Jump to content

Trenger tips til storservice på BMC 1.5 Captain


Reserfjord

Recommended Posts

Jeg driver å planlegger en storservice på min godt brukte BMC 1.5 captain. Jeg pumpet ut 10 liter vann av selve motoren for noen måneder siden. Etter utpumpingen fyllte jeg på diesel til det rant over toppdekselet. Jeg lot dette stå i noen uker for så å erstatte dette med olje. Jeg gjorde og samme prossedyre på gearet.

 

Jeg tør ikke å starte motoren før jeg har åpnet motoren å sett over den.

 

Tidligere har jeg og vert plaget av en del oljesøl i kjølen, så jeg misstenker at det er lekasjer, har noen tips om hvor det kan lekke fra?

 

Er det noen som har erfaring med denne motoren og eventuelt tips om hva som bør skiftes?

 

Takker for alle svar: Anders :smiley:

Link to post

Heisann, rart du ikke har fått noen svar på denne tråden.

 

Du behøver ikke å åpne motoren, tørn den for hånd på veiva og hvis det ikke er noen ulyder eller den kubber burde det vært ganske trygt å starte.

Oljelekkasjen kommer enten fra simmerring til veiva (NB ikke alle bmc 1500 som har simmerring, bare nyere modeller) eller fra bunnpannen.

De som ikke har simmerring bak ved veiva har bare en slags sprubeskytelse og vil nok lekke litt hvis motoren er montert i stor vinkel.

 

mvh

Jon

Link to post

Du skulle ha startet motoren din etter du hadde fylt olje på den. Tørnet den forsiktig for å få ut vann i sylindrene. Vi pleide alttid å gjøre dette med en gang vi hadde fått ut alt vannet av bunnpannen. Motoren ble så kjørt i 5-15 minutter mens vi hele tiden sjekket oljetrykk og konsistens på det som var på peilepinnen. Oljen kommer da til på alle flater/smørekanaler og vannet havner i bunnpannen. Så begynte arbeidet med å skifte olje og kjøre den litt til... Tilsutt var oljen helt fin.... På større dieselmotorer for yrkesfartøy ble de ofte åpnet opp for sjekk.

Link to post

Jeg burde nok startet opp motoren som dere sier. Men det har seg slik at jeg har flyttet fra stavanger til trondheim for å studere litt. Derfor har jeg ikke hatt muligheten for å ha ordentlig ettersyn på båten min. Heldigvis har min bror flyttet hjem etter studier å bestemt seg for å bli med å eie båten. nok om det.

 

Men, jeg er i den kinkige situasjonen at jeg har for tiden ingen startmotor. Den gikk dunken når vannet var på besøk.

 

Vannet i båten min var både regnvann og saltvann fra akslingen som selfølgelig burde ha vert smurt opp (veldig urutinert av meg). Dette er jo tross alt min første snekke så det blir nok en del feil å lære av.

 

Jeg var enormt heldig, fordi jeg fant en her inne på BP. som hadde en delemotor som jeg kunne få helt gratis, mot avhenting. (tusen takk Njord) DEn mangler startmotor, så jeg får se om jeg får tak i en ny.

 

Siden motoren har stått så lenge nå uten å gå så tror jeg at den må åpnes. Jeg har jo delemotor, da går ting litt enklere :flag:

 

Tusen takk for svar sålangt. Er det noen som har erfaringer med deler som pleier å ryke på disse motorene?

 

Anders

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...