Ulv I Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 Hei, sitter her å tenker litt på en ting.. Lading av strøm i uthavn og på båtplassen min (som ikke har landstrøm).. Hvis man ser bort fra prisen, men ser på løsninger som faktisk er mulig å få til på en sportscruiser når det gjelder ekstern lading. Jeg kan ikke se noen idell plass å plassere solcelle panel på min båt som en permanent monterin, det som evt. måtte gjøres var å legge en fleksibel en over kalesjen bak ved targa bøylen. Og at denne fjernes når man reiser ut med båten. Ikke særlig "pent" å se på når båten ligger der, dessuten blir det vel ikke helt riktig vinkel mot sola for å få mest effekt osv. Jeg har 2 stk 200 ah batterier i båten, hvor mange watts solcellepanel burde jeg da hatt? Alternativet ser jeg er brenselcelle. Dette er jo en "generator", den brenner 1.5 liter pr. døgn. Den leverer 38watt, dvs 75 Ah i døgnet. Den brenner metanol. Denne kunne plasseres på ledig plass nede i motor rommet og den støyer kun 40 dbA på en meters avstand, hvilket betyr nesten null og niks lyd fra mitt dempede motor rom. Dette virker som en god løsning på meg, men selvsagt koster det litt for dette. Jeg tenker litt for og mot disse tingene.. - solcelle, den kan ligge der dag og natt og trenger ikke noe tilsyn de ukedagene og helgene vi ikke bruker båten. Den lader litt når sola skinner.. om den skinner da.. - solcella må fjernes for hver tur, det må legges opp ledninger og kontakter for hurtig fra/til-kobling av dette. - brenselcella: den må vel kjøres mens man er i båten, eller man starter den på vei til jobb og lar den stå på ett døgn for litt lading for så skru den av igjen. - Evt, kan den fjernstartes? Finnes det noe timer til slikt? - Brenselcelle lader selv i regnvær. - Er brenselcelle effekten verdt å bruke 30.000,- på? Noen som har noe konstruktivt å komme med her? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) En brenselcelle vil nok nesten garantere toppladete batterier. Er det i seg selv verdt 30K? Det er det bare du som kan svare på. Vil du være 99.5% sikker, koster det 60K. Redigert 24.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) å kunne topp lade batteriene i mellom turene, og det å kan ligge i uthavn en hel helg, kanskje 3-4 dager uten å måtte starte opp motoren for å lade opptil flere ganger i den perioden, så ja.. 30.000,- ser jeg da på som en investering. Avgir disse noe farlig eksos eller lignende? Jeg har plass til å montere en slik i motor rommet, men der står også webastoen, og den trekker jo luften som skal varmes opp fra motor rommet. Alternativet er jo å legge på en slange fra webastoen og ut slik at den trekker friskluft. Kan disse evt. fjernstartes som f.eks webasto kan? (via sms eller rele?) Redigert 24.April.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Denne her ble jeg litt "sugen" på: http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_pr...rodukt_id=12830 Brenselcelle EFOY 1200 50 W Et brenselcelle-apparat er en elektrokjemisk innretning som omgjør kjemisk energi til elektrisitet uten noen form for skadelig utslipp. Fordelene med EFOY brenselceller er at de er tilnærmet lydløse, man har tilgang til lading 24 timer i døgnet uansett hvor man befinner seg samt at de er rimelig i bruk. Brensecellen overvåker batteriet og starter ladingen automatisk når spenningen kommer under 12,3 V. Ladekapasitet: 1200 Wh/dag 100 Ah/dag Nominell spenning: 12 V Nominell effekt : 50 W Nominell strøm :4,2 A Metanolforbruk :1,1 l/kWh 1,3 l/100 Ah Støynivå : 23 l 39 dB(A) Vekt : 7,5 kg Dimensjoner (L x B X H ) 43,5 x 20,0 x 27,6 cm Anbefalte batterier:12 V blybatteri (blysyre eller blygel) med kapasitet 40 til 200Ah Inkludert fjernbetjening og monteringskit Art. nr. 38173 Veil. pris kr. 28 735,00 (STK) Det tar lite plass, det begynner automatisk å lade når det kommer under 12,3v. Dette virket som akkurat det jeg trenger i grunn. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Enzo Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Synes de virker fantastiske de der , men hvordan er det å få tak i metanol ? Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Metanol 5L 252Kr Metanol 5L 115(svenske)Kr Metanol 1L, 5L, 25L. Pris står ikke. google has it Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Så en 50.-lapp i døgnet i driftskost da Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Ikke galt.. men det er jo ikke alltid en trenger å la den gå døgnet rundt heller da. :-) Tror virkelig at skattepengene skal gå til noe fornuftig i år. