Jump to content

Joda 7500 - Youtube


Kodvaag

Recommended Posts

Her er min første video lagt ut på youtube.

 

En rolig tur med snekka.

 

 

 

Hva må man skrive for å få første bildet i videoen til å vises her?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Trykk ned listen "Flere BBkoder" og velg YouTube. Der limer du inn filmkoden din (de 10-12 tegnene som står etter "v="):

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forresten, på den båtturen jeg tok den filmen hadde jeg en mindre hyggelig opplevelse.

 

Gikk inn i en havn hvor de lå en rekke båter longside, jeg kasta dreggen og gikk inn en plass det var ca 5 meter ledig kai.

 

Der lå den en snekke med badeplattform, med hekken til den eneste ledige plassen langs brygga.

Da jeg var 2 meter fra brygga, går eieren av båt'en ut for å ta tauet mitt. Trodde jeg...

 

Neida. han forhalte båten sin sånn at jeg nesten ikke fikk plass, for senere kom det en kompis med en annen båt som skulle ligge longside foran snekka hans.

Altså la han seg sånn at badeplattformen hans var 20 cm fra å gå inn i skroget mitt.

Så flyttet jeg båten min litt til, sånn at jeg ikke skulle få badeplattformen gjennom skroget, men han forhalte snekka si etter min, så badeplattforman hans ble liggende like nærme skroget mitt.

Jeg kunne ikke komme lengre vekk, pga en annen fortøyd båt (uten folk i)

 

Kjipt.

Er det sånn det skal være på sjøen må jeg kanskje handle meg stålbåt.

 

 

 

Måtte love eldstejenta at han som forhalte snekka skulle få smake på hekksjø ved første anledning. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev først innlegget med både båttype og navnet som stod på hekken, men besinnet meg og døpte den om til "båten". :discuss:

 

Mitt liv er for kort til å bli sur selv om andre er dumme... :lol:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

heller ikke sett videoen din på denne for...a jobbpc'n :headbang:

 

Å, det er ikke noe å være sur for det..

 

Det er bare et kort klipp av en idiot i snekke som tror han kjører skjærdgårdsjeep. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Mer idiotkjøring, på vei hjem fra Hellesund...

 

 

Legg merke til ungenes hyl i begynnelsen...

 

 

:lol:

 

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)
Den går fint i vannet den Joda'en din :yesnod:

 

Men gir man full gass brått fra stillestående så ryker den som en Volvo Penta på tomgang:

 

 

 

Her går den gjennom nåløyet, for en gangs skyld i snekkefart.

 

 

 

Rundt Dvergsnestangen

 

 

 

Inn Korsvikfjorden, huhei hvor det går...

 

 

 

 

 

Vi som har snekke har det gøy dere! :smash::yesnod::lol:

 

Er forresten på utkikk etter en brukt Yanmar 222 HK.

Det er samme blokka som den slappe (commercial) 140 hesteren min, kanskje jeg kunne fått litt mer fart på balja da?

 

Etter råd fra storeUlv I har jeg lagret et autosøk på finn.no om sånn motor.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vel Kodvaag nå ser det ut som du får konkurranse i Langesund, riktignok en 8100 TC. En som byttet motor i sin båt nå, satte inn en spretter ny D3 eller D4. Ikke helt sikker. Men han logget visst 30.6 knop på prøveturen :eek: iht til ( u )sikre kilder.

 

 

Morsomt med slike "ulv i fåreklær"

Men er det STORE trimflaps du har på denne "snekka" di ?

 

Hansi:

8100TC med stoor motor er en av de mange drømmebåtene mine...

Den er sikkert enda bedre i stor fart, for en lengre båt går jo penere i sjøen.

Heldigvis er Langesund langt vekke herifra. (3,5 timer med bil)

 

beertrip:

Snekka mi har originalt skrog uten flaps, bare en stor propell og en 4 sylindra yanmar.

 

Ps:

Nå skal jeg og unga på sjøen en tur, og de er verre enn pappa'n sin; "Fortere, fortere" roper de hele tiden.

Har bl.a. ei høne å plukke med eieren av en Sollux 27 som forhalte båten sin der jeg var på vei å fortøye for en drøy måned siden...

Måtte love tiåringen å lage bølger for han hvis vi så han utpå. :lol:

 

Ikke kom og si dere ikke ble advart. :lol: :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjenner jeg får litt lyst på denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17558606

 

Hvor mye kan jeg forvente å få for min 1994 Yanmar som er kjørt 5300 timer, 140 HK, ny turbo og fungerer perfekt?

 

Måtte vel uansett kjøpe denne 222 hesteren først, og så selge min gamle mens den står i båten, sånn at ny eier kan prøvekjøre den?

 

 

Denne 222 hesteren er "bolt on" samme blokka som min, jeg har commercial versjon beregnet for kontiniuerlig drift, denne 222 hesteren er pleasure beregnet til fritidsbåter...

Hadde vært lett å montere i min båt, bare å heise den gamle ut og den nye inn rett på de samme festene, kunne sikkert ha brukt samme propellen og, siden denne har tyngre gearkasse? (Min har 2,09:1 utveksling)

 

Motorene skal ellers være like, skiller bare noen få kilo i vekt. (ca 40 kg tyngre)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vel Kodvaag nå ser det ut som du får konkurranse i Langesund, riktignok en 8100 TC. En som byttet motor i sin båt nå, satte inn en spretter ny D3 eller D4. Ikke helt sikker. Men han logget visst 30.6 knop på prøveturen :eek: iht til ( u )sikre kilder.

 

Hadde en her hjemme med D4-210 i en slik for et par tre år siden. Mener den gjorde drøye 24kn.

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg får litt lyst på denne:

 

Hadde vært lett å montere i min båt, bare å heise den gamle ut og den nye inn rett på de samme festene, kunne sikkert ha brukt samme propellen og, .......

 

Da får du muligens en korketrekker av aksling ..... regner med at med en dobbling av hk og en del ekstra i dreiemoment, så må du nok til med en "liten" økning på akslingens diameter også....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Høres mere normalt ut ja, over 30 knop synes jeg var mye med en ca 200 hk motor selv om den var grønn.

 

Naboen har en sånn nyere båt, bare den heter Joda 850, og den går 25 knop med Volvo 200 hk.

 

 

Da får du muligens en korketrekker av aksling ..... regner med at med en dobbling av hk og en del ekstra i dreiemoment, så må du nok til med en "liten" økning på akslingens diameter også....

 

Jeg har nå 140hk med 392 nm og 2,09:1 gearkasse, så akslingen min får allerede 820 NM.

Denne motoren har jo 1,5:1 gearkasse, så det blir vel ikke så mye styggere belastning på akslingen da?

 

En "ny" scand Baltic klarer seg jo med 45 mm aksling, med nesten fritthengene propell.

Akslingen min er 50mm tykk, og dreid ned til 40mm gjenom det vannsmurte lageret der den går ut gjennom båten.

 

Er ikke redd for akslingen, er redd for at ikke skroget takler hastigheten.

I 26 knop kan jeg holde fullt pådrag, og legge fullt ror til hvilken side som helst, båten oppfører seg helt perfekt.

Kjipt å kjøpe så dyr motor og finne ut at jeg tjente bare 2-3 knop på det, for at skroget ikke takler mer...

 

Får tenke meg litt om... nå bærer det på sjøen!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...