Jump to content

Interesseorganisasjon for båtfolk?


Syvert

Recommended Posts

I forrige nummer av "Seilas" etterlyste Henrich Nissen-Lie en felles interesseorganisasjon for båtfolk. Kongelig Norsk Båtforbund endret navn i 1998 nettopp fordi vi har som ambisjon å være en felles interesseorganisasjon for båtfolk. Medlemsmassen har imidlertid vært stabil de siste 3-4 årene på ca. 150 tilsluttede båtforeninger og ca. 19.000 medlemmer. Vi har også mange seilere som medlemmer fordi de har båtplass i båtforeninger, men seilforeningene glimrer med sitt fravær, bortsett fra Hallberg-Rassy Klubben. Norges Seilforbund er pr. definisjon en idrettsorganisasjon som er tilsluttet Norges Idrettsforbund. Derfor er det ikke spørsmål om enten/eller, men både/og. Seilere som seiler regattaer må nødvendigvis være medlem i Seilforbundet gjennom sin seilforening, men det burde ikke utelukke at de også som turseilere slutter opp om en felles interesseorganisasjon? For å utvikle KNBF videre til fordel for båtfolket, håper vi at du vil ta deg tid til å svare på spørsmålene. Det kan hjelpe oss til å komme videre i arbeidet for å bli en interesseorganisasjon med en medlemsmasse som gir oss tyngde i arbeidet!

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei!

 

Klart det er behov for en landsdekkende intresseorgnisasjon for båtfolket.

KNBF burde vera et alternativ til å ivareta våre intresser og synspunkter.

Det kunne vera greit for veldig mange av oss vil eg tru, om Syvert kunne fortelle litt mer om

KNBF, om tiltak dei har vore pådriver for, og hvilken positive tiltak dei har fått igjennom for båtfolket. Eg tenker då på hele landet under ett. Ikkje berre for lokalt grupper på Østlandet.

 

Steinar

Link to post

Jeg ser abslolutt behov for en felles organisasjon, men pollen er litt rart lagt opp. Hvis man svarer JA, kan man ikke spesifisere nærmere, og man kan heller ikke velge flere alternative områder. Mange av alternativene faller dessuten inn under det jeg vil definere som "arbeide for et bedre båtliv". Kanskje båtplassen trenger en ny poll-variant hvor man kan huke av flere svaralternativ?

 

Av det som er listet opp, er det kun arbeid mot myndigheter jeg synes er interessant. Jeg får allerede en drøss med medlemsblader i posten, og er medlem av foreninger hvor jeg får billig både det ene og andre. En del får jeg også gjennom jobben. Fri rettshjelp har jeg gjennom forsikring. Og det er vel ikke så mange som betaler full pris for drivstoff? Har ikke tenkt over det, ikke har jeg bil, og seilbåten har ikke det helt store forbruket. Gjelder Statoilkort på marinaer også?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Idiotiske regler om forbud mot septiktømming gjelder for hele landet. Småbåtregister likeså. Avgifter, sikkerhet på sjøen (fjernstyring av fyr, vedlikehold/utvidelse av merking, nedleggelse av kyststasjoner, osv. osv) Sikkerhet tar vel Redningsselskapet seg av, så man behøver vel ikke en ekstra organisasjon der. Men jeg mener absolutt at vi er i "samme båt" i mange andre tilfeller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Er selv ikke noe stort organisasjonsmenneske, særlig avsmak får jeg jo nå i disse tider med unødvendige streiker/lockouter opp og i mente, i et land som er så godt å leve i som vårt.

Konflikt er helt greit å ta, men da må det være på saker som virkelig betyr noe, og ikke som nå: Bare rammer uskyldige parter.  :lol:

Var i mine yngre år medlem av Norges Automobilforbund, men meldte meg ut fordi jeg da mente at NAF ikke hadde annet å tilby enn ei bok, og redusert forsikringspremie (som vi i dag får likevel). NAF har ikke baller til å ta konflikt eller i det minste å engasjere medlemmene til å skikkelig MARKERE viktige saker (avgiftsnivå, veiutbygging etc. etc. ), det blir for mye jatt..... :wink:

 

Altså er det argumenter både for og imot å danne en interesseorganisasjon for båtfolk.

