Jump to content

Hvordan tenne opp Pyrobysse?


SUNSEEKER43

Recommended Posts

Du er heldig som har en slik.

Vet du om vifta virker?

Ta opp lokket på toppen, skru opp diesel tilførsel,

ta litt papir å legg den i dieselen, tenne på papiret, ha på lokket, starte vifta forsiktig, den er regulerbar.

Du må føle deg fram hvor mye diesel du må ha.

Brenner som are det, se i hullet på plata, ang farge på flammen, den skal være gul/blå.

Link to post
Share on other sites

Har samme ovnen selv!

 

Åpne kranen til du ser det kommer diesel i potta.

Jeg pleier å ha en liten skvett rødsprit, (1.spiseskje :yesnod: ) før jeg slipper fyrstikken ned i!

Dette er vel nokså likt for de fleste ovnene. Refleks,Pyro, Glemring etc.

 

Du kan også bruke en liten flik toa-papir dynket i dieselen i potta!

Til vanlig har jeg regulatoren innstillet på halv-stilling!

Ikke ha for mye fart på vifta for da fyrstkken vil blåses ut!

Den kan senere du justere opp om nødvendig, når du har fått god fyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også så heldig å ha en slik Pyrobysse.

 

Godt og varmt ombord bestandig, står på døgnet rundt ved behov, når vi er på overnattingsturer og ovale weekender!

 

Jeg holdt på med papirbiter, en skvett rødsprit og slike tennebriketter osv...., men fant ut at det var mye "rensligere" og enklere å bruke en slik populær gasslighter med lang snute.

 

Skru opp regulatoren til opp mot max, se ned i potta om det "siver" inn diesel, da er det bare å få lighterflammen til å "slikke" litt på dieselen og du er igang, - og etter at du har fått fyr, så kan du sette viften på det laveste til du ser det brenner godt.

 

Da er det bare å ha full guffe på regulator og full fart på viften, og jeg skal si deg at det blir trivelig ombord ganske fort ja, - ihvertfall når det gjelder varme! :flag::yesnod::wink:

 

Vet ikke hvordan regulatoren "virker" i detalj, - men se altså etter om det kommer diesel eller ikke i potta ,etter at du setter regulatorknappen opp mot max, - ja så er vel det et første steg for å finne ut om den virker......!

 

Hos meg er dieseltanken også montert etter fall-prinsippet, så du må jo sjekke hvor det eventuelt må renses hvis det ikke kommer frem noe til brenner-potta.

 

Håper du også får stor glede av denne driftsikre og trygge varme-/kokekilden! :flag::sailing:

 

Lykke til :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker samme teknikk som Seastar med lang gasslighter. På min Glembring er der ikke vifte så når dieselen er antent er det viktig å skru ned regulatoren til minimum og vente til ovnen er blitt så varm at dieselen gasser og flammen løfter seg til øvre del av brenneren (6-8 minutt). Da er det bare til å gi gass og alt er bare fryd og gammen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik ovn. Jeg har bare kastet en brennende flik av tørkepapir nedi potta etter at jeg hat åpnet regulatoren.

Men nå har jeg et problem; det kommer ikke diesel fram. Hvor begynner jeg å lete etter feilen? Jeg har filter fra tanken og det er rent. Må vel begynne i andre enden for å lete etter feilen da?

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

På min knappe 1 år gamle ovn i fjor, eller forleden år skjedde det samme. Null diesel fram til potta, rene filter å greier!

Du tykje kor æ spekulerte på ka det kom a.

Tok så av rattet på regulatorn, åpna alle 4 skruene som holder det grå dekslet på plass, løfta ut hele leamikken nedi og fant ut at den lange returfjæra på dysenåla var for slakk. Stramma den litt ved å strekke den, tørket rent og satte sakene sammen igjen og problemet var løst!

Kan være lurt å sjekke filterpatronen i plast som står i bunnen av regulatoren først! (Under blankt endedeksel med gummipakning) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette er helt klart den beste ovnen både til kottelettsteking og oppvarming og brukes ombord i de fleste mindre fiskebåter.

Ovnen er ikke miljøvenlig og økonomisk i drift.

Det hender ikke så skjelden att en må åpne / regulator mekanismen som det hender setter seg litt fast slik Roger I skriver så lokket på flotørkammret må skrues av og fjæra og syllindrene der må det røres litt på så blir det bra.

Flottørkammeret er likt som brukes i oljekamminer i bolighus.

