Jump to content

Zimmerring pattent til vp130(B20)


Erik

Recommended Posts

Hei, og godt Nyttår.

 

Har en Vp130 som jo er en marinisert B20. Denne er laget slik at veiven kommer gjennom framdekselet (via et mellomstykke) for så å drive 'dynamohjulet'. Gjennomgangen holdes tett ved hjelp av en 'filtring'.

Problemet er at ved høye turtall (og dermed høyere oljetrykk?) så har dette en tendens til å lekke ut olje, i ganske betydelige mengder, og i tilegg havner denne oljen på dynamohjulet, som sørger for at det skvetter rundt i hele motor rommet.

 

Dette løses enkelt (er jeg blitt fortalt) ved å lage det om til en zimring pattent i stedet, noe som vistnok er vanlig å gjøre spesielt på båt, men også på bil motorer.

 

Har snakket med Vp forhandler, og motor verksted (Nielsen motor) i Stavanger, men ingen kunne hjelpe meg. Har pratet litt med Iglebekk motor i Kr.sand, og han har ingen kontakter der som kan ta det for øyeblikket, men finner kansje noen etter hvert... Men han kan bekrefte at dette er en vanlig patent, og at rette stedet/vedkomende enkelt løser dette.

 

Så spørsmålet mitt er : Vet noen om noen som kan tenkes å kunne gjøre noe slikt, slikt at jeg har det i orden før våren (som det er jo bare er 2-3 mnd til  :smiley:).

 

Aller helst i Stavanger området, men så lenge det er vinter er det forsåvidt ikke noe problem å sende det fra meg heller.

 

På forhånd takk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ehhh.....

 

Forstod det slik ved prat med Iglebekk motor, at det må dreies ut spor til den , at det ikke bare er å bytte filtringen med en tilsvarende simmerring, men at hele dekkselet må leveres inn, for å bygges om, og at det da heller ikke skal brukes dette 'mellomstykket' etterpå, men at dette erstattes med en annen patent.

 

Er det slik at det finnes to ulike versjoner av dette dekselet, og at jeg har gammel versjon, og derfor må bygge om (I så fall, hvem kan levere rette sorten deksel?), eller har jeg missforstått ett eller annet?

 

Snakket som sagt med lokal VP forhandler (Paul Garstad) i vår og de kjente bare filt ring patenten. Samme med Nielsen Motor,som kunne levere deler til dette, men det var også filtring patent (Byttet da, men det lekker altså enda).

 

Dersom det bare er å kjøpe ring og sette på forenkler jo dette det hele, men hvorfor snakker Iglebekk motor da om dreieverksted osv. Han pleier da ha greie på det han prater om, og hadde levert dette flere ganger før, der han fikk dreid det på en Videregående skole, men de kunne ikke ta slike oppdrag lenger.

 

Og for å spesifisere, siden dette kansje er litt uklart :

 

Veiven slutter rett innenfor dekselet. På veiven, gjennom hull i dekselet stikker det en 'forlengelse', som passer inn på veiven via ett spor.  Utenpå denne 'forlengelsen' er det ett hjul, med spor til reima som drar dynamoen. Det hele festes med en bolt gjenom hjulet, gjennom forlengelsen, og inn i veiven. I hullet i dekkselet, der 'forlengelsen' altså sitter, er det flere spor, der det bla sitter en 'filtring' i det midterste.  Dette ble kansje fortsatt litt vagt, da jeg ikke kjenner fagutrykkene for de enkelte delene, og heller ikke har skrudd på det siden ivåres, men jeg håper at noen kjenner igjen akkurat hvor jeg er.

 

Et veldig dumt spørsmål til sist : Hva er egentlig en simmerring. Burde selvfølgelig vist dette allerede :smiley:, men jeg ser for meg at det må være en fast ring, kulelagret o.l som da altså er tett, men som kan dreie rundt, dersom det bare er å bytte jevnt med filtringen. Er jeg på ville veier igjen?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:wink:de deksla jeg har vert borti har det ikke vert nødvendig å dreie/frese dypere spor,du kan event måle diam på veivakslen og ytterdiam på dekslet så får du simmring på marskinvare forretning.et tips: har du sjekket veivhusutluftinga? det sitter en sil nede i den som kan gro igjend, ta ut sila med en spisastang å gjør den ren,husk også å sette inn filtringen med olje før  montering(dersom du ikke får tak i simmring) de gangene jeg har mont simmring er forde at det har blitt slitasjespor i veivakseltappen.Har også et deksel liggende dersom du skulle trenge det .

Link to post
Share on other sites

Erik.Ring Frode Dahl på tlf 333 91783 på mandag.Er ikke Frode kommet enda så spør etter Svein.Ikke spør de andre om noe.Og blir du ikke klok av å snakke med Svein så ring senere når Frode er der.

Røed Motorservice på Tjøme kan sikkert svare deg,spør etter Finn Bøe.Finn skrur en masse veteranbil så han vet sikkert litt om forskjellene på Volvo motorene.Også er han VP forhandler.