En slik organisasjon bør etter min mening ikke utvikle seg i en av de overfor nevnte retninger.........

 

PS!

Nå har jeg for liten kunnskap om KNBF til å kritisere denne organisasjonen, og det var heller ikke meningen.  :wink:

Link to post

Det kunne vera greit for veldig mange av oss vil eg tru, om Syvert kunne fortelle litt mer om KNBF, om tiltak dei har vore pådriver for, og hvilken positive tiltak dei har fått igjennom for båtfolket. Eg tenker då på hele landet under ett. Ikkje berre for lokalt grupper på Østlandet. Steinar

Hei Steinar og dere andre  :wink:

Takk for fin respons så langt. Det vil føre alt for langt om jeg skal gi deg et fyldestgjørende svar på ditt spørsmål, Steinar, men hvis du går inn på web-siden vår www.knbf.no vil du kunne lese om alt vi har gjort de siste 5 årene. Det er også feil å tro at KNBF er en organisasjon som bare arbeider på Østlandet. Vi har medlemsforeninger fra Oslo til Kirkenes, fordelt på 6 regioner. Hovedtyngden av medlemmer har vi faktisk på Vestlandet (jeg har selv båten liggende i Stavanger..) og i Nord-Norge når vi ser antall medlemmer og medlemsforeninger i forhold til båttettheten. I denne sammenheng ligger Østlandet og Sørlandet dårligst an på landsbasis når det gjelder medlemsoppslutning.

Så en liten kommentar til Lars_Herman; jeg er helt enig med deg i at det kan være behov for en ny poll-variant hvor det er mulig å nyansere/begrunne standpunkter og/eller prioritere svar. Jeg la inn de andre variantene nettopp med henblikk på at Baatplassfolket ville kunne velge andre alternativer enn bare JA. NEI og VET IKKE. Noe å tenke på for våre meget dyktige admin'er?

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Jeg stemte nei, fordi jeg ikke tror det mulig å ha en organisasjon som alle vil føle at ivaretar deres interesse på en god måte. Interessene vil være forsjellige og kanskje også motstridene avhengig av båttype, båtbruk og hvor i landet man bor.

Heisan Lasse  :smash:

Jeg respekterer fullt ut ditt standpunkt, Lasse, men en organisasjon som ivaretar absolutt alles interesser og som alle er fornøyd med finnes ikke og er en umulighet i seg selv. Vi forsøker imidlertid å gjøre vårt beste med rammebetingelsene som gjelder alle båtfolk uansett om de seiler, har motorbåt eller er bosatt på den ytterste nøgne ø. Det at vi bidro til å fjerne momsen på uteleie av båtplasser, promillegrensen, prisene i gjestehavnene, å stoppe kommuner som krever leie av vannflaten, å stoppe forbudet mot tømming av septik, samarbeide med Kystverket om merking av leder, opprettelsen av Sakkyndig råd for fritidsbåter i Sjøfartsdirektoratet etc. etc. er bare noen eksempler på saker som vi har kjempet gjennom og som seilere har like mye glede av som motorbåtfolk. Problemet er at vi må ha medlemmer og noen kontingetinntekter for å gjøre denne jobben. En kontingent på kr. 120,- pr. år for foreningsmedlemmer og kr. 300 for direkte medlemmer er vel ikke all verden å betale for at noen skal gjøre denne jobben??? Hittil er det bare KNBF som gjør denne jobben på landsbasis, som interesseorganisasjon for båtfolk, som mer enn oppveier kontingenten...i tillegg til lønnsomme medlemsfordeler...

Sorry, det var ikke min mening med dette innlegget å bedrive selvskryt, og det var så definitivt heller ikke hensikten med å starte denne pollen...men jeg kunne ikke dy meg...

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei Syvert!

 

Jeg heller mot Lars-Herman på denne. KNBF er absolutt meget bra! Det viktigste er et talerør med mulighet for påvirkning på saker som betyr noe.  :nonod:

 

Drivstoff, forsikring etc. er bra med hensyn til å forsvare medlemskap i foreninger der noen føler motstand mot kontingenten.

 

Hilsen EspenE (KNBF medlem)

Link to post

Kanskje den viktigste saken fremover for en felles interesseorganisasjon for båtfolk er holdningsskapende arbeid.

