kremen Startet 26.April.2009 Del på Facebook Startet 26.April.2009 Har tenkt å ta med en 19 fots båt med motor over grensen til Sverige i sommer. Hvilke papirer bør man ha med for ikke å bli stoppet på grensen ? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Må vel ha vognkort på henger, er båten registrert bør du nok ha disse papirene med. Er den ikke registrert må du nok ha med pepirer på at du eier båten og at den er kjøpt og betalt i Norge. Sjekk med tollvesenet så er du sikker. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Suzumar Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Stopper en ikke bare på grensen når en reiser ut og får papirer på utførsel da? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) Jeg hadde nok gjort det, pluss hatt med meg et par fargebilder av båten, for å få norske tollere å se på båten og bildet før utførsel, og stemple og signere bildene. Etter å ha importert 13-14 tyske biler over mange år, så har jeg lært at det går ikke an å ha for mye dokumentasjon... Tenk å skulle hjem igjen og bli tvunget til å betale mva på sin egen båt etter ferien.... Redigert 26.April.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Hei! Vi har gjennom mange år fartet mye over til Dalsland i Sverige med "hengerbåt". Tidligere (frem til slutten av åttitallet) måtte man stoppe ved svensketollen og fylle ut papirer for båten. Dette gjaldt selv om båten var registrert i Norge. Papirene leverte man så til den norske tollen ved retur. På begynnelsen av 90-tallet (tror jeg det var..) skjedde det imidlertid "noe" med reglene som gjorde at etter dette var det bare å passere grensen frem og tilbake uten noen som helst klarering. Båten vår var registrert i gjeldende båtregister i Norge, og jeg hadde selvsagt med registreringsbeviset/"båtkortet". Hvis båten din ikke er registrert bør du kanskje ta en prat med tollen på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.