Jump to content

Enkelaksling eller boggie?


Lopphavet

Recommended Posts

Jeg må finne meg en egnet henger til en nylig bestilt Askeladden 605 med Mercury Verado 150. Det utgjør en vekt på ca. 1150kg.

 

Da er spørsmålet, enkel eller dobbelaksling?

 

Jeg får ymse svar når jeg spør hva som er best. Dobbel sier meg, uten å ha erfaring, at det hele bør være mer solid og mer stabil under kjøring. Ulempen, hører jeg det sies, er at rygging er vanskeligere og retningsendringer går tregere enn med enkeltaksling.

 

Er det noen som har erfaring og kan gi meg gode tips før valget må tas?

 

Jeg har god erfaring med Brenderup-henger og vil sannsynligvis velge det igjen. Er det noen som erfaringer med 605 og henger så vil jeg gjerne høre det. Pro/kontra Brenderup, eventuellt andre.

 

Stein

Link to post

Dersom du ikke er helt opptatt av billigst mulig, ville jeg helt klart varlgt 2 akslet henger. Mye mer stabil å kjøre med, og det er ingen problemer med rygging. De fleste hengere i dag er bra, her er det nok avgjørende hvilken løsning mht ruller og støtter som passer din båt og ditt bruk best. Har selv en 2 akslet Gaupen og båt på 1550 kg.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

Jeg har kjørt boggihenger i årevis og synes overhodet ikke den er vanskelig å rygge med, snarere tvertimot.. Synes også den er stødigere og mer stabil på landeveien enn tilsvarende enkeltaksla henger.

 

Hvilken produsent som er "best" er verre å svare på. Jeg har nylig måttet skifte lager og bremser på Gaupen hengeren til en venn og det alene var nok til at jeg aldri vil vurdere gaupen igjen. Noen håpløse doble kulelager som var både dyre og vanskelige å få tak i.

Min Tredalhenger har finfine nålelager i standard størrelse, kjempeenkle å skifte/smøre, rimelige og enkle å få tak i.

 

Drawbacket med boggi blir vel at du har dobbelt så mange lager og bremser, men det skal jo ikke spille noe større rolle på en helt ny henger.

.

.

bmhe

Link to post

Jeg har en Askeladden 605 med en 115hk (hvis jeg husker rett rundt 1100kg vekt totalt). Har en enakslet Brenderup 8222B båthenger med totalvekt 1500kg. Har hatt denne i 4 sesonger og har kjørt hvertfall 150 mil med den. Jeg er veldig godt fornøyd. Hengeren er stabil og enkel å manøvrere.

Den "sporer" ikke etter bilen, så man må være oppmerksom på det, men det er vel ikke annerledes på en boggihenger med samme lengde. Jeg valgte enakslet fordi tilsvarende boggihenger fikk for høy totalvekt for bilen jeg har.

Hadde ikke hatt problemer med samme valg igjen. Men rådet om å kjøpe kraftig nok henger er nok viktig.

ØR

Link to post

Jeg har Hydromarin 6020 (19.9føtter) med motor veier den rett under 1150 kg. Den står på enkelakslet henger. Jeg synes den oppfører seg fint bak bilen, både på Caravellen og den gamle Citroënen. Men det store fortrinnet den har fremfor boggi-henger er at jeg kan skubbe og dra den for egen kraft rundt hjørner og inn i trange garasjer og slikt, noe man ikke klarer med boggi. Der er det umulig å svinge hengeren "bai hænd"...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Jeg har en Askeladden 605 med en 115hk (hvis jeg husker rett rundt 1100kg vekt totalt). Har en enakslet Brenderup 8222B båthenger med totalvekt 1500kg. Har hatt denne i 4 sesonger og har kjørt hvertfall 150 mil med den. Jeg er veldig godt fornøyd. Hengeren er stabil og enkel å manøvrere.

Den "sporer" ikke etter bilen, så man må være oppmerksom på det, men det er vel ikke annerledes på en boggihenger med samme lengde. Jeg valgte enakslet fordi tilsvarende boggihenger fikk for høy totalvekt for bilen jeg har.

Hadde ikke hatt problemer med samme valg igjen. Men rådet om å kjøpe kraftig nok henger er nok viktig.

ØR

 

Ja det er bl.a. 8222B 1800kg hengeren jeg har sett på(nyttelast 1400). Totalvekten for denne hengeren er 1800 kg, det samme som er det samme som bilen er sertifisert for.

Hvis jeg velger boggieversjonen så er totalvekten på den 2500 kg(nyttelast 2000). Hvis jeg setter båten på denne så kommer totalvekten i praksis på 1650 kg.

 

Kan det bli problemer i kontroll at hengeren er sertifisert for totalvekt 2500, 700 kg over tillatt for bilen, selv om faktisk totalvekt er 1650 kg?

