Janda Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 Fantastisk sykt med alle som er opptatt av å hjelpe andre med flaggfiringen. Virker som om det er den store oppgaven på sjøen å følge med når andre firer flagget. Jeg lurer på om alle som tuter og flyr rundt og påminner alle om flagget, om dem er like ivrig om morgenen når flagget skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Har flagget oppe altid jeg. Jolly roger altså. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Heilt enig, Janda! Nokon har tydelegvis ikkje nok med å passa på seg sjølv. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
VannTro Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Dette er da ikke noe å ta på vei for. Jeg setter stor pris på en "påminnelse" da jeg ikke altid husker å se på klokka selv. Den hender nok at jeg også er en av de som tuter. Dette har ikke noe med "å passe på andre" å gjøre, men mer en service for de som ikke følger med selv. Noen ganger er det meg, noen ganger er det deg..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
skippy Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Etter som det ikke fins flaggregler for fritidebåter henger mitt oppe 24 timer i døgnet når vi er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) Hos meg synger alltid miss belik på mobiltelefonen klokka 2100 om sommeren (når jeg er i båt). Synes det er litt stas og moro rett og slett, det å fire flagget til riktig tid, men er slett ikke noen fantast - sitter jeg i en nabobåt så tar jeg det når jeg kommer ombord igjen osv. I utlandet firer jeg det aldri....hva mener de andre om dette? Har forøvrig aldri sett eller hørt noe negativt hvis flagget fires for sent selv... Redigert 26.April.2009 av Lysholm (see edit history) Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
Astor Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Jeg er en eldre mann som fort glemmer klokka i godt selskap. Er glad for at andre minner meg på flagget. Er som oftest oppe ved 8-tiden og setter ut flagget. Noe trivlig ved dette syntes jeg. Når man ligger i havner sammen med andre båtfolk må man regne med at andre finner på slike ting som påminnelse av flagget bla. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Etter som det ikke fins flaggregler for fritidebåter henger mitt oppe 24 timer i døgnet når vi er på sjøen. Her vi nok helt uenige, jeg respekter flagget vårt og følger dermed flaggreglene... Noe annet er helt unaturlig for meg.... At andre ikke repeterer nasjonens flagg for bli deres sak.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Jeg har vokst opp på sjøen og synes det rett og slett er trivelig med et tut kl 21 Hører liksom med i summen når det gjelder båtopplevelsen. - Har aldri tatt dette som et negativt tegn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
skippy Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) 17.08.05 14:50 Innlegg #51 Innlegg: 865 Reg.: 30.09.02 Aktiv:25.03.09 Gruppe: Medlem Heisan Baatplassfok Jeg vet ikke om jeg kan bidra til å sette sluttstrek for flaggdebatten, men Flaggloven og Flaggforskriften gjelder kun for Statens fartøyer, eiendommer og bygninger og ikke for fartøyer og eiendommer i privat eie. Det er opp til den enkelte om de vil følge "tradisjonene" eller ei. Man må heller ikke ta utgangspunkt i Marinens flaggreglement fordi dette følger internasjonale regler for militære fartøyer. Jeg har hatt lengre samtaler med Utenriksdepartementet Protokollavdeling, som forvalter Flaggloven, og de henviser bare til KNS' flaggreglement som kan danne utgangspunkt for flaggføring på fritidsbåter. Jeg håper dette kan bidra til å avklare hva som gjelder av lover og regler. Hilsen Syvert -------------------------------------------------------------------------------- knbf.no For et bedre båtliv for alle" Bosted: Oslo VHF/MMSI: LD7308 Båt: Storebro RC 31 Biscay B: M L: 31-35 M: P Redigert 26.April.2009 av skippy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) Jeg synes det er godt sjømannskap å følge flaggreglene. Opp når vi står opp og ned kl 21. Noen ganger blir det senere - rett og slett fordi vi glemmer. Men tute for at vi skal fire flagget det gjør vi ikke. Ikke minner vi andre på flagget heller. Redigert 26.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Det er nå lenge siden flaggpolitiet har vært på banen her. Båtfolket har kanskje fått et litt mer avslappet forhold til saken . . ? Når det gjelder idrettsfolket er det tydeligvis total slapphet. En ting er at de løper rundt med overdimensjonerte flagg som de tørker seg med, kler på seg og sleper langs bakken, men nå verserer det til og med "norske flagg" som overhodet ikke er norske. Hvem i allverden har utlevert bastardflagget på bildet til Ingebrigtsen . . . Nå må lederne skjerpe seg https://www.nrk.no/sport/diamond-league-finale-i-brussel_-jakob-ingebrigtsen-knusende-overlegen-pa-1500-meter-1.17042958 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Men da snyt'ern seg i hvertfall ikke i et norsk flagg Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Fikk en påminnelse på Facebook når jeg lå på Stokken for et par uker siden. Da mente vedkommende at flagget skulle fires ved solnedgang, og kom med et nøyaktig klokkeslett... Så nøyaktig er jeg ikke! Jeg synes også det er hyggelig å fire flagget om kvelden, som sedvane og tradisjon, ikke fordi jeg må. Så alarmen står på klokka 20.59. Nå som det blir mørkt før klokka 21, så hender jeg tar det ned før 21, hvis jeg husker det. Men jeg er ganske avslappet og får ikke dårlig samvittighet hvis jeg glemmer meg eller er for sent ute! I utlandet - noe som for meg hittil kun betyr Sverige - så er jeg enda mer avslappet, for der lar jo alle flagget henge hele tiden, om man er fra Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland eller Frankrike - det er sjelden jeg ser noen av disse tar ned flagget. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