Det hender og att innløpshullet inne i brennkammeret kokser igjenn og må stikkes opp, dette ser en når flotøren presses ned og diselen stiger i flotørkammeret uten det kommer noe frem i brennkammeret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 fiskekompiser som har hatt Pyro ovner ombord i sjarken sin som har eksplodert. De sier at en må ha en ventil på røykrøret for at farlig gass skal slippe ut og ikke danne eksplosjonsfare. Er det noen som vet noe om dette og eventuelt bilde av den ventilen som skal stå på røykrøret?

Link to post
Share on other sites

Eneste eksplosjonen jeg har hatt var en skipper som lå på siden av meg under oppfyring av ovnen.

Mener dette andre explosjonsproblemet problemet bare kan oppstå der båten er forlatt og eksosvifta stopper når batteriet etterhvert blir tomt/flatt.

 

Ved uheldig utforming av utslippet/slutten av røkrøret kan kraftig vind blåse inn og blåse ut ovnen slik att diselen renner innpå en glødende ovn som ikke brenner og da blir det en smell, så det spjellet som her ommtales er nok ett tillbakeslagspjell slik som det er på kjøkkenavtrekksviftene men da ikke av plast.

 

Det er og en magnetventil på tilførselen som kan svikte , en eventuel gassikring kan kobles slik at denne stenger

 

Her er det skrevet masse om disse ovnene

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27169

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette vil jeg påstå er "hypotetiske" hendelser !

På samme måte som man kan være uheldig å brekke nakken om man klør seg en viss plass......

Som alle andre varmekilder kan det skje uhell, også med Wallas, Eber, eller hva det måtte være.

Nedslag og utblåsing kan skje, særlig på de uten vifte. Vifte og magnetventil er utstyr som mange oljeovner ikke har. Pyro er en av få ovner som er godkjent av sjøfartsdirektoratet.

Nedslag av røyk skyldes normalt for lite trekk eller at viften er stillet for mye ned.

Opptenning av varm ovn er forbundet med eksplosjons fare og gjelder alle typer oljeovner.

Når en tenker på hvor mange Pyro-ovner som befinner seg ombord i fiskefartøyer langs kysten og at de fleste brenner uavbrutt hele vinteren så er dette et ikkeproblem.

Når det gjelder miløvennlighet stiller jeg meg uforstående til dette.

Hvilken type oljeovner er mer miljøvennlige? Miljøvennlig i forhold til hva?

 

Har hørt om et tilfelle hvor aluminium har vært benyttet som røykrør og ved kraftig og langvarig fyring, at dette hadde smeltet og forårsaket brann.

Link to post
Share on other sites

De fleste som bruker en slik pyro ovn har vell opplevd minst en smell så dette er ikke hypotetisk.

Har hatt minst en smell , husker det godt pga plata var rusta fast og jeg klarte ikke å løsne den fra ringen, men etter det smalt ble alt som det skulle vere etter luka fikk seg en luftetur.

 

Synes det ikke er bra at en blir hengt ut litt når en prøver å tenke miljø og med oljeforbruket i forhold til energiavgivelse på rett sted, ikke opp i røkrøret, så er denne ovnen ikke miljøvennlig selv om noen måtte mene det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt en og annen småsmell men det har vært i sterk vind. Har ikke merket at det løse lokket har løftet seg men der har blitt noe eksoslukt i båten. Jeg har ikke en ideell pipehatt men måtte kompromisse en del både med valg av pipehatt og plassering for å få det til praktisk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du fiskebaat, i all anstendighetens navn!

Jeg henger deg da ikke ut!!!

Det er jo fint du tenker miljø, det jeg etterlyser fra deg er opplysning om hvilken oljeovn du mener er mer miljøvenlig og en aldri å liten begrunnelse

hvorfor du mener Pyroen ikke er det. Kan du svare på det tror du?

Du vet Pyroen har vifte, og med tilført luft er den i stand til å brenne mer olje enn andre typer ovner. Dermed får du mere effekt ut av ovnen.

Med vifte og større luftforbruk og gjennomstrømning vil det nødvendigvis bli mere varme som også går opp i røret, men du får en renere forbrenning og mindre sot.

Dette er vel noe de fleste ønsker og det er vel heller ikke uten grunn at denne ovnen er blitt så populær i fiskeflåten

og så fin å steke koteletter på, som du selv sier. Dessuten kan disse leveres med varmespiral slik at varmen kan ledes til andre deler av båten

i form av vannbåren varme. Det har f.ø også Refleks på noen av sine modeller.

 

Har som tidligere nevnt hatt fire Pyro ovner og aldri opplevd smell av noe slag, ikke dermed sagt at ikke andre kan ha opplevd dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...