MortenK Startet 23.April.2009 Del på Facebook Startet 23.April.2009 (redigert) Jeg har laget nye glideskinner i teak for ruffluka mi. Denne glir "litt tregt", så jeg lurte på om det finnes noe lurt man kan smøre opp glidesporet med. Materialene det er snakk om er jo da selvfølgelig teak som glideskinnen er laget av samt glassfiber, som luka og dermed også falsen som går inni teaksporet, er laget av. Min første tanke var å bruke grønnsåpe, men er det andre stoffer som kan egne seg? Redigert 23.April.2009 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
index Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Siliconspray? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Stearin tror jeg må være det rette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Jeg ga noen grove skuffer jeg laget en god dusj med samme stoffet jeg smører likrenna med. Hjalp godt på. Men. Jeg ville frest opp de spora litt. Du må ikke risikere å komme ut i drittvær med ei luke som ikke lar seg stenge. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 HOLT selges bl.a. av Maritim er en sånn sak som Mulligan skriver om. Denne her har jeg bare god erfaring med. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 jepp. Der var den. Bruker den på alt som leer seg ombord. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Her var det noen gode tips, ja! Stearin var jo en enkel løsning. Jeg ga noen grove skuffer jeg laget en god dusj med samme stoffet jeg smører likrenna med. Hjalp godt på. Men. Jeg ville frest opp de spora litt. Du må ikke risikere å komme ut i drittvær med ei luke som ikke lar seg stenge. Ja, å bruke likrennesmøring var jo også en ide. Får de hva jeg finner på! Jeg har frest opp sporene så store jeg synes er forsvarlig. Litt styrke må det være igjen. Ellers må jeg bytte de i en større dimensjon på listene, men det har jeg ikke lyst til. De jeg har laget er iht. standard størrelse, tror jeg, dvs. 2x3cm. Men ellers er jeg enig. Målet mitt med hele prosjektet var å få en luke som er lett å håndtere, da den har vært skranglete bestandig og litt "lealaus" (en eller annen selvbygger som har gjort det enkelt i sin tid). Tenkte å prøve litt "smøring", men et annet alternativ er å frese litt på falsen på luka slik at denne blir jevnere og litt tynnere. Den vil tåle det! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
jupan Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Siliconspray? Fyyyyyyyyy...... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.