NilsPils Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Hulda skrev 1 time siden: Men da snyt'ern seg i hvertfall ikke i et norsk flagg Det må ha vært Warholm det. Det sies at han har blitt bedt av Kongen om å vise respekt for flagget . . . Egentlig synes jeg at dette er et ansvar som påligger Friidrettsforbundet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eika Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Syns dette er ett ilandsproblem for folk som ikke har større bekymringer i livet enn hva andre gjør eller ikke gjør med flagget. Jeg personellgt kunne brydd meg mindre om folk satte fyr på det engang. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Hadde aldri gått bort å sakt hva folk skal gjøre med flagget sitt, med mindre stanga var knekt og flagget lå i sjøen! Selv synes jeg godt sjømanskap er flott! Har vært i marinen og er preget av det! Kjøre med flagg kan du uansett tidspungt men bruker å ta det ned når sola går ned. Finnes mange regelpoliti rundt om både i båtverdenen og etter vegen!☺️☺️ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September 5 hours ago, NilsPils said: Hvem i allverden har utlevert bastardflagget på bildet til Ingebrigtsen . . . Du verden, der var ikke proposjonene helt som de skulle være, nei. Forøvrig dumpet jeg rett nå over et bilde, ikke av sportsmenn, men av hjemkomne krigsfanger som bærer flagget som et klesplagg. Legg særlig merke til at én av dem har flagget på seg opp ned litt i bakgrunnen til venstre: https://www.theguardian.com/world/live/2024/sep/14/russia-ukraine-war-live-nato-putin-zelenskiy?CMP=share_btn_url&page=with%3Ablock-66e580be8f082dce7ae33886#block-66e580be8f082dce7ae33886 For en god stund siden (ett år?) så var det en sak i media om et "norsk" flagg som stod bak-frem på flaggstangen - altså, den lange enden av korset var festet til flaggstanga. Enkelte brøt ut i latter da de så dette, andre (nordmenn) skjønte ikke hva som var galt. Forøvrig, fort gjort å f.eks. heise opp gjesteflagget opp-ned. Jeg legger også merke til at ulike flaggprodusenter ikke er helt enige i hvilken blåfarve som skal brukes i det greske flagget. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dalurfjall Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Det er en hel del bedre at flagget ikke heises enn at det henger i mørket og vansmekter alene. Men om andre vil skjemme seg ut slik gidder jeg ikke tute og fly rundt, jeg bare gjør meg opp noen tanker om båteiers karakter. Æsj, jeg ble så engasjert at jeg ikke sjekka datoer slik jeg alltid gjør. Var forresten en nyhet om Bodøordfører i går, der har Bodø/Glimt skrevet Bodø/Glimt på det norske flagg! Fysjom! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Vi har et flott flagg med flotte farger i dette landet. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør men synes det er trist å se norske flagg henge slappe i mørket. Fargene forsvinner og det kunne like gjerne vært en klut som hang der. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Lazyjack skrev 50 minutter siden: Vi har et flott flagg med flotte farger i dette landet. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør men synes det er trist å se norske flagg henge slappe i mørket. Fargene forsvinner og det kunne like gjerne vært en klut som hang der. Ja det minner jo litt om det thailandske flagget, det er jo positivt :) blir påminna hvor godt og varmt det er der nede hver gang man ser ett norskt flagg Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Flagget mitt er oppe når jeg er i båten. Da vet alle at det er folk der om det skjer et eller annet. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
pipe Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Lazyjack skrev for 3 timer siden: Vi har et flott flagg med flotte farger i dette landet. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør men synes det er trist å se norske flagg henge slappe i mørket. Fargene forsvinner og det kunne like gjerne vært en klut som hang der. Kanskje en lyskaster og en ståltråd slik de gjør i usa hadde vært noe? Der sitter gjerne flagget fast i toppen av flaggstangen så skal det ned må man legge flaggstangen ned. Men noen som deg som blir triste fant på att hvis man lyssetter flagget og setter inn en spile så kan flagge henge 24/7 For jeg en del har jeg godt lei flaggmaset så har ikke flagg i båten og i flaggstanga hjemme henger det en vimpel slik att ingen skal bli støtt. Ja har ett gigantisk ull flagg som det kan hende får luftet seg på 17 mai men aldri ellers Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Lazyjack skrev for 4 timer siden: Vi har et flott flagg med flotte farger i dette landet. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør men synes det er trist å se norske flagg henge slappe i mørket. Her støtter jeg deg ca 110% Har fått oppleve å være langt borte og det var ingen selvfølge å komme hjem. Synes det er godt å komme hjem hver gang og jeg er stolt over å ha flagg og jeg synes det gjør vondt når jeg ser folk som vannærer flagget. At det er folk her inne på Forumet som synes det er greit er trist. Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Hørte en fra brannvesenet foreslo at flagget burde være oppe så lenge en er ombord, for da er det lettere å se hvilke båter det er folk i ved en eventuell situasjon. Personlig syns jeg det er en god ide. Vi flagger hele døgnet når vi er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.