Jump to content

Hva er tiltrekkingsmoment for foldepropell på 25mm fast aksel?


MortenK

Recommended Posts

Jeg skal montere min tobladete foldepropell på fast 25m aksel.

 

Jeg vet at jeg skal ha locktite på mutteren, men jeg lurer på følgende:

1. Skal man ha olje eller lignende på akselen før montering?

2. Hvilket tiltrekkingsmoment skal jeg benytte (mutter krever 24mm pipenøkkel)?

3. Har det noe for seg å varme opp propell før montering slik at den "krympes" fast?

4. Dersom propellen varmes opp, blir det da umulig å demontere den igjen?

 

Håper noen kan gi meg noen gode innspill :smiley:

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Husker ikke akkurat hva som er momentet for min foldepropell, men det spiller liten rolle. Motoren har ikke kompresjon nok uansett, så hvis du vil følge momentanbefalingen må du nok til men en form for mothold mellom propell og skrog. Så vidt jeg har funnet ut skal man egentlig ikke smøre, men jeg gjør det allikevel, samt at jeg tar av propellen hvert år. Egentlig ikke noen vits, men den gangen du trenger det vet du at den går av og at det ikke er for lenge siden. Jeg ville absolutt ikke tydd til varme for å feste propellen, det er noe du gjør hvis du skulle få problemer med å få den av igjen. Det er så mange låseskruer, at fester du disse med locktite, vil det antagelig ikke være noe problem med de manglende Nm. Jeg har ivhertfall ikke hatt problemer siden 2001, da jeg fikk foldepropell med aksel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...