Jump to content

Henger som ikke ble rengjort i høst

Pipo

Recommended Posts

Det er sikkert noen av dere her som har kjørt båt og henger i saltsøle på høsten/vinteren og satt den bort uten å spyle den rein. Hva gjorde dere på våren da, når dere hentet båten fra båtopplaget og oppdaget at hengeren var mer hvit av størknet salt enn grågalvanisert.

Jeg var så dum at jeg tørket av båt og motor, men hengeren gikk i glemmeboka. Dumme meg...

Skylle godt med ferskvann. Smøre alle steder med 5-56 (eller 6-56 eller hva den heter for marint bruk) og fett.

Altså:

Hjullager: Sjekke at fettet er ok og evt ettersmøre (pressnipler)

Alle bolter: Skylle godt og på med fett/ 6-56

Alle elektriske kontakter: 6-56

Nesehjul: Fett

Alle bevegelige deler: Smøre med passende fett

Tror jeg har husket det meste nå ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ta av hjulnavog gjør grundig reint med ferskvann. Grease opp lager så godt du kan og sjekk nøye at ikke lagrene har satt seg. Sjekk tilstand på bremsene og.

Har nettopp måtte bytte lager og bremser på en 3 år gammel henger p.g.av at første eier dyppa den i saltvann uten tilstrekkelig service etterpå. Selve ramma til hengeren vasker du så godt du kan med høyttrykkspyler. Ta gjerne en runde med 556 e.l. og spray på alle deler som kan ruste. Draget og håndbrems har nok noen smørenipler, press inn grease her.

Hvis det ikke er mye ulyd og slakk i lagrene berger du nok hengern en sesong til, minst.

.

.

bmhe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...