Reserfjord Startet 22.April.2009 Del på Facebook Startet 22.April.2009 Jeg driver å planlegger en storservice på min godt brukte BMC 1.5 captain. Jeg pumpet ut 10 liter vann av selve motoren for noen måneder siden. Etter utpumpingen fyllte jeg på diesel til det rant over toppdekselet. Jeg lot dette stå i noen uker for så å erstatte dette med olje. Jeg gjorde og samme prossedyre på gearet. Jeg tør ikke å starte motoren før jeg har åpnet motoren å sett over den. Tidligere har jeg og vert plaget av en del oljesøl i kjølen, så jeg misstenker at det er lekasjer, har noen tips om hvor det kan lekke fra? Er det noen som har erfaring med denne motoren og eventuelt tips om hva som bør skiftes? Takker for alle svar: Anders Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Heisann, rart du ikke har fått noen svar på denne tråden. Du behøver ikke å åpne motoren, tørn den for hånd på veiva og hvis det ikke er noen ulyder eller den kubber burde det vært ganske trygt å starte. Oljelekkasjen kommer enten fra simmerring til veiva (NB ikke alle bmc 1500 som har simmerring, bare nyere modeller) eller fra bunnpannen. De som ikke har simmerring bak ved veiva har bare en slags sprubeskytelse og vil nok lekke litt hvis motoren er montert i stor vinkel. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Du skulle ha startet motoren din etter du hadde fylt olje på den. Tørnet den forsiktig for å få ut vann i sylindrene. Vi pleide alttid å gjøre dette med en gang vi hadde fått ut alt vannet av bunnpannen. Motoren ble så kjørt i 5-15 minutter mens vi hele tiden sjekket oljetrykk og konsistens på det som var på peilepinnen. Oljen kommer da til på alle flater/smørekanaler og vannet havner i bunnpannen. Så begynte arbeidet med å skifte olje og kjøre den litt til... Tilsutt var oljen helt fin.... På større dieselmotorer for yrkesfartøy ble de ofte åpnet opp for sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hvor kom vannet fra? Har den vært under vann bør den vel startes opp jo før jo heller, men kommer vannet fra defekt toppakning f.eks må jo motoren åpnes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Reserfjord Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeg burde nok startet opp motoren som dere sier. Men det har seg slik at jeg har flyttet fra stavanger til trondheim for å studere litt. Derfor har jeg ikke hatt muligheten for å ha ordentlig ettersyn på båten min. Heldigvis har min bror flyttet hjem etter studier å bestemt seg for å bli med å eie båten. nok om det. Men, jeg er i den kinkige situasjonen at jeg har for tiden ingen startmotor. Den gikk dunken når vannet var på besøk. Vannet i båten min var både regnvann og saltvann fra akslingen som selfølgelig burde ha vert smurt opp (veldig urutinert av meg). Dette er jo tross alt min første snekke så det blir nok en del feil å lære av. Jeg var enormt heldig, fordi jeg fant en her inne på BP. som hadde en delemotor som jeg kunne få helt gratis, mot avhenting. (tusen takk Njord) DEn mangler startmotor, så jeg får se om jeg får tak i en ny. Siden motoren har stått så lenge nå uten å gå så tror jeg at den må åpnes. Jeg har jo delemotor, da går ting litt enklere Tusen takk for svar sålangt. Er det noen som har erfaringer med deler som pleier å ryke på disse motorene? Anders Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.