Dessverre har jeg ikke nummeret  hans i hue-men det har Opplysningen :smiley:

Link to post
Share on other sites


Erik:

 

Et veldig dumt spørsmål til sist : Hva er egentlig en simmerring?


 

 

Som det tidligere er sagt: "Det finnes ikke dåumme spørsmål, bare dumme (dårlige) svar".

 

Jeg håper ikke dette svaret blir dumt, jeg skal gjøre hva jeg kan.  Du har ganske sikkert sett en zimmerring tidligere, uten å vite hva den heter.  Om du tar en stålring, og vulkaniserer gummi til denne, med en fasong (gjennomskåret radiellt) som ser ut som en U har du begynnelsen til en zimmerring.  Den ytre delen av U-en dannes av stålringen med gummi, den indre delen kommer jeg tilbake til. Denne ringen settes inn i dekslet du har (som er stillestående).  Stålringen (som er stiv) gjør at ringen sitter fast i dekslet.  Om du så tenker deg at det på U ens innerkant (som ligger an mot akselen som roterer) er noen fine tetningsspor, og at det inne i U-ens innerkant ligger en stålfjær, som presser gummien mot den roterende akselen, da har du en zimmerring.

 

Litt vanskelig  forklare uten en skisse, men jeg håper du ser en sånn ring for deg nå.  Hvis ikke, kommer det sikkert bedre forklaringer med skisser etc, for de som behersker det. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygd om slike deksler tidligere og da var det ikke mulig å få tak i simmerring som passet rett i uten å bearbeide dekslet ,men jeg har laget meg en jigg som dekslet spennes opp i og deretter dreies til riktig diameter. Denne kan du gjerne låne,men jeg bor på østlandet så det blir vel litt tungvint kanskje.

 

Lykke til!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Da tar jeg telefonen for meg på Mandag, og håper å komme i mål slik. Det er riktig som Emmis nevner, det ER blitt spor i veivakseltappen (altså det jeg har referert til som 'forlengelsen'?). Første gang jeg oppdaget det, fikk jeg ikke tak i ny. Motorverksted kunne levere ny filtring osv, men ikke ny tapp. MEN han målte for meg, og fant ut at ved å snu den ville sporene som var slitt ut komme på nye plasser slik at det ikke betydde noe. Har bestilt ny slik tapp nå hos Iglebekk, så det blir skikkelig, men det ser kansje ut som om det slites fort ja.

 

Håper altså da på å få tak i/finne ut av dette over helgen, men hvis ikke er jeg interesert i å kjøpe dekkselet ditt Emmis.  

 

Dette med Veivhus utlufting var nytt for meg.  Klarer du/dere fortelle litt mer spesifikt hvor jeg finner denne sila? Er det i dekselet, eller innenfor, eller er det ett annet sted rundt veiven? Er konsekvensen av tett utlufting at oljetrykket blir for høyt, at det lekker, eller hva?? Kjørte uten at oljepeileren var satt helt i (Sto i hullet sitt, men ikke fast nedpå). Da kom det olje opp av peilehullet ved fullt pådrag, så det er tydelig at på høye turtall vil olja ut.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Takk til Pirus for forklaring av simmerring. Det hele er litt klarere nå.

 

I flg Eimo (som også stemmer overens med det bla Iglebekk motor har sagt), må altså dette bygges litt om.  Da har jeg følgende spørsmål :

 

Eimo : Jeg har ikke utstyr/kompetanse til å kunne ta i bruk din Jigg (men takker for tilbudet). Forstod også på Iglebekk at den største utfordringen med å få dette gjort, var å få laget malen (som jeg antar er det samme som din jigg?).  Defor mitt spørsmål : Dersom jeg sendte deg dekselet, er da dette noe du kunne gjort for meg mot ett saftig salær?

 

Emmis :  Det dekselet du har liggene, er det allerede bearbeidet/ laget slik at det passer med simmerring direkte uten ombyggning, og quanta kosta uansett?? (PS : antar det er til båt, da disse jo avviker fra bildekslene, med sjøvanspumpe utgang osv.)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:cool: dekslet jeg har liggende er desverre ikke til båt det kan brukes for de som har extern sjøvannspumpe.veivhusutluftinga sitter på blokkas høyere side når du ser på motoren forfra det er en liten boks ofte med slange på som går til luftfilteret/flammedemper dra av slangen så ser du det lille filteret som sitter inne i røret.når du skriver at olja kommer opp av peilehullet er jeg sikker på at utluftinga er tett.

Du bør kansje også sjekke oljekjøleren din kan jo hende at den er grodd slik at tempen på olja er for høy.den er lett å rengjøre sitter bak oljefilteret.

ps:har du ikke en kammerat eller kjenning som er motorkyndig og kan hjelpe deg dersom du blir usikker på dette.  

Husk at de fleste b20 motorene både for båt og bil har filtring og er tette i frontdekslet.

lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...