 

Stein

Link to post

Kan det bli problemer i kontroll at hengeren er sertifisert for totalvekt 2500, 700 kg over tillatt for bilen, selv om faktisk totalvekt er 1650 kg

 

Jeg ble stoppet i kontroll med tom boggihenger m/1800 kg totalvekt. Her virket det som han var overivrig på å ta meg og ble litt kort da merc'en er blant få personbiler med 2000 kg som max tauevekt. :eek:

På bakgrunn av denne erfaringen forstår jeg det som om det er totalvekten som er avgjørende og ikke faktisk vekt :crazy:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post

Uten tvil boggiehenger!!! - men så kommer det jo litt an på bruksområdet, om du bare skal noen få kilometer til båthavna, eller om du hver helg tauer båten timesvis til bestemmelsesstedet.

 

Skal du kun kortere turer er de fleste enakslede hengere mer enn bra nok, skal du kjøre mye og lenge, velg boggie.

Link to post
Ja det er bl.a. 8222B 1800kg hengeren jeg har sett på(nyttelast 1400). Totalvekten for denne hengeren er 1800 kg, det samme som er det samme som bilen er sertifisert for.

Hvis jeg velger boggieversjonen så er totalvekten på den 2500 kg(nyttelast 2000). Hvis jeg setter båten på denne så kommer totalvekten i praksis på 1650 kg.

 

Kan det bli problemer i kontroll at hengeren er sertifisert for totalvekt 2500, 700 kg over tillatt for bilen, selv om faktisk totalvekt er 1650 kg?

 

Stein

 

Dette er et problem hvis du ikke har BE.

 

Har du BE kan du ha en tilhenger med faktisk totalt vekt lik det som er max i vognkortet selv om hengeren har en tillatt total vekt over.

 

Har du ikke BE kan du kun lov å trekke en tilhenger som har lik eller mindre totalvekt (det som henger er max registrert for) enn det står i vognkortet til bilen. Og bil og henger kan heller ikke veie mer enn 3500 kg hvis du kun har B.

Link to post

Jeg har kjørt både enkelakslet og boggitilhengere. Fordelen med boggi vil jeg si er at den tar ujevnheter i veien bedre, (hopper ikke så mye). Bakdelen er hvis den skal manøvreres for hånd når det er last i den (Tung). Det er nesten umulig for støttehjulet får alt for mye tyngde, og mye mere enn det det er beregnet for.

Min enkle konklusjon er: Boggi for langkjøring og enkelakslet for korte turer i nabolaget...

 

Per

Link to post

Det meste er vel nevnt her og det VIKTIGE spørsmålet er om du har BE i førerkortet ditt Lopphavet, eller om du bare har B.

 

Med bare B i førerkortet er det vel bare enakslet henger som er lovlig alternativ med din båt. Har du BE kan du også gå for boggi. Med unntak av dette enkle faktum er det vel bare to andre ulemper ved boggihenger: dyrere samt veldig mye vanskeligere å flytte på for hånd når båten står oppå.

Link to post

Takk for gode innspill alle sammen.

 

Jeg har heldigvis BE på førerkortet, og noe som heter C1E, men det bare til høsten 2011. Det er vel levninger på konverteringen fra den grønne lappen som en del av oss "eldre" kjenner.

 

Jeg går litt i tenkeboksen før jeg bestemmer meg for Brenderup 8222B 1800kg eller den minste boogie varianten, 22' og 2500kg.

 

Stein

Redigert av Lopphavet (see edit history)
Link to post

For det første er det en smal sak å beholde de ekstra bokstavene i førerkortet, men du må vel innom lege og få en helseattest før du kan fornye.

 

Med kun B kan du trekke henger med tillatt totalvekt = bilens egenvekt + fører. Du tillatte totalvekten til vogntoget, dvs. bil med last + henger med last, kan imidlertid uansett ikke overstige 3 500 kg. Om hengerens tillatte totalvekt er over 750 kg har dermed ingen ting å si så lenge den tillatte totalvekten av ekvipasjen er under 3,5 tonn. Hva du faktisk har lastet på hengeren eller i bilen har ingen betydning her

 

Svaret er vel egentlig at du uansett hvilken tilhenger du velger må ha klasse BE. Siden den enkeltakslete hengeren du nevner har en tillatt totalvekt på 1800 kg, så kan den tillatte totalvekten på bilen (bil + fører + last) ikke overstige 1700 kg for at dette skal være lovlig, slik jeg tolker reglene.

 

Nå har ikke jeg så veldig mye greie på bil, egentlig, men en bil som kan trekke så pass tung henger har vel gjerne en tillatt totalvekt over dette?

 

Med BE trenger du ikke å ta slike hensyn. Da er det kun hva bilen har lov til å trekke samt tilhengerens aktuelle totalvekt som er avgjørende.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Svaret er vel egentlig at du uansett hvilken tilhenger du velger må ha klasse BE.

For de to hengerne som spesifikt ble nevnt - jepp. Det finnes dog enakslede hengere med tillatt totalvekt 1500 kg som har nyttelast stor nok for båten som er nevnt her. Med bil med tillatt totalvekt på inntil 2000 kg går dette på førerkort kl.B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...