 

Den største truselen mot sikkerhet og trivsel er hvordan stadig flere oppfører seg i forhold til andre ved bruk av båt. Her tror jeg ikke på mere regler, mere politi og strengere straff. Og de største og mest tragiske media-historiene kommer stadig hyppigere med bakgrunn i dårlige holdninger.

 

Vi kan da ikke bruke enda mere samfunnsressurser på dette når det uvilkårlig må gå på bekostning av nødvendige tak for barn og oppvekst, eldreomsorg, og narkotikaproblematikken?

 

Voksne båtfolk bør innse at dette er et problem vi først og fremst kan og må gjøre noe med selv innenfor de rammebetingelser vi allerede har, eller som vi selv kan forbedre ved bruk av våre egne ressurser i organsisasjon og samhandling.

 

Og det er her jeg mener en stor interesseorganisasjon har sin store mulighet til å forandre båtlivet til det bedre.

 

Med all respekt å melde, hvorfor lages det *båtsåpe-TV* med utgangspunkt Son, når en interesseorganisasjon i samarbeid med TV kunne lage program som fikk folk til å våkne og ta på alvor hva vi selv kan og må gjøre for å bedre alles sikkerhet og trivsel på sjøen? :nonod:

Link to post

hvis du går inn på web-siden vår www.knbf.no vil du kunne lese om alt vi har gjort de siste 5 årene.

Først: Jeg har svart at vi trenger en felles forening/organisasjon for alle båtfolk (les fritidsbåtfolk), men det blir jo veldig Ole Brum Ja takk til alt, ikke bare begge deler :nonod:

 

Til Syvert: Historie er i denne sammenhengen knapt interessant :nonod:. Derimot er det veldig interessant hva dere planlegger å gjøre de neste 5 årene. Hvor skal dere og hvordan har dere tenkt å markere dere som en organisasjon som båtfolket vil være medlem av?

 

Forøvrig er det snart pinse og jeg vil derfor ønske alle en fredfylt tur på sjøen over en lang weekend.

Link to post

Til Syvert: Historie er i denne sammenhengen knapt interessant :nonod:. Derimot er det veldig interessant hva dere planlegger å gjøre de neste 5 årene. Hvor skal dere og hvordan har dere tenkt å markere dere som en organisasjon som båtfolket vil være medlem av?

Hei Mini  :nonod:

Ole Brumm var ikke så dum han... Det er vel vel spørsmål om begge deler også i denne sammenhengen. Historien forteller hva vi har utrettet. Det hjelper ikke med all verdens gode planer hvis man ikke også kan vise til at man kan oppnå resultater. Det vil føre for langt å utrede for planene i detalj her, men kort kan det sies at planen for forbundets videre utvikling er å bidra til et bedre båtliv ved å:

1. Styrke arbeidet i regionene for å skape større nærhet og kontakt mellom forbundet, medlemmene og de sakene som opptar båtfolket.

2. Frigjøre kapasitet sentralt til enda større innsats overfor politikere og myndigheter og ikke minst til å yte service til de enkelte medlemmer.

3. Arbeide aktivt for et sikkert og trygt båtliv og bekjempe den økende tendensen til uvettig adferd på sjøen fra "båtsjåfører".

4. Profilere båtlivet i media.

Jeg vil anta at lederartiklene på www.knbf.no også sier en del mer om de viktigsdte utfordringene vi har fremover.

Men heller ikke KNBF kan utrette mer enn det vi har menneskelige og økonomiske ressurser til. Vi oppfattes nå som båtfolkets "serviceorgan". Hver dag får vi en rekke telefoner (og takk for det..) fra båtfolk som vil ha råd og hjelp til store og små problemer, men betale kontingent vil de ikke...

Det gleder oss også at både lokale og sentrale myndigheter i stadig større grad bruker oss som rådgivere. Det er viktigere å forhindre at "branner" oppstår enn at vi må bruke tid, krefter og penger på å slukke dem!

Jeg håper du er tilfreds med svaret, mini, tid og plass tatt i betraktning...

Jeg ønsker deg og baatplassfolket en god pinse og en god seilas!

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Det er ikke noen jeg kjenner som er glad i gratis passasjerer, derfor er det så viktig å profilere seg slik at det blir attraktivt å være medlem. Dette er jeg klar over er en umulig oppgave, men det burde være en kjempeutfordring. Spørsmålet er hvordan man skal gjøre dette.

