Jump to content

Brenselcelle VS solcellepanel?


Ulv I

Recommended Posts

Hei, sitter her å tenker litt på en ting..

Lading av strøm i uthavn og på båtplassen min (som ikke har landstrøm)..

 

Hvis man ser bort fra prisen, men ser på løsninger som faktisk er mulig å få til på en sportscruiser når det gjelder ekstern lading.

 

Jeg kan ikke se noen idell plass å plassere solcelle panel på min båt som en permanent monterin, det som evt. måtte gjøres var å legge en fleksibel en over kalesjen bak ved targa bøylen. Og at denne fjernes når man reiser ut med båten. Ikke særlig "pent" å se på når båten ligger der, dessuten blir det vel ikke helt riktig vinkel mot sola for å få mest effekt osv.

Jeg har 2 stk 200 ah batterier i båten, hvor mange watts solcellepanel burde jeg da hatt?

 

Alternativet ser jeg er brenselcelle.

Dette er jo en "generator", den brenner 1.5 liter pr. døgn. Den leverer 38watt, dvs 75 Ah i døgnet. Den brenner metanol.

Denne kunne plasseres på ledig plass nede i motor rommet og den støyer kun 40 dbA på en meters avstand, hvilket betyr nesten null og niks lyd fra mitt dempede motor rom.

Dette virker som en god løsning på meg, men selvsagt koster det litt for dette.

 

Jeg tenker litt for og mot disse tingene..

 

- solcelle, den kan ligge der dag og natt og trenger ikke noe tilsyn de ukedagene og helgene vi ikke bruker båten. Den lader litt når sola skinner.. om den skinner da..

- solcella må fjernes for hver tur, det må legges opp ledninger og kontakter for hurtig fra/til-kobling av dette.

- brenselcella: den må vel kjøres mens man er i båten, eller man starter den på vei til jobb og lar den stå på ett døgn for litt lading for så skru den av igjen.

- Evt, kan den fjernstartes? Finnes det noe timer til slikt?

- Brenselcelle lader selv i regnvær.

- Er brenselcelle effekten verdt å bruke 30.000,- på?

 

Noen som har noe konstruktivt å komme med her?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

å kunne topp lade batteriene i mellom turene, og det å kan ligge i uthavn en hel helg, kanskje 3-4 dager uten å måtte starte opp motoren for å lade opptil flere ganger i den perioden, så ja.. 30.000,- ser jeg da på som en investering.

 

Avgir disse noe farlig eksos eller lignende?

 

Jeg har plass til å montere en slik i motor rommet, men der står også webastoen, og den trekker jo luften som skal varmes opp fra motor rommet.

Alternativet er jo å legge på en slange fra webastoen og ut slik at den trekker friskluft.

 

Kan disse evt. fjernstartes som f.eks webasto kan? (via sms eller rele?)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Denne her ble jeg litt "sugen" på: http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_pr...rodukt_id=12830

 

84.46218487395.jpg

 

Brenselcelle EFOY 1200 50 W

Et brenselcelle-apparat er en elektrokjemisk innretning som omgjør kjemisk energi til elektrisitet uten noen form for skadelig utslipp. Fordelene med EFOY brenselceller er at de er tilnærmet lydløse, man har tilgang til lading 24 timer i døgnet uansett hvor man befinner seg samt at de er rimelig i bruk. Brensecellen overvåker batteriet og starter ladingen automatisk når spenningen kommer under 12,3 V.

 

Ladekapasitet: 1200 Wh/dag

100 Ah/dag

Nominell spenning: 12 V

Nominell effekt : 50 W

Nominell strøm :4,2 A

Metanolforbruk :1,1 l/kWh

1,3 l/100 Ah

Støynivå : 23 l 39 dB(A)

Vekt : 7,5 kg

Dimensjoner (L x B X H ) 43,5 x 20,0 x 27,6 cm

Anbefalte batterier:12 V blybatteri (blysyre eller blygel) med kapasitet 40 til 200Ah

Inkludert fjernbetjening og monteringskit

Art. nr. 38173

Veil. pris kr. 28 735,00 (STK)

 

 

Det tar lite plass, det begynner automatisk å lade når det kommer under 12,3v.

