alma Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 (redigert) Sitter å vurderer å kjøpe en båt som har en BMW 6 syll. Turbo på 198hk. Båten gjør 18-20knop på full fart, men eieren sier at hvis han kjører full fart over lang tid går den varm (Hva han legger i det er det ingen som vet) , men han kan kjøre i marsjfart 12-14 knop i time opp å time ned uten nnoe problemer. Søkte litt her på forumet å fant ut at det har vært litt problemer med varmgang på disse motorene. Har visst aluminiumstopp samme som MD21B som jeg har i båten min idag. Båten min funker helt fint på 5 året i mitt eie. Orker ikke kjøpe meg et usikkert skruprosjekt som det er umulig å få solgt siden. 14 knop er foresten mer enn nok for meg, men må jo ha utstyret i orden. Noen som har noen meninger eller erfaringer???????? Redigert 24.April.2009 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hei, disse motorene har det vært trøbbel med lenge. Tror det er lettmetalltoppen som er problemet. Fabrikken ærkjente feil/mangel på noen av disse, dersom jeg husker riktig... Jeg har ikke kjøpt båt med en slik motor, det er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Den er nok enten 165 eller 180hk. Tror ikke disse motorene ble levert som 198hk. Motorene har separate topper. og hadde ved introduksjonen et problem med for dårlig sirkulasjon som forårsaket for dårlig kjøling. Dette ble visstnok ordnet på garantien, og skal ikke lenger være noe problem. Så det er ikke sikkert at dette kjøleproblemet skyldes det samme. Mye kan jo ha grodd til på 20-25 år. Men jeg ville nok uansett vært litt skeptisk til å kjøpe en motor med kjøleproblemer, samme hvilket merket det er snakk om. Det bør i det minste finnes ut hva som forårsaker problemet, selv om det fungerer greit i marsjfart så er jo feilmarginen mindre og mulighetene for feil senere desto større når den allerede har et kjent kjøleproblem på max. fart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Elmer Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 I utgangspunktet ville jeg styrt unna en motor som har problemer i utgangspunktet. Hvis jeg i det hele tatt skulle vurdert det, måtte det være fordi båten av en eller annen grunn var så viktig at det likevel ble aktuelt. I så fall ville jeg fått prutet inn sjekk og reperasjon av motor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 198Hk i en BMW er vell grunn nok til å stille spørsmål til selger, er det en skrivefeil eller er motoren justret opp fra 180 til 198 HK?? Dersom det er den båten jeg tror du vurderer så virket prisen hyggelig da Båten så kjekk ut den selv om jeg kunne klart meg uten de røde stripene Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
asunde Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Dersom motor har en ekstern oljekjøler som er koblet på vannslange på høyre side av motor (ut fra varmeveksler til turbo) så er motoren oppgradert og kjøling skal være ok. Dersom den går varm så trengs nok bare rensing av varmeveksler og intercooler. Intercooleren er vel noe kritisk dersom den er veldig eiret. Uansett hva menes med går varm? Koker den? Må uansett regne med over 90 grader på motor ved maks turtall. Min viser 92 grader + ved maks turtall, men koker aldri. Får eier maks turtall på motoren? 3800 omdreininger? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jeg hadde holdt meg unna en hver motor som hadde gått varm, uansett merke. Hvis det hadde vært enkelt å få den til å gå kjølig, så hadde sikkert selger fikset det. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Helt enig med deg SF. Hardtoppen er heller ikke helt min stil. Får vl holde meg unna denne gangen også. Dere er så gode her på Båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Nå bør vel ikke marine motorer kjøres over lengere tid med max turtall. 10 % turtalls reduksjon fra max er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Dette har vel mest med holbathet å gjøre, dersom en alikavel ville velge å kjøre motoren på fullt over en tid, bør alikevel kjølesystemet være dimensjonert for å takle dette. Men en tommelfingerregel er 10% av fra maks oppnådd turtall ja, minst spør du meg, det taes mye effekt utav en fritidsbåtmotor kontra en tilsvarende konstruksjon for industri eller yrkesflåten, og dette går naturligvis utover holdbarhet og driftsikkerhet sett opp mot disse, men dette var litt utenom tråden Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jeg hadde holdt meg unna en hver motor som hadde gått varm, uansett merke. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Har kun hatt Perkins og Volvo motorer. For flere av disse har motortempen steget, men ikke slik at alarmen har blitt utløst ved fullt turtall, unntaket er Volvo D6. Skal en følge motorfabrikantens anbefalinger så er ca 10 % reduksjon eller lavere turtall det som skal følges. Holdbarhet, tja kanskje det. Selv ikke menneskekroppen er skapt for fullt "turtall" over tid. Neppe noen motorer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.