Hei igjen mini  :seeya:

Jeg ville vært en meget lykkelig mann hvis jeg hadde et patentsvar på det spørsmålet! Utfordringen er jeg smertelig klar over... :flag:  :flag:  :yesnod:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Medlemsfordeler!

 

- Rimligere forsikring i selskap hvor man har andre fosrikringer, f.eks IF og Gj Nor.

( NAF gir rabatt i Gj Nor og Norsk Jeger og Fiske... gir rabatt i IF) Kunne faktisk spare 1200,- bare på bilen hvis medlem i sistnvente på IF bilforsikring.  Spare en del hundrelappe på NAF meldemkap i Gj NOR.

 

- Rimligere drivstoff. Bare Staolil er fånyttes. Få en avtale med en eller flere på i hver by/tettested med en bra båttettehet.

 

- Båtutstyr. Få en avtele med en kjede eller f. eks med Maritim AS om rabatt for medlemmer.

 

Da får man flere medlemmer ----> blir mer attraktiv----> får bedre avtaler-----> mer gjennomslagskraft------> enda flere medlemmer-----> osv.

 

Det finnes selvsagt flere "gulrøtter" for å beholde medlemmer.

Link to post

Å ha en felles Interesseorganisasjon for båtfolk vil få mange fordeler.

 

Eks:

Gunstige medlemsfordeler.

Gunstig båtforsikring      

Felles organisasjon for alle båtfolk

Rabatt på drivstoff.

Informasjons- og medlemsservice.

Gratis juridisk bistand.

 

 

Få dette til - lykke til.

:yesnod::cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Å ha en felles Interesseorganisasjon for båtfolk vil få mange fordeler.

 

Eks:

Gunstige medlemsfordeler.

Gunstig båtforsikring      

Felles organisasjon for alle båtfolk

Rabatt på drivstoff.

Informasjons- og medlemsservice.

Gratis juridisk bistand.

 

 

Få dette til - lykke til.

:seeya: :seeya:

Kunne sågar overta båtregisteret.  I følge statistikkene har det kommet flere stjålne båter til rette etter at dette ble opprettet.  Tror ikke registeret vil bli "missbrukt" til ekstra-skatter på oss båtfolk.

 

Ellers kunne det legges til John_Kr's liste:

  • merking av båtleder
  • bedre og gratis elekroniske kart til medlemmene
  • tilrettelegging av turhavner med renovasjon og sanitæranlegg
  • kansksje patruljefartøyer a la NAF for teknisk assistanse
For å nevne noe. Dette vil høyst sannsynlig resultere i en relativ høy medlemsagift.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

JA! En interesseorganisasjon som generelt arbeider for et bedre og gjerne billigere båtliv ville vært fint. Kanskje det allerede finnes noen som prøver, men det hadde vært fint hvis alle ble samlet i en organisasjon, da hadde det blitt noe tyngde bak. Når det gjelder spørsmålet om å arbeide mot det offentlige og myndigheter vil jeg heller at det skal være slik at en slik organisasjon skal arbeide MED det offentlige og myndigheter (altså ikke MOT)!

 

Jeg har mye større tro på samarbeid enn motarbeidelse!  

Link to post

Med all respekt å melde, hvorfor lages det *båtsåpe-TV* med utgangspunkt Son, når en interesseorganisasjon i samarbeid med TV kunne lage program som fikk folk til å våkne og ta på alvor hva vi selv kan og må gjøre for å bedre alles sikkerhet og trivsel på sjøen? :rolleyes:

Hei PanPan  :seeya:

Beklager at jeg ikke har svart deg før, men jeg har vært på tur i det herlige Ryfylke!!!

Nok en gang er vi helt enige! Til orientering var vi i kontakt med produsenten av TV-serien og argumenterte for:

A: At vi kunne bidra som rådgivere under produksjonen av serien.

B: At sikkerhet, uvettig adferd og krav til kompetanse ble innarbeidet i serien.

Vi snakket dessverre for døve ører. Det var "såpe" de ville lage...og det gjorde de.... Men de ville gjerne at vi skulle stille en stor båt til disposisjon for dem til såpeproduksjonen... Det gjorde vi ikke...

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...