Jump to content

Interesseorganisasjon for båtfolk?

Syvert

Recommended Posts

Guest Sparky

Svarte ja.

KJEMPE BRA med folk som vil jobbe for våre saker enten fremdriften er med årer seil eller motor.

Vi har da mange ting felles. :cheers:

Så står vi mye sterkere enn hvert enkeltmedlem i spørsmål overfor myndigheter, utleiere av båtplasser, marinaer.

Er medlem av KNBF, men har ikke satt meg inn i enkeltsakene.

Regner med at de jobber etter navnet : båtforbund og da antar jeg at dette gjelder alle former der båt er med.

mvh jan

Takk til Baatplassfolket for interessen og for mange gode og konstruktive synspunkter! På den annen side kan man kanskje si at "som man roper i skogen får man svar". Dessuten kommer jo svarene fra selve kremen av båtfolket. Hvis resultatet av denne pollen hadde vært representativ for båtfolket i Norge, ville KNBF hatt 200.000 medlemmer i stedet for 19.000! KNBF er jo nettopp den felles interesseorganisasjonen for båtfolk som et flertall av båtfolket vil ha. Siden 1911 har vi jobbet nettopp med de sakene som ble prioritert i pollen og i kommentarene.

Av og til blir jeg litt frustert over hvor tungt og vanskelig det er å nå frem med budskapet. Men med tanke på at det har tatt 93 år å få 19.000 medlemmer, og at ca. 7.000 av dem har kommet inn de siste 10 årene, så er kanskje ikke situasjonen så aller verst likevel? Det å trøste seg selv er imidlertid lite konstruktivt. Med god og oppmuntrende inspirasjon fra Baatplassfolket er det bare å brette opp ermene og sette i gang med å øke medlemstilslutningen! Takk til dere!

God helg og god seilas!

Hilsen Syvert  :yesnod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Ja, trenger vi egentlig en interesseorganisasjon for båtfolket?

Har vi det egentlig ikke rimelig ”greit”, som vi sier her på Sørlandet?

Selvfølgelig har vi det greit – hver for oss – og sammen med andre likesinnede.

Men så er det slik i det landet vi bor i at det sitter noen mennesker som mener at Norge, (eller kanskje kommunen, ellers kanskje fylket – hva vet jeg), trenger noen flere inntekter, eller de menneskene som sitter der synes at den friheten vi båteiere har på sjøen betaler vi for lite for. (Jeg ser bort ifra at Kongeriket flommer over av oljepenger).

Eller at noen tilogmed synes at vi har for mye frihet og vi ødelegger for andre. (jmfr. røykeloven)

Plutselig skal myndighetene ha avgift for at vi skal gå gjennom for eks. Blindleiea, eller kanskje for å ligge en natt eller to i Middagsbukta, eller for det jeg vet, legge til i Rakvåg, eller kanskje Langesund.

Og så sier de at de skal ha betalt for det vannspeilet vi bruker når vi ligger i vår egen båthavn. Som vi har kjøpt og betalt en gang før. Eller kanskje vi har leid en plass til dyre penger. Og de som tror dette er tull, bare se til Bergen.

Snart forlanger myndighetene kanskje betalt for det areal vi bruker når vi ligger i en uthavn.

Satt på spissen.

Og større havneavgifter.

Og moms på båtplasser.

Og kilometer (nautiskemil) avgift.

Og (øket) dieselavgift.

Og båtlengdeavgift.

Og renovasjonsavgift.

Og miljøavgift.

+ + + + + + + +

Og så til alle de små skritt allehånde myndigheter gjør for å avgiftsbelegge og begrense vår frihet for oss båteiere som vi ikke merker i det hele tatt på kort sikt.

Ja, hvem husker ikke han som sa at han aldri brydde seg om bensinprisene gikk opp – han fyllte aldri for mer enn 100 kr. i bensin likevel.

Og de små skritt fra de respektive myndigheters side vil kanskje til slutt medføre at vi som båteiere vil bli likeså kneblet som landbasert frihets- og fritidsaktiviteter har blitt. Der har du ikke lov til å kjøre på en skogsvei engang. Kanskje på sommeren med bil. Men ikke om vinteren på den samme vei med for eks. en snøscooter. Men på ski har du lov å gå.

Kanskje må vi snart ro til Strømstad??

Satt på spissen.

Jeg kan her og nå umiddelbart innrømme at jeg ikke er noen utpreget organisasjonsmenneske for øvrig, men når det kommer til båt ser jeg nødvendigheten.

Jeg tror og mener at det er viktig at vi har en sterk og seriøs organisasjon i ryggen som kan tale båteierne sin sak overfor allehånde myndigheter. Alternativet er jo at det ikke finnes noen som med styrke og seriøsitet kan hevde båteiernes interesser.

Vår båtforening (og også jeg personlig) har tatt det standpunkt å støtte Kongelig Norsk Båtforbund i det arbeide de gjør for å tale båteiernes sak overfor myndighetene og øvrighetspersoner for øvrig.

Og det gjør vi fordi vi mener vi må ha noen som taler vår sak med styrke og seriøsitet når det kommer forslag i både kommunestyret, fylkeskommunen (?) og kanskje også Stortinget som pålegger oss båteiere ennå flere avgifter og ennå flere begrensninger i utfoldelse av vårt positive båtliv uten at vi selv har påvirkningskraft i egenskap av uorganisert båteier.

Selv om det ikke er gratis å være medlem i for eks. KNBF (eller alternative forbund) mener jeg at vi må se på det som en langsiktig investering. Det kommer ikke plutselig dalende verken bonuspoeng eller penger eller andre goder ned i båten din.

Men på lang sikt vil det lønne seg.

KAT

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...