Jump to content

Kuling 14.5 fot, noen som kjenner denne?

Ola 36

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til båttypen: Kuling 14.5 fot?

Er den fortsatt i produksjon. Hvor blir/ble den produsert.

Båten har et selvlensende system med en slange stuss som ventil.

Er dette systemet fortsatt i bruk – Kan det byttes ut med andre system.

Alt informasjon er av interesse.

Hei

Kuling 14,5 kjenner eg til, har vært noen timer i forskjellige sånne. De ble i utgangspunket produsert av et firma som het Viggo R Biering eller noe sånt, senere ble de laget av Strandvik plast. Tviler på de blir laget lengre.. Båten er grei den, går greit men er ikke særlig sjødyktig i høy sjø. planer med en 6 hk og en person..

Håper det var til litt hjelp. :)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Hadde selv en Kuling for mange år siden, men den var ikke selvlensende. Utrolig lett drevet båt, som planer med liten motor. Jeg hadde en 20hk. på den, og det gjekk unna. Men spesielt stabil var den ikke. Naboen hadde samme båt, men selvlensende utgave. Og mener å huske at den var godkjent for 9,9Hk.

Men hvem som produserte disse båtene er jeg ikke sikker på.

Kjenner godt til denne båten. Flatbunnet og slår godt i sjø. Passer best med 10-15hk. Blir ustabil ved last over ca. 200-300kg. Selvlensesystemet er enkelt og fungerer greit sålenge det er satt inn med vaselin e.likn. slik at "fisken"ikke blir stiv og lite fleksibel og det ikke fester seg alger og rur innvendig i denne. Systemet er etterhvert vanskelig å oppdrive, men fortsatt mulig. Ref. denne tråden.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...