Jump to content

Installasjon av automatisk Brannslukker i maskinrom


Divemaster

Recommended Posts

Før helgen fikk jeg levert:

 

Brannslukker fra FireTrace med FE-36 (Novec™ 1230) gass.

25m med FireTrace flexible tubing

Koplinger of oppheng

Trykkmåler og alarm

 

FireTrace1.jpg

 

Så i helgen satte jeg igang med å installere brannslukker, og trekke opp slange mot dette skjemaet...

 

FireSupression.jpg

 

Så brannslukker ble fort installert bak is Babord hjørne...

 

DSC_0546.jpg

 

Og slangen ble trukket over varmtvannsbereder, langs kabelgaten, over eksos og turbo, og fremover på utsiden av maskinen, fremforbi maskinen og ned over startbatteriene.. hvor et endestykke blir satt på...

 

DSC_0545.jpg

 

Rundt akterspeilets kabelgate, over generatoren og samme veien fremover på babord side og opp til styreposisjone over alle koplingsskap (240, 24 og 12V) og frem under instrumentpanelet...med en del spaghetti som bør ryddes opp en gang...

 

DSC_0547.jpg

 

Hvor jeg skal borre hull slik at jeg lett kan se trykkmåleren fra styreposisjonen...

 

DSC_0548.jpg

 

Neste helg legger jeg inn et par T koplinger slik at jeg kan legge slange ned over forbruksbatteriene, samt kople opp alarmen og trykkteste opplegget.

 

Oppsettet er ganske enkelt.... ved å legge opp slangen rundt hvor brann kan oppstå, så vil slangen sprekke ved 120 grader C og gi ut gassen hvor brannen oppstår og slukker brannen. Ved trykktap så vil alarmen gå og forhåpentligvis så blir brannen slukket, og jeg vil se hva som har skjedd fra kameraovervåkningen og kan da slå av strøm / maskiner på en kontrollert måte.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Det er viktig at du stopper motorene ved brann ellers vil motorene suge til seg all slukke gassen. Hvordan løser du dette?

 

Vet jo det.... ved system trykkfall på 2 bar, så går alarmen som gir ut 120 DB (trykkbryter overvåker dette og alarmen har egen strømforsyning i tillegg til 12V). Vi har tre måter å stoppe maskinene på ... (vanlig stopp, luftspjeld etter mellomkjøler og kompressor, samt drivstoff). Alle tilgjengelige fra Flybridge, Hoved styreposisjon og akterdekk ("litt" mer alternativer enn hva som er norm), og regner med at vi ombord kan nå en av disse relativt fort.

 

Jeg vil ikke har automatisk avstenging av maskiner da jeg vil ha kontroll ombord ikke et elektronisk system som kan kutte ut maskinene ved en systemfeil.

 

Derfor har jeg valgt et system som dekker et stort område og vil utløses der hvor brannen oppstår, slukker og varsler meg slik at jeg kan ta kontroll og ha mulighet for kontrollert "shut down", slik at jeg raskt kan starte maskinene opp igjen hvis forholdene tillater dette.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Nå er systemet installert med total installasjonstid på fem timer:

 

Trakk systemet over sikkringsskapet også...

 

Trykkmåleren kan skrues av, og et adapter koples på slik at du kan trykkteste systemet (10 bar) med en enkel pumpe for bildekk

 

IMG00040.jpg

 

IMG00041.jpg

 

IMG00042.jpg

 

Etter 24 timer uten lekasje, så borret jeg hul I instrumentpanelet slik at trykkmåleren kan sees når jeg sjekker de andre instrumentene.

 

IMG00045.jpg

 

IMG00038.jpg

 

Og med trykk på systemet koplet jeg opp alarmen mot trykbryteren.

 

Alarmen, som har separat testknapp, ble installert vekk fra de andre alarmene, slik at det ikke er tvil om hvilken alarm som går...

 

IMG00043.jpg

 

Så nå får vi håpe at systemet aldri blir brukt... :cheers:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Stilte et spørsmål til leverandør på Mandag ..."om det var mulig å....?" hvor svaret var "jada, det eneste du trenger å gjøre er...."

 

I dag kom pakke i posten med ekstra koplinger, 6 m trykkslange og endestykker.... med notat "FOC" .. Free of Charge...

 

Kjempeservice !!! ... og alt dette for NOK 4 båtpenger!!!

 

Kjempefornøyd kunde her ..... :yesnod::cheers:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Nå er "det lille ekstra" også installert og trykktestet...

 

Over bryterpanelet under startnøkklene....

 

DSC_0550.jpg

 

Et nytt T stykke satt på etter startbatteriene (vasking og rens ble gjort etter installasjon) ...og ut til begge maskinene opp langs kablene til startmotor...mellom og ovenfor dieseltilførsel og filtere...

 

DSC_0552.jpg

 

og frem langs kablene over dieselsystemet og frem over oljefilter og til stoppplugg over dynamoen...

 

DSC_0553.jpg

 

Regner med at jeg stopper her da jeg muligens har "litt" mer brannslukker dekkning i maskinrommet enn hva som strengt tatt er nødvendig...... med mindre noen her kan tenke på andre plasser som bør dekkes med brannvarsel og automatisk slukkeanlegg...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Svart (redigert)
......... Men hvordan stiller det seg med godkjenning av et selvinstallert anlegg? F.eks. ved CE-merking av båt?

 

Ved CE merking regner jeg med at en inspeksjon etter installasjon bør gjøres .... men du burde finne ut hva som egentlig menes med "automatisk brannslukking"... de finnes i alt fra enkle beholdere som utløses ved en viss temperatur,til svært avaserte systemer som gjør aktiv overvåking mm... Det som er spesielt med dette anlegget ar at en kan trekke slangene opp langs der hvor brannen mest sansynlig vil oppstå, og hvor slangen sprekker på det varmeste punktet (nærmest flemmen...og venter ikke til varmen når det installerte apparatet.. eller at en føler utløser apparatet som er installert lengre vekke og at gassen tar tid til å nå brannen....

 

 

og du finner muligens noe om godkjenning her...

 

http://www.firetrace.co.uk/technical/introduction.pdf

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Bare som en guide...

 

Salgspris her borte for det som jeg har installert er rundt Tretten tusen kroner.... med "noe" forhandlinger fikk jeg hele anlegget for selvinstallasjon levert for fire tusen kroner ...pluss mine arbeidstimer...

 

Lykke til..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
...... så vil slangen sprekke ved 120 grader C og gi ut gassen .....

 

Eller ved at du smeller skiftenøkkelen i slangen. Det gjorde nemlig jeg :headbang:

 

Satt skrevs over maskinen, fremoverbøyd og dunka skiftenøkkelen i slangen.

Skal love dere at det tar noen sekunder før du skjønner at du fortsatt er i live :sweat:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Jeg kjøpte det hos NoHa, men det er sikkert 10 år siden. Klarer ikke huske hva jeg betalte.

 

Det var da jeg hadde en gammel Dorry med bensinmotor. Har ikke slikt anlegg i dag, men har vurdert om jeg skulle montere et i Njord også. Det hadde helt sikkert vært på sin plass. Har fått erfart under sveising ombord, at f.eks. ikke brennbare isolasjonsmaterialer faktisk blir brennbare likevel, når de har fått sugd til seg litt skvett olje og/eller diesel. :eek:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...