Jump to content

Raytheon C serie plotter/radar/ekkolodd

Bitteliten

Recommended Posts

Raytheon har lansert en ny serie kombiinstrument som de kaller C serie. Dette er en form for flerfunksjonsskjerm som kan inneholde kartplotter, ekkolodd og radar på samme skjerm.

Det fine med den minste av disse instrumentene er at det har samme størrelse som C 33 som Nidelv leverer innfeldt på sine båter.

Er det noen som har sett på/brukt noen av disse nye "boksene" fra Raytheon og som kan dele sine erfaringer?

Har knotet/trykket litt på C80 som står utstilt hos den lokale utstyrsforretningen. Virker som en bra greie, er selv facinert av kombinasjonen plotter/radar. Den har jo overlay og MARPA, veldig fin og klar skjerm. Plotteren kjører Navionics kart som jeg forstår er det foretrukne formatet framover for Raymarine, de skal visst fase ut C-map.

Ekklodd modulen DSM250 synes jeg er for dyr, ca 8500? synes jeg er i overkant.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er det noen som har sett på/brukt noen av disse nye "boksene" fra Raytheon og som kan dele sine erfaringer?

Har prøvd en av disse ut ombord i en 43 foter i "The Solent" ... for de som ikke vet det er det svært mye båttrafikk der nede. Har brukt for både dag og nattseilas (Les 20 knop +) fra "repeater " på flybridge.

Gode erfaringer og lett tilgjengelig MOB knapp (som vi prøvde ut en del ganger) ... god kursindikasjon for retur ... er ikke glad i "Radar Overlay", men kan jo være OK under noen omstendigheter.... krever god kjennskap til radar justeringene for å ikke miste detaljer. Bedre å bruke kartplotter / radar bilde ved siden av hverandre. Foretrekker ekkolodd som enkelt enhet med store tall (gikk fort der nede med lite vann under kjølen .... 5 - 15 m), som er lettere å sjekke med et kort blikk. Radar Overlay har valg om N opp, og eller "True course". N opp var forvirrende og radarbildet svinget litt vekk fra kartet når båten beveget seg .... Kunne ha skrudd opp hastigheten på antennen ... men det var jo en begrensning av hva vi klarte å sjekke da vann i dieselen ombord forårsaket en motorstopp på styrbord maskin, som gjorde at vi fikk en litt annen prioritet.... Fikk ut vannet, og pumpet manuelt ut vann fra rørene (Volvo TAMD 74P), og maskinen startet igjen innen 20 min., men da dette skjedde i en travel skips-kanal, med mye trafikk, var det urovekkende nok til at vi "glemte" å teste all funksjon, og konsentrerte oss om basisen for navigasjon samt at maskinene oppførte seg skikkelig.

Var veldig imponert og var lett å bruke uten for mye kluss med knappene... Informasjon og "skjermer" i "lag" var lett å navigere gjennom, og korte tastetrykk til "Favourite" konfigurasjon, som du kunne nå tilbake til hvis du rotet litt.

Jeg forstår hensikten og grunnen for behovet for plassbesparelse, men vil fremdeles foretrekke to separate skjermer for å ha en "failsafe" for disse viktige instrumentene. (Spesielt Radar). Kartplotter kan jeg klare meg uten, da papirkartene er ombord, men ville ikke like at både radar og kartplotter ikke virker, hvis den ene skjermen ikke virker.... Men kanskje jeg har mer plass ombord til instrumenter enn hva du har..., som gjør at mine behov / ønsker er annerledels enn dine.

Kjempe instrument og jeg kan ikke se mye feil med det... hvis du spurte meg om jeg ville hatt ett ombord, så ville svaret blitt ja...., men med "repeater skjerm"

mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Noen som vet hva som er grunnen til Raytheon faser ut c-map?

Hei

Jeg ringte til Belamarin og fikk opplyst at de var sterkere som kunde

hos Navionics og kunne bestemme mer der en hos C.Map.

Hos C-map var de bare en kunde blant alle de andre og hadde liten

eller ingen innflytelse på produktet. "Måtte ta det de fikk".

mvh

giver

Noen som vet om Raymarine sin GPS antenne Raystar 120 tar BÅDE WAAS og Egnos signaler?

Og hva bør man kjøpe, den som er NMEA kompatible eller den som kjører Raymarines eget system Seatalks?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...