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Catlina Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hvis du er villig til å svi av noen tusenlapper så er en generator fra Whispergen kanskje en bra løsning, største fordelen er at da kan du hive ut varmeren også. Etter hva jeg har forstått så har stirlingmotoren den egenskap at den produserer en masse varmtvann som kan varme båten samtidig som den produserer bra med strøm.Tror det er mellom 800 og 1000 watt kontinuerlig. Ble mektig imponert over denne generatoren som ble demonstrert på en båtutstilling. Stod ved siden av og kunne knapt høre den. Har planer om å anskaffe en til min egen båt når Kohlerudyret sier takk for seg. Eneste bakdelen med Whispergen er prisen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Eneste bakdelen med Whispergen er prisen....samt at den egentlig produserer en masse varme, strømmen er bare et biprodukt... Stirlingmotoren høres ganske fascinerende ut men har du ikke bruk for varmen er den uhyre ineffektiv. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Catlina Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 I følge spesifikasjonene til Whispergen så bruker den 0,75 liter time på full speed. Da produserer den 800 watt strøm og 19000 btu som tilsvarer 5,5 kW. Min Webasto bruker innpå en liter i timen på full power og da gir den ikke en eneste watt på batteriet. Synes Whispergen må være et meget bra alternativ både som lader og varmer. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Vi har et utrykk som sier at "fint ska det vær om hale ræva e bør" Denne brenselsellen må da være den mest inefektive strømkilden som er lagd. 90% av tilført energi går jo ret og slett birt i varme. 4,2A er jo bedrøvelig på et apparat til Kr 30.000,- og kr 50 pr KWt bare i brennstoff. Og skal du avskrive dingsten samt vedlikehokdet med stadige skifter av membraner på strømprisen vil den nokk pasere kr 1000,- pr KWt. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Ok, jeg ser hva du skriver BMP, men hva slags løsning mener du hadde vært best i vår båt? (mest effektivt) Og da tenker jeg på at det skal være noe som er pent og ikke skjemmer ut designet på båten. Jeg er ute etter å få mulighet til å lade når jeg ligger i uthavn, samt når jeg ligger ved brygga i elva (uten landstrøm). Jeg er åpen for ide'er. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BMP Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Solseller blir ialefall langt billigere og sikert like efektive bare de er store nokk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Solseller blir ialefall langt billigere og sikert like efektive bare de er store nokk. Pene solseller har jeg aldri sett. En ting er nok sikkert - båtene rundt deg kommer nok til å sette pris på investeringen din. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Jeg har heller ikke sett noen "pene" solceller, og jeg kan ikke helt se for meg en ideell plassering av et slikt panel på båten. På toppen av targaen kunne ha godt, men er redd at det er så liten plass at effekten ville vært minimal. Med en slik brenselcelle så er det ingen som ser eller hører om jeg lader eller ikke :) Får en tak i billigere metanol i utlandet tro.. hihi.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BMP Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Nå er vel Norge en av verdens største produsent av Metanol og du får det sikert billigere om du kjøper en tankbåtlast fra Hydro på kjelbergodden. Problemet med Metanol er at det lukt og smaksmessig er svært likt Etanol og derfor ikke tilat i salg til menigmann udenatorert. En annen ting du bør undersøke før du kjøper noen brenselselle er holbarheten og prisen på membranene. Jeg har erfaring for at disse er svørt skjøre og fryktelig dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Kjøp deg et fleksibelt solcellepanel som du kan rulle sammen og stue bort når du ikke bruker det, og monter en PDAR dynamo-regulator fra Sterling. Solcellene fyller på når du ikke er i båten, og når du ligger stille, og PDAR gjør dynamoen din om til en 4- trinnslader med full kapasitet i forhold til hva dynamoen din kan lade. Ingen støy fra solcellene og full utnyttelse av dynamoen under gange! Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 I dag fikk jeg lånt meg et Honda EU10i aggregat, tok det med til båten og satte det nede i motor rommet og startet det. Lukket luka til motor rommet, og det var knapt så jeg kunne høre det. I tillegg fikk jeg vite at man kunne sette på en sak som gjør at en kan sette på en fleksibel slange og føre eksosen og varmen bort. Og like ved siden av der jeg har plass til dette, er det en avtreksvifte med slange som går ned til bunnen der, denne kan jeg koble på den saken på aggregatet. Selve vifta kan jeg legge opp ledningene til 12v uttaket på aggregatet, slik at når det startes, så starter avtreksviften også. Da blir eksosen trekt rett ut også. Jeg kunne også kjøre varmtvannsberederen på det, men da gira det opp turtallet og man hørte det litt mer. men til lading og andre småting, så er det knapt hørlig nede i motor rommet :-) Tror jeg velger et slikt jeg. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.