Dmohil Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 Jeg er helt fersk med båt og har kjøpt og sjøsatt en i dag. Den ble liggende veldig høyt og skeivt i vannet. Det er lite innredning og utstyr i båten akkurat nå, men at den skulle ligge så skeivt i vannet, er det normalt? Skal fylle opp med litt ballast i morgen så får vi se hvordan det blir.... Har lest en del andre tråder om ballast så jeg har noen tanker om hvordan jeg skal få det til, men har noen erfaring med akkurat denne modellen? Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Jeg har hatt en slik båt selv og jeg tror ikke det var så mye ballast i den. Den gikk veldig fint i sjøen. Men du kan enkelt finne ut om den trenger ballast ved å se på båtens vannlinje, altså der bunnstoffet begynner. Hvis vannlinjen står langt over vann så trengs det kanskje litt ballast. Om båten bare ligger skjeivt i vannet så er kanskje lasten skjeivt fordelt? Mener du mens du kjører? Den jeg hadde bikka litt over når jeg satt på den ene siden, båten er jo ikke allverdens stor.... Og forresten, gratulerer med ny båt!! Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Dmohil Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Ja vannlinja står en del over. Den har slagside når den er fortøyd og uten personer oppi. Og det bli enda værre når jeg står ved roret selv da det er den siden den heller over til.... Kan ikke skjønne at lasten er så veldig skjeivt fordelt. Men mulig at batterier og sete er nok. Er på vei ut med 100 kg ballast nå så får vi se hva som skjer. Jeg har hatt en slik båt selv og jeg tror ikke det var så mye ballast i den. Den gikk veldig fint i sjøen. Men du kan enkelt finne ut om den trenger ballast ved å se på båtens vannlinje, altså der bunnstoffet begynner. Hvis vannlinjen står langt over vann så trengs det kanskje litt ballast. Om båten bare ligger skjeivt i vannet så er kanskje lasten skjeivt fordelt? Mener du mens du kjører? Den jeg hadde bikka litt over når jeg satt på den ene siden, båten er jo ikke allverdens stor.... Og forresten, gratulerer med ny båt!! Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Det hjelper sikkert godt det ja. Du må nesten bare prøve deg fram. Batterier er jo tunge så mulig du kan kompensere litt ved å legge noe på den andre siden. Uansett vil den ikke få så fort slagside med ballast. Hva slags motor er det egentlig? Sånn for nysgjerrighetens skyld... Det blir spennende å høre om det hjelper, husk at båten tåler mye last...... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Dmohil Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Det ble faktisk veldig bra. La kanner fylt med betong ca 60 kg under dørken på ene siden. Da ble den rett. Den var litt høy foran så jeg la 100 kg til under dørken foran. Så nå oppfører den seg trygt og fint på vannet. :-) Det hjelper sikkert godt det ja. Du må nesten bare prøve deg fram. Batterier er jo tunge så mulig du kan kompensere litt ved å legge noe på den andre siden. Uansett vil den ikke få så fort slagside med ballast. Hva slags motor er det egentlig? Sånn for nysgjerrighetens skyld... Det blir spennende å høre om det hjelper, husk at båten tåler mye last...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.