mercury Startet 23.April.2009 Del på Facebook Startet 23.April.2009 Har en nordan 16 som jeg har en suzuki 15hk på, denne bruker jeg til å dregge med, men har så problemer med at da jeg står baki å begynner med stengene så begynner båten å svinge av seg selv... Å må da gå fram å justere rattet litt å begynne på ny.. Dette er noe irriterende, men har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få den til å gå rett fram?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) Bare å justere med beina det . Du flytter vekta over på den ene siden (kroppen din), og båten svinger den veien den er tyngst. Redigert 23.April.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Per T Kålin Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Min båt veier ca 30tonn.....Kan jeg også justere med bena? Per Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Min båt veier ca 30tonn.....Kan jeg også justere med bena? Per Og den er også 16ft Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
chagall Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hei `mercury`med Suzuki motor. Regner med at motoren din har en trimfinne som sitter under Antikavitasjonsplata. Denne kan vanligvis justeres for å motvirke rotasjonsvirkningen av propeller. Ellers bør du sjekke at motoren er montert nøyaktig i senter på akterspeilet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hvis båten er 16 fot og du synes det er tungvindt å gå forover for og justere på rattet i tide og utide, ville jeg huket av styrevaieren på motoren og styrt 15 hesteren manuelt med hånda siden du allerede står bak... Det er kun i teorien en motorbåt vil kunne gå rett frem i lengre tid uten og dreie av til en eller annen side uten ror-input, så det må nok styres litt for å holde en bein kurs Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Per T Kålin Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Om en får båten til å gå rett fram i stille vann så har det absolutt svært liten betydning for de fleste steder er det strøm og virvler, og disse kan være ganske kraftige mange steder. Per Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 En liten tiller autopilot kan du få tak i for en tusenlapp brukt, dette er en arm som beveger seg og har innebygget kompass. Skulle nok holde til litt dorging. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Støtter Brodern sitt forslag. Surr fast rattet (om nødvendig) slik at båten går noenlunde rett frem, så bruker du kroppsvekten din til å styre med. Fungerer alldeles utmerket og veldig billig Men om det er slik at båten styrer til den siden vekten er på, eller omvendt, husker jeg ikke lenger. Men det er bare å prøve seg frem. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
ivar Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hvis man gjør som Chagall sier og justerer finna på motoren så hjelper det veldig. Nå sa ikke trådstarter noe om båten trekker kun til en side eller om det er vilkårlig. Trimfinnen hjelper i første tilfelle, i andre tilfelle så er det en slangeklemme foran i teleflex snekka, hvis man strammer her så blir styringen tregere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mercury Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Mange gode svar her:=) Litt usikker på om motoren min har en trimfinne, vet ikke engang hva det er;( antikavitasjonsplata vet jeg heller ikke hva er, men skal sjekke litt.. hvordan justerer jeg denne isaåfall? Båten viberer også en del. kan det ha noe med denne å gjøre? Å den svinger helt vilkårlig, på stille vann.. Hjelper ikke å flytte vekten fra den ene siden til den andre.. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 fikk lyst å komme med forslag- basert på egne erfaringer med samme type problem 1 -kjøp en styrekule & sett på rattet -fest en taustump med løkke på over denne med rattet i midt stilling jeg har prøvd - vil begrense utslag mye 2 - kjøp ny styresnekke med non feedback ( jeg har tilfeldigvis en til salgs gunstig - brukt et år i 2007 3 - monter hydr styring 4 - kjøp en skikkelig autopilot ( jeg skal begynne og montere min Simrad i helga ) til slutt - husk billig moro er ingen moro ?? Sitér dette innlegget Link to post
mercury Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Hvor får man kjøpt en helt enkel auto pilot da? og hva ca koster det? Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 RAYMARINE ST1000 er en liten rorkult pilot som du burde kunne få tak i brukt billig , eller kjøpe ny for ett par tusen hos fx maritim eller likn bruker en st 2000 på min seilbåt ,, glimrende og dorge med :) Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
mercury Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Kikka litt etter sånn nå, men det står att dem er til motor med rorkult, men jeg har jo motor med fjernstyring.. Altså ratt foran i båten.. Vet du om noen type som passer til det.. RAYMARINE ST1000 koster 4500kr på maritim... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Hvis problemet er at ratt og motor vrir seg så kan du justere motstanden en eller annen plass i overgangen mellom stamme og feste for motoren. Fotstyring er gode greier. Båten styrer motsatt vei av den veien du krenger den, i hvertfall så lenge du er i dorgefart (ikke i plan). Når du feks krenger skroget ned på styrbord så løfter du opp mer av den delen av skroget på babord som styrer båten til styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 bruker du båten til å "dregge" med Sitér dette innlegget Link to post
mercury Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Bruker båten stort sett bare til å dregge med ja.. Men er ikke rattet som vrir på seg, er bare båten som ikke vil gå rett Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) Mange gode svar her:=)Å den svinger helt vilkårlig, på stille vann.. Hjelper ikke å flytte vekten fra den ene siden til den andre.. Har aldrig opplevd at en slik småbåt ikke lar seg styre av vektforskyvning. Dette har jeg brukt mye, når begge hender er opptatt. Men, jeg har kun brukt det når jeg er akter, du legger vekten motsatt av den veien du vil svinge. Den reagerer selvfølgelig seinere på dette enn rorutslag. Prøv igjen... Redigert 26.April.2009 av Nyste (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Har en Sportpilot som er montert på rattstamme..har teleflex styring. kan tenkes du finner noen brukte om du følger med på Finn/Ebay? Ikke perfekt den heler men båten holder noenlunde kurs ihvertfall.. Lett å montere ihvertfall.. tar også kommando fra gps.. har ikke koblet og prøvd..enda Raymarine har kommet med en ny lignende modell mener jeg å ha lest.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 bruker du båten til å "dregge" med = dorge Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Har aldrig opplevd at en slik småbåt ikke lar seg styre av vektforskyvning.Dette har jeg brukt mye, når begge hender er opptatt. Men, jeg har kun brukt det når jeg er akter, du legger vekten motsatt av den veien du vil svinge. Den reagerer selvfølgelig seinere på dette enn rorutslag. Prøv igjen... Har opplevd det når båten er lasta tungt/full av folk, eller når vekta er for langt foran i båten. Da blir den ustabil på styringa og kan "snurre rundt" for ingenting. Men alene i båten, og under normale forhold, så fungerer vektstyring helt utmerket, selv med et par dorger på slep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.