strawberry Startet 25.April.2009 Del på Facebook Startet 25.April.2009 (redigert) Hola! Har nå for annet år på rad hatt problemer med å få kjølevannet igang etter vinteropplaget. Har VP KAMD43P. Ved første oppstart etter at båten er på vannet trøbler det seg til. Tror at alt er vel, og som det skal, men kun frostvæsken kommer ut og så er det slutt. Ikke noe kjølevann suges inn og gjennnom moteren. Skrur opp vannfilter og fyller det med slange og vannet strømmer gjennom motoren og ut i eksosen. Stopper deretter motoren. Fyller opp vannfilter til topps etter å ta stengt for kjølevannsinntaket, for deretter å stenge lokket godt og tight. Åpner deretter for kjølevannsinntaket, starter motoren gir gass for å få et skikkelig sug. Ny, impeller? Ja! Tett, pakning rundt vannfilter boksen? Ja! Må virkelig stå på å gjøre dette mange ganger! Idag 5! Før dette funker bra! Dvs, før jeg igjen har kjølevann som normalt! Hva er dette? Gjør jeg noe feil? Har ikke hørt om dette før jeg selv opplevde det ifjor vår! Da fikk jeg hjelp av 2 mekanikere som gjorde det samme som jeg har beskrevet over, de gassa og herja mye mer enn jeg hadde turt, uten kjøing, men de fikk det til etterhvert! Hjep av noen der ute? Mvh. Strawberry Redigert 25.April.2009 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Bytt til bedre maskin. Enkelt og greit. Hadde samme problem, som deg, på hjelpemotoren. På ferskvannsiden. Kjøpte noe godstoff fra Radiatorservice og skyllet igjennom så var den så god som ny. Men det hjelper nok ikke deg her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir_M. Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Du har selvfølgelig sjekket at kuleventilen og kjølevannsinntaket er OK også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 "Ikke noe kjølevann suges inn og gjennnom moteren. Skrur opp vannfilter og fyller det med slange og vannet strømmer gjennom motoren og ut i eksosen." sier du. Dersom vannet går gjennom motoren, vannet går ikke gjennom impellerpumpa da? Er du sikker at impeller er satt i? Vannet går ikke gjennom pumpa med impeller i !!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Vannet går ikke gjennom pumpa med impeller i !!!! Støtter denne eg. kan jo bare ikkje være noko anna. mulig feil impeller? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
strawberry Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei! Riktig impeller og alt slik. Trist at man ikke leser nøyere hva jeg spurte etter. "Bytt til bedre maskin" var intelligent og nyttig svart. Bedre lykke for meg en annen gang.... Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Kan sjøvannfilteret henge for høyt? Sikker på at ikke sjøvannfilter suger luft? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor313 Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 har du sjekket gjennomstrømmingen på veg til impeller hus? kan der være en blokkering/ struping?? hadde lignende problem ved sjøsetting av båten før helgen. prøvestarting på land, med hekkaggregat i bøtte, vann kom ikke ut med eksosen, satte vann i impellerhuset, vannet kom ut, problemet var her: problemet var ved nederste O-ring på undersiden av Impellerhuset. (nummer 11) der sugde impeller luft, ved demontering og skifting ble begge O-ringene nr 11 og begge nr 13 skiftet, hadde alldri i mine villeste fantasier trodd att dette skulle bli tett, da forrige eiger hadde brukt silikon i tillegg til O-ringene, men jaggu, tett ble det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regent Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei Sjekk "halvmånen" inni impellerpumpa. Det er den som komprimerer gummibladene slik at vannet fortsetter inn i motor. Har selv gått fem på her. Den så bra ut, men skiftet til ny for å prøve. Det var en helt ny verden. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Tor313 kan være inne på noe her. Det kan virke som om pumpa suger luft et sted. Kan være sjøvannsfilteret, men også lokket til impelleren. Hvis denne er full av grader kan dette oppstå. Samtid hvis impeller er demontert med skrutrkkere, da kan det være grader i impellerhuset som gjør at den suger falsk luft. Lykke til med feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hadde samme problem for et par sesonger siden. Hos meg var problemet at pakningen i sjøvannsfilteret ikke var satt ordentlig på plass slik at det kom luft inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 HeiSjekk "halvmånen" inni impellerpumpa. Det er den som komprimerer gummibladene slik at vannet fortsetter inn i motor. Har selv gått fem på her. Den så bra ut, men skiftet til ny for å prøve. Det var en helt ny verden. Lykke til Støtter forslaget om halvmånen, har akkurat samme erfaringen. Vet ikke hvem som har laget pumpen til denne motoren,men på min VP var det Johnson Pumps som lager pumpen så jeg fikk halvmånen direkte derfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Fikk båten sjøsatt i kveld, aut. verksted har stått for både vinterkonservering og "vårklargjøring". Tok litt tid før det kom noe annet enn frostveske ut sammen med eksosen, men en kort sjekk av sjøvannsinntak (visuell sjekk av slangen som viste at det kom vann inn) og litt kjølvann ut så OK. Putrer avgårde til båtplassen de 3-5 min. det tar fra sjøsettingbrygga til båtplassen og eksoslampa på dashbordet lyser i et halvsekund av og til (her snakker vi som godt som tomgangskjøring). Null peiling på motor, men dette må da ordne seg etter å ha fått kjørt motoren litt hardt en liten stund? Har ingen grunn til å tvile på kompetansen til verkstedet. Redigert 28.April.2009 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Jeg er nesten sikker på at du har lekkasje i sjøvannsfilteret og at det er der pumpa suger luft. Volvo filter kan være litt gjenstridige å få tett ihvertfall er mitt filter vårvrang hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 jeg mener å ha vært borti et lignende tilfelle med volvopenta. Det var et originalt sjøvannsfilter, ikke gjennomsiktig. Det er veldig greit med gjennomsiktig lokk på vannfilterne da du kan "se" at pakningen ligger inntil hele veien rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hei. Mest sannsynlig årsak er som over nevnt at pumpa suger luft et eller annet sted eller blokkert inntak. Sjekk først sjøvannsinntaket. Om dette er ok så stenger du sjåvannsinntaket og prøver med f.eks med å trykkteste sjøvannskretsen med luft og lytt etter lekkajser. Prøv med svakt trykk for høyt trykk kan faktisk presse en o-ring på plass så det blir tett når du tester. Så lenge du ikke har noe vannlekkasje etter impelleren så er det nok falsk luft på sugesiden et eller annet sted. Det er selvfølgelig også mulig at noe er blokkert , men begynn med det enkle først. Impelleren skal suge så kraftig at den ikke behøver å primes. Må du det så er det noe som er feil. Vær obs på at du ikke blir for ivrig og fyller systemet med trykkvann for da kan du fylle motoren via eksosventilene. Det må være en enkel liten feil som lager store problemer. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Lokkene på de sorte VP filterene sprekker lett og. De er svært vanskelige å se. Og da suger sjøvannspumpa luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SiA Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Men mitt filter sitter etter pumpa, det lokket sprakk i fjor, og det var ikke luft som kom inn i motrrommet! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.