Diplom-is Startet 27.Mai.2004 Del på Facebook Startet 27.Mai.2004 Hei 27.5.04 Jeg har en Hanto 24 med en Yanmar 4JM-TE på 50HK. Jeg har et problem med at det kommer luft inn i dieselfilteret men vannutskiller ( Racor 230R) Jeg kan lufte hele annleget og det kommer ikke luft frem i seglasset når jeg snur det opp ned slik at seglasset kommer opp. Starter jeg da motoren og kjører en tur på feks. 3 timer og snur filteret opp ned igjen kommer det store luftlommer frem i seglasset. (Skal det være slik??)Jeg har ikke hatt problemer med motoren og den går uten et feilslag. Hvorfor går motoren like godt?? Det kan nevnes at dette er det andre Filteret jeg har kjøpt, fordi jeg trodde det var lufteskruen på filteret som var problemet. Har også byttet dieselslanger til tanken. Returen fra motoren går tilbake direkte til toppen av tanken. Tanken er en eldre syrefast tank. Er det andre som har erfaringer med dette. Hei igjen 28.5.04 Har idag satt på gjennomsiktig slange fra tanken og til vannutskilleren og filteret( Racor 230R) Det kommer ikke luft fra tanken, med filteret ble fylt opp med med luftbobler når vi kjørte båten langs kai. Det som skal prøves i morgen er en gjenomsiktig slange fra filteret til motoren for og se om luften kan komme fra motorsiden av filteret. ( noe som bør være en umulighet.) Hvis det ikke gjør det må det lekke inn i filteret. Dette er filter nr 2, først et Delphi 296 og dette et Racor 230R. Videre oppfølging kommer i morgen Hei igjen 29.5.04 Monterte idag gjenomsiktig slange fra filteret til motoren. Hvis du hadde sett hvor mye luft motoren sugde til seg hadde du blitt redd. Det var 50/50 med luft og diesel i den gjenomsiktige slangen, og motoren går like fint???????????????? også på tomgang. Det må da være filteret igjen. Spurte en kamerat og han sa det måtte være kobber skiver på nipplene til slangen på filteret, men dette fulgte ikke med fra Maritim i Arendal. Monterte på 14mm kobberskiver og vips så var problemet borte. Min erfaring er: Fordi om utstyret er nytt og får komplett med deler er det ikke alltid det er i orden. Kan nevne at jeg har brukt Ca 10-15timer, masse diesel søl, frustrasjon og penger og masse kjøring frem og tilbake til båthavnen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 .......Er det andre som har erfaringer med dette.Hadde et lignende problem i min forrige båt. Yanmar 2QM-15 sitt dieselfilter akkumulerte luft etter en par-tre timers kjøring. Ikke mye men nok til å irritere meg. Luftet, kjørte, luftet, kjørte, osv.....Til slutt fant jeg ut (etter 3 uker med leting og teiting, og bytting, og banning ) at luften kom fra DIESELRETUREN. Denne gikk rett inn på toppen av filteret. La om røret, direkte tilbake til tank - og vips var problemet borte! Har ikke noe tips om ditt problem (vanskelig å råde noen om noe man ikke kan se!) annet enn å bytte diselslangene fra tank til Racor'en din med gjennomsiktig, oljebestandig plastslange - bare midlertidig - slik at du eventuell kan se luftboblenes vei! Ellers så har vel RACOR'en din noen pakninger, et eller annet sted, tenker jeg. Sjekket disse? Kommer det luft inn, burde også dieselen komme ut der - er alle koblinger tørre? Lykke til, Diplom-is! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Kenneth Svart 28.Mai.2004 Del på Facebook Svart 28.Mai.2004 Hvis det viser seg at det er fordi returen går inn på filteret igjen kan det lønne seg å legge returen på den tanken som motoren ikke suger fra hvis du har to tanker. Returen inneholder masse skum som kan være lurt å sende til "nedroing" før det kommer inn på motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.