 

Dette virket som akkurat det jeg trenger i grunn. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Hvis du er villig til å svi av noen tusenlapper så er en generator fra Whispergen kanskje en bra løsning, største fordelen er at da kan du hive ut varmeren også. Etter hva jeg har forstått så har stirlingmotoren den egenskap at den produserer en masse varmtvann som kan varme båten samtidig som den produserer bra med strøm.Tror det er mellom 800 og 1000 watt kontinuerlig. Ble mektig imponert over denne generatoren som ble demonstrert på en båtutstilling. Stod ved siden av og kunne knapt høre den.

Har planer om å anskaffe en til min egen båt når Kohlerudyret sier takk for seg.

Eneste bakdelen med Whispergen er prisen.

Link to post
Eneste bakdelen med Whispergen er prisen.
...samt at den egentlig produserer en masse varme, strømmen er bare et biprodukt...

 

Stirlingmotoren høres ganske fascinerende ut men har du ikke bruk for varmen er den uhyre ineffektiv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

I følge spesifikasjonene til Whispergen så bruker den 0,75 liter time på full speed. Da produserer den 800 watt strøm og 19000 btu som tilsvarer 5,5 kW.

Min Webasto bruker innpå en liter i timen på full power og da gir den ikke en eneste watt på batteriet.

Synes Whispergen må være et meget bra alternativ både som lader og varmer.

Link to post

Vi har et utrykk som sier at "fint ska det vær om hale ræva e bør" Denne brenselsellen må da være den mest inefektive strømkilden som er lagd. 90% av tilført energi går jo ret og slett birt i varme. 4,2A er jo bedrøvelig på et apparat til Kr 30.000,- og kr 50 pr KWt bare i brennstoff. Og skal du avskrive dingsten samt vedlikehokdet med stadige skifter av membraner på strømprisen vil den nokk pasere kr 1000,- pr KWt.

Link to post

Ok, jeg ser hva du skriver BMP, men hva slags løsning mener du hadde vært best i vår båt? (mest effektivt)

Og da tenker jeg på at det skal være noe som er pent og ikke skjemmer ut designet på båten.

 

Jeg er ute etter å få mulighet til å lade når jeg ligger i uthavn, samt når jeg ligger ved brygga i elva (uten landstrøm).

 

Jeg er åpen for ide'er.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Jeg har heller ikke sett noen "pene" solceller, og jeg kan ikke helt se for meg en ideell plassering av et slikt panel på båten.

På toppen av targaen kunne ha godt, men er redd at det er så liten plass at effekten ville vært minimal.

 

Med en slik brenselcelle så er det ingen som ser eller hører om jeg lader eller ikke :)

 

Får en tak i billigere metanol i utlandet tro.. hihi.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Nå er vel Norge en av verdens største produsent av Metanol og du får det sikert billigere om du kjøper en tankbåtlast fra Hydro på kjelbergodden. Problemet med Metanol er at det lukt og smaksmessig er svært likt Etanol og derfor ikke tilat i salg til menigmann udenatorert.

En annen ting du bør undersøke før du kjøper noen brenselselle er holbarheten og prisen på membranene. Jeg har erfaring for at disse er svørt skjøre og fryktelig dyre.

Link to post

Kjøp deg et fleksibelt solcellepanel som du kan rulle sammen og stue bort når du ikke bruker det, og monter en PDAR dynamo-regulator fra Sterling.

Solcellene fyller på når du ikke er i båten, og når du ligger stille, og PDAR gjør dynamoen din om til en 4- trinnslader med full kapasitet i forhold til hva dynamoen din kan lade.

Ingen støy fra solcellene og full utnyttelse av dynamoen under gange!

Link to post
  • 1 måned senere...

I dag fikk jeg lånt meg et Honda EU10i aggregat, tok det med til båten og satte det nede i motor rommet og startet det.

Lukket luka til motor rommet, og det var knapt så jeg kunne høre det.

 

I tillegg fikk jeg vite at man kunne sette på en sak som gjør at en kan sette på en fleksibel slange og føre eksosen og varmen bort.

Og like ved siden av der jeg har plass til dette, er det en avtreksvifte med slange som går ned til bunnen der, denne kan jeg koble på den saken på aggregatet.

Selve vifta kan jeg legge opp ledningene til 12v uttaket på aggregatet, slik at når det startes, så starter avtreksviften også. Da blir eksosen trekt rett ut også.

 

Jeg kunne også kjøre varmtvannsberederen på det, men da gira det opp turtallet og man hørte det litt mer. men til lading og andre småting, så er det knapt hørlig nede i motor rommet :-)

 

Tror jeg velger et slikt jeg. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...