Jump to content

Hvordan få båt til å gå rett fram?

mercury

Recommended Posts

Har en nordan 16 som jeg har en suzuki 15hk på, denne bruker jeg til å dregge med, men har så problemer med at da jeg står baki å begynner med stengene så begynner båten å svinge av seg

selv... Å må da gå fram å justere rattet litt å begynne på ny.. Dette er noe irriterende, men har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få den til å gå rett fram??

Hvis båten er 16 fot og du synes det er tungvindt å gå forover for og justere på rattet i tide og utide, ville jeg huket av styrevaieren på motoren og styrt 15 hesteren manuelt med hånda siden du allerede står bak...

Det er kun i teorien en motorbåt vil kunne gå rett frem i lengre tid uten og dreie av til en eller annen side uten ror-input, så det må nok styres litt for å holde en bein kurs :seeya:

Mvh. SAP

Støtter Brodern sitt forslag. Surr fast rattet (om nødvendig) slik at båten går noenlunde rett frem, så bruker du kroppsvekten din til å styre med. Fungerer alldeles utmerket og veldig billig :yesnod: Men om det er slik at båten styrer til den siden vekten er på, eller omvendt, husker jeg ikke lenger. Men det er bare å prøve seg frem.

Bundin er bátleysur maður

Hvis man gjør som Chagall sier og justerer finna på motoren så hjelper det veldig.

Nå sa ikke trådstarter noe om båten trekker kun til en side eller om det er vilkårlig. Trimfinnen hjelper i første tilfelle, i andre tilfelle så er det en slangeklemme foran i teleflex snekka, hvis man strammer her så blir styringen tregere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mange gode svar her:=) Litt usikker på om motoren min har en trimfinne, vet ikke engang hva det er;( antikavitasjonsplata vet jeg heller ikke hva er, men skal sjekke litt..

hvordan justerer jeg denne isaåfall? Båten viberer også en del. kan det ha noe med denne å gjøre?

Å den svinger helt vilkårlig, på stille vann.. Hjelper ikke å flytte vekten fra den ene siden til den andre..

fikk lyst å komme med forslag- basert på egne erfaringer med samme type problem

1 -kjøp en styrekule & sett på rattet -fest en taustump med løkke på over denne med rattet i midt stilling

jeg har prøvd - vil begrense utslag mye

2 - kjøp ny styresnekke med non feedback ( jeg har tilfeldigvis en til salgs gunstig - brukt et år i 2007

3 - monter hydr styring

4 - kjøp en skikkelig autopilot ( jeg skal begynne og montere min Simrad i helga )

til slutt - husk billig moro er ingen moro ??

Guest Avmønstret#

Hvis problemet er at ratt og motor vrir seg så kan du justere motstanden en eller annen plass i overgangen mellom stamme og feste for motoren.

Fotstyring er gode greier. Båten styrer motsatt vei av den veien du krenger den, i hvertfall så lenge du er i dorgefart (ikke i plan). Når du feks krenger skroget ned på styrbord så løfter du opp mer av den delen av skroget på babord som styrer båten til styrbord.

Mange gode svar her:=)

Å den svinger helt vilkårlig, på stille vann.. Hjelper ikke å flytte vekten fra den ene siden til den andre..

Har aldrig opplevd at en slik småbåt ikke lar seg styre av vektforskyvning.

Dette har jeg brukt mye, når begge hender er opptatt.

Men, jeg har kun brukt det når jeg er akter, du legger vekten motsatt av den veien du vil svinge.

Den reagerer selvfølgelig seinere på dette enn rorutslag. Prøv igjen...

Redigert av Nyste (see edit history)

Har en Sportpilot som er montert på rattstamme..har teleflex styring. kan tenkes du finner noen brukte om du følger med på Finn/Ebay? Ikke perfekt den heler men båten holder noenlunde kurs ihvertfall..

Lett å montere ihvertfall.. tar også kommando fra gps.. har ikke koblet og prøvd..enda

Raymarine har kommet med en ny lignende modell mener jeg å ha lest..

Guest Avmønstret#
Har aldrig opplevd at en slik småbåt ikke lar seg styre av vektforskyvning.

Dette har jeg brukt mye, når begge hender er opptatt.

Men, jeg har kun brukt det når jeg er akter, du legger vekten motsatt av den veien du vil svinge.

Den reagerer selvfølgelig seinere på dette enn rorutslag. Prøv igjen...

Har opplevd det når båten er lasta tungt/full av folk, eller når vekta er for langt foran i båten. Da blir den ustabil på styringa og kan "snurre rundt" for ingenting.

Men alene i båten, og under normale forhold, så fungerer vektstyring helt utmerket, selv med et par dorger på slep.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...