Jump to content

Glemte zink, krise?


steoye

Recommended Posts

Personlig hadde jeg ikke brydd meg det minste om jeg hadde glemt zink. Ingen fare. oppskrytt hvor akutt det er spør du meg. Det var båter med strøm ombord lenge før alle sklle ha zink på dem. Kjører på samme zinken for 5 året på båten min. like fin hver sesong :rolleyes:
Vurderer faktisk å få dreid en i syrefast som jeg kan ha på akslingen.

:lol::lol:

drei en til meg oxo.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg litt støtte fra de mer avslappa medlemmene her. Har nå ny sink på hekktrøster, begge trimflaps, propell og i en skinne bakerst på kjølen (som går fra aksling og oppover). Saken er at Huseklepp (produsenten) mener at jeg også bør ha en på toppen av roret, samtidig som jeg nettopp fikk beskjed om at båten båtsettes nå i dag. Jeg måtte uansett ha tatt av roret for å få borret hull til å feste sinken i. Det rare er forrige eier ikke hadde sink hverken på skinnen bakerst på kjølen eller på toppen av roret. Spørsmålet er: Går jeg med åpne øyne inn i en rustkatastrofe her? Bør jeg ta den opp i løpet av sommeren, eller kan jeg inspisere dette visuelt når den på vannet og temperaturen blir på pluss 20 grader?

Link to post
Share on other sites

Som kronisk avslappet tillater jeg meg å svare:

Jeg vil ikke ha noen formening om hva og hvor mye som kan ruste eller korrodere, det kan jeg lite om.

Imidlertid har jeg tatt av og sjekket samme type anode, på samme plass (roret) og på samme type båt.

Således må sammenhengen være relevant.

Se bilde under av ny og brukt anode.

 

Jeg har for sikkerhets skyld veid begge anoder på en elektronisk vekt.

Den nye anoden veier 298 gram (type SSP3 = 300 gram) og den brukte anoden veier 176 gram.

Anoden var montert på roret fra mai til oktober i fjor og har mistet 122 gram sink i denne perioden.

Hva dette forbruket betyr i praksis på et ror av stål uten å benytte anode, må andre analysere.

 

p4280018.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ble jeg beroliget :nonod: . Neida, jeg får vel fikse en løsning i løpet av sommeren. Men jeg kan vel tolke manglende anoder fra forrige eier (ikke på ror, ikke på den skinnen bakerst på kjølen, og ikke engang på trimflapsene) med at jeg var heldig med fjorårets båtplass, siden det ikke var antydningen til korrosjon på propell, skroggjennomføringer, etc.

Link to post
Share on other sites

Har nå ny sink på hekktrøster, begge trimflaps, propell og i en skinne bakerst på kjølen (som går fra aksling og oppover).

 

Saken er at Huseklepp (produsenten) mener at jeg også bør ha en på toppen av roret..........

 

den zink du har.....er den på noe vis 'elektriskt' förbundet med roret/akseln?! da har du ju redan der ett

visst skydd eller?....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg forstått dette skikkelig hadde jeg nok ikke kommet med alle disse rare spørsmålene, men den skinna som nå har fått sink går helt ned til propellbeskyttelsesstanga (i metall) som forbinder kjølen med med rorfestet (hva f... kalles det)? Pheobe, bildet ditt viser akkurat den anoden jeg mangler skruehull til - for alt jeg vet kan disse være fyllt av bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

den zink du har.....er den på noe vis 'elektriskt' förbundet med roret/akseln?!

Nei, roret er ikke i kontakt med noen andre deler som er beskyttet med sink og er sånn sett også isolert fra alt annet metall som aksel, motor, osv.

 

... men den skinna som nå har fått sink går helt ned til propellbeskyttelsesstanga (i metall) som forbinder kjølen med med rorfestet (hva f... kalles det)?

.. hæljern, flyndre, (riktig navn på denne f...ens dingsen er forøvrig diskutert HER.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...