Jump to content

"Smøring" av glideskinne i teak for ruffluke i seilbåt


MortenK

Recommended Posts

Jeg har laget nye glideskinner i teak for ruffluka mi. Denne glir "litt tregt", så jeg lurte på om det finnes noe lurt man kan smøre opp glidesporet med. Materialene det er snakk om er jo da selvfølgelig teak som glideskinnen er laget av samt glassfiber, som luka og dermed også falsen som går inni teaksporet, er laget av.

 

Min første tanke var å bruke grønnsåpe, men er det andre stoffer som kan egne seg?

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Her var det noen gode tips, ja! Stearin var jo en enkel løsning.

 

 

Jeg ga noen grove skuffer jeg laget en god dusj med samme stoffet jeg smører likrenna med. Hjalp godt på.

 

Men.

Jeg ville frest opp de spora litt. Du må ikke risikere å komme ut i drittvær med ei luke som ikke lar seg stenge.

 

Ja, å bruke likrennesmøring var jo også en ide. Får de hva jeg finner på!

 

Jeg har frest opp sporene så store jeg synes er forsvarlig. Litt styrke må det være igjen. Ellers må jeg bytte de i en større dimensjon på listene, men det har jeg ikke lyst til. De jeg har laget er iht. standard størrelse, tror jeg, dvs. 2x3cm. Men ellers er jeg enig. Målet mitt med hele prosjektet var å få en luke som er lett å håndtere, da den har vært skranglete bestandig og litt "lealaus" (en eller annen selvbygger som har gjort det enkelt i sin tid).

Tenkte å prøve litt "smøring", men et annet alternativ er å frese litt på falsen på luka slik at denne blir jevnere og litt tynnere. Den vil tåle det!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...