel og merke. Med lang kjøl og andre rorarrangementer er det sikkert fler utfordringer i finmanøvreringen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ratt bare ser kult ut. Rokult er kult. Det du må huske er "bremselengden" på seilbåt. Når du blir vant med den vil du syns den er lettere å manøvrere enn snekka. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
benq Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ble egentlig kjempeoverrasket over manøvrerings egenskapene på seilbåten . Hadde tidligere en Rana 630 med 55 hk tdi, forover så var den fin men bakover så var den en utfordring å manøvrere . Seilbåten (32 fot) var jeg spent på , men det var jo bare en lek når man tok hensyn til at det er ca. 4 tonn som er i sig , så her er ingenting å grue seg for, bare å bruke litt vett og forstand. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ok, dette høres jo rett så bra ut. Uansett blir det ingen ny båt i år (tror jeg), men det er jo lov til å planlegge litt Ikke minst lese og lære litt, som at det heter rokult og ikke stikke Mulig jeg burde være flinkere til å søke litt, men størrelse jeg har tittet på er fra 28 og oppover, gjerne mot 30 fot. Er det overkill å begynne på den størrelsen når en aldri har seilet før? (seilkurs etc vil sikkert bli vurdert hvis det blir tilfelle) Hvilke feller er det dere gikk i når dere konverterte til seil? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Det er ingen problem å seile en båt som er over 28 fot for en "fersking". Første seilbåten jeg seilte var 34 fot og det var ingen problemer knyttet til dette. Jeg har en eldre 31 foter og for meg er dette en helt grei størrelse. Du bør heller se på hvordan du skal bruke båten enn å la størrelsen begrense deg. Finn en størrelse som passer til ditt behov, dette rådet fikk jeg og det har fungert for meg. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har kjøpt seilbåt tidligere Redigert 22.April.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Egentlig ingen feller, bare å beregne god tid når du skal på sjøen. Litt mere arbeid med tilrigging og slikt. Har/hadde heller lite erfaring i å seile da jeg kjøpte båten, men har lest mye literatur bla. "Seil og riggtrim" av Ivar Dedekam, dette er en bok som er lest så mange ganger at bokstavene begynner å bli utlest. Tok også ett seilkurs som jeg hadde god nytte av, så var det bare å kjøpe båt å begynne å seile, har fått noen runder på sjøen allerede. Good Luck. Har du Knutza fått skuta på sjøen? var over mot deg en tur i ettermiddag. Redigert 22.April.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Takk for info så langt Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Husk og at rorkult gir rommeligere plass i cockpit og du kan ha den i ryggen mens du jobber med skjøtene Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Mulligan Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Tja. Noen liker mora, og noen liker dattera. Jeg synes det er mange fordeler med rorkulten. Direkte styring med god feedback på hvordan båten trives. Enkelt. Ingen unødvendig leamikk. Enkel og billig autopilotinstallasjon. Tar ingen plass i sittebrønnen i havn. Meget enkelt å seile singlehanded. Styrer med foten i slaga. Andre har annet syn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.