Divemaster Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 (redigert) Før helgen fikk jeg levert: Brannslukker fra FireTrace med FE-36 (Novec™ 1230) gass. 25m med FireTrace flexible tubing Koplinger of oppheng Trykkmåler og alarm Så i helgen satte jeg igang med å installere brannslukker, og trekke opp slange mot dette skjemaet... Så brannslukker ble fort installert bak is Babord hjørne... Og slangen ble trukket over varmtvannsbereder, langs kabelgaten, over eksos og turbo, og fremover på utsiden av maskinen, fremforbi maskinen og ned over startbatteriene.. hvor et endestykke blir satt på... Rundt akterspeilets kabelgate, over generatoren og samme veien fremover på babord side og opp til styreposisjone over alle koplingsskap (240, 24 og 12V) og frem under instrumentpanelet...med en del spaghetti som bør ryddes opp en gang... Hvor jeg skal borre hull slik at jeg lett kan se trykkmåleren fra styreposisjonen... Neste helg legger jeg inn et par T koplinger slik at jeg kan legge slange ned over forbruksbatteriene, samt kople opp alarmen og trykkteste opplegget. Oppsettet er ganske enkelt.... ved å legge opp slangen rundt hvor brann kan oppstå, så vil slangen sprekke ved 120 grader C og gi ut gassen hvor brannen oppstår og slukker brannen. Ved trykktap så vil alarmen gå og forhåpentligvis så blir brannen slukket, og jeg vil se hva som har skjedd fra kameraovervåkningen og kan da slå av strøm / maskiner på en kontrollert måte. Redigert 27.April.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Cerveza Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 (redigert) Lekkert! (Smart å trekke en sløyfe inn til kabelspaghettien bak instrumentpanelet ditt ja.. ) Redigert 27.April.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Det er viktig at du stopper motorene ved brann ellers vil motorene suge til seg all slukke gassen. Hvordan løser du dette? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Det er viktig at du stopper motorene ved brann ellers vil motorene suge til seg all slukke gassen. Hvordan løser du dette? Vet jo det.... ved system trykkfall på 2 bar, så går alarmen som gir ut 120 DB (trykkbryter overvåker dette og alarmen har egen strømforsyning i tillegg til 12V). Vi har tre måter å stoppe maskinene på ... (vanlig stopp, luftspjeld etter mellomkjøler og kompressor, samt drivstoff). Alle tilgjengelige fra Flybridge, Hoved styreposisjon og akterdekk ("litt" mer alternativer enn hva som er norm), og regner med at vi ombord kan nå en av disse relativt fort. Jeg vil ikke har automatisk avstenging av maskiner da jeg vil ha kontroll ombord ikke et elektronisk system som kan kutte ut maskinene ved en systemfeil. Derfor har jeg valgt et system som dekker et stort område og vil utløses der hvor brannen oppstår, slukker og varsler meg slik at jeg kan ta kontroll og ha mulighet for kontrollert "shut down", slik at jeg raskt kan starte maskinene opp igjen hvis forholdene tillater dette. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
KDB Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 OK jeg ville heller ikke hatt autostopp av maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Nå er systemet installert med total installasjonstid på fem timer: Trakk systemet over sikkringsskapet også... Trykkmåleren kan skrues av, og et adapter koples på slik at du kan trykkteste systemet (10 bar) med en enkel pumpe for bildekk Etter 24 timer uten lekasje, så borret jeg hul I instrumentpanelet slik at trykkmåleren kan sees når jeg sjekker de andre instrumentene. Og med trykk på systemet koplet jeg opp alarmen mot trykbryteren. Alarmen, som har separat testknapp, ble installert vekk fra de andre alarmene, slik at det ikke er tvil om hvilken alarm som går... Så nå får vi håpe at systemet aldri blir brukt... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Stilte et spørsmål til leverandør på Mandag ..."om det var mulig å....?" hvor svaret var "jada, det eneste du trenger å gjøre er...." I dag kom pakke i posten med ekstra koplinger, 6 m trykkslange og endestykker.... med notat "FOC" .. Free of Charge... Kjempeservice !!! ... og alt dette for NOK 4 båtpenger!!! Kjempefornøyd kunde her ..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Nå er "det lille ekstra" også installert og trykktestet... Over bryterpanelet under startnøkklene.... Et nytt T stykke satt på etter startbatteriene (vasking og rens ble gjort etter installasjon) ...og ut til begge maskinene opp langs kablene til startmotor...mellom og ovenfor dieseltilførsel og filtere... og frem langs kablene over dieselsystemet og frem over oljefilter og til stoppplugg over dynamoen... Regner med at jeg stopper her da jeg muligens har "litt" mer brannslukker dekkning i maskinrommet enn hva som strengt tatt er nødvendig...... med mindre noen her kan tenke på andre plasser som bør dekkes med brannvarsel og automatisk slukkeanlegg... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
trikkern Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Svært interessant. Dette så da så enkelt ut at man kan gjøre jobben selv. Men hvordan stiller det seg med godkjenning av et selvinstallert anlegg? F.eks. ved CE-merking av båt? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) ......... Men hvordan stiller det seg med godkjenning av et selvinstallert anlegg? F.eks. ved CE-merking av båt? Ved CE merking regner jeg med at en inspeksjon etter installasjon bør gjøres .... men du burde finne ut hva som egentlig menes med "automatisk brannslukking"... de finnes i alt fra enkle beholdere som utløses ved en viss temperatur,til svært avaserte systemer som gjør aktiv overvåking mm... Det som er spesielt med dette anlegget ar at en kan trekke slangene opp langs der hvor brannen mest sansynlig vil oppstå, og hvor slangen sprekker på det varmeste punktet (nærmest flemmen...og venter ikke til varmen når det installerte apparatet.. eller at en føler utløser apparatet som er installert lengre vekke og at gassen tar tid til å nå brannen.... og du finner muligens noe om godkjenning her... http://www.firetrace.co.uk/technical/introduction.pdf Redigert 10.Mai.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Takk for svar! Jeg sysler med tanken om å installere noe slikt som du har vist. Etterpå skal det settes i gang for CE-merking. Gruer meg til den prosessen. Blir nok dyrt. Derfor bør mest mulig være selvgjort. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Bare som en guide... Salgspris her borte for det som jeg har installert er rundt Tretten tusen kroner.... med "noe" forhandlinger fikk jeg hele anlegget for selvinstallasjon levert for fire tusen kroner ...pluss mine arbeidstimer... Lykke til.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Njord Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 ...... så vil slangen sprekke ved 120 grader C og gi ut gassen ..... Eller ved at du smeller skiftenøkkelen i slangen. Det gjorde nemlig jeg Satt skrevs over maskinen, fremoverbøyd og dunka skiftenøkkelen i slangen. Skal love dere at det tar noen sekunder før du skjønner at du fortsatt er i live Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Divemaster Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Høres ut som om du har et liknende anlegg ombord ... hvem leverte det til deg hvis jeg får spørre..? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Njord Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Jeg kjøpte det hos NoHa, men det er sikkert 10 år siden. Klarer ikke huske hva jeg betalte. Det var da jeg hadde en gammel Dorry med bensinmotor. Har ikke slikt anlegg i dag, men har vurdert om jeg skulle montere et i Njord også. Det hadde helt sikkert vært på sin plass. Har fått erfart under sveising ombord, at f.eks. ikke brennbare isolasjonsmaterialer faktisk blir brennbare likevel, når de har fått sugd til seg litt skvett olje og/eller diesel. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.