Fevik 21 Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Hei Er akkurat ferdig med å bytte ut alt det elektriske i båten min, men det er noe rart med ladespenningen Tenkte jeg skulle teste dette i går. Voltmeteret viste 12,68V. Jeg startet motoren (som er en sabb 10Hk) voltstyrken sank umiddelbart til 12,56V. Deretter steg voltstyrken med 0,01 volt ca. hvert 30. sekund (12,57-12,58-12,59 osv.) Noen som har noen ideer om hva som er galt. Må jeg ha ny dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Dynamoen lader ikke. Du har jo skiftet alt det elektriske? Da har du antagelig feilkoblet noe. Virket dynamoen før fornying av det elektiske burde den fungere nå også. Har dynamoen jord, har den pluss og får den strøm via svitsen/ladelampe for å starte lading? Dette er det minimale som må til for at dynamoen lader. Tar forbehold da jeg ikke vet hvilken dynamo du har. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Den ladet på samme måte før jeg byttet det elektriske. Den lader jo noe, men som sagt så øker volten bare med 0,01V om gangen Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Den økningen er ikke å betrakte som lading. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Så kommer vi til standardspørsmålene: Finnes det pluss og minus tilkoblet batteriene? Hvis det finnes en, hovedbryteren er slått på? Lyser ladekontrollen når tenningen er slått på? Hvis ikke: Er lampen tilkoblet både tenningslåsen og dynamoets D+ ? ...den er ikke pent, men jeg tuller ikke: Er kilereimen montert? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fevik 21 Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 (redigert) Pluss er tilkoplet batteriet. minus er koplet til jording i godset på motoren D+ er koplet direkte til tenningslås (ingen ladelampe) Kilereimen er montert Har vel forstått at dynamoen er ferdig. Må nok invistere i ny. Redigert 27.April.2009 av Fevik 21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Dynamoen skal vel ha en ladelampe i "tenningskretsen" fjerner du lampen må du som regel inn med en tilsvarende motstand. Siden du ikke har oppgitt type dynamo er det ikke mulig å svare sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Har lest litt rundt her på forumet, og ser at du kan ha rett i det med ladelampe. Skal prøve å montere en til helgen. Har desverre ikke fått notert meg hvilken type dynamo det er. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Mål også at du får spenning på ledningen fra tenningslåsen - kan være tenningslåsen som er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Har vel forstått at dynamoen er ferdig. Må nok invistere i ny. Du sa at dynamoen ha ladet før. Men å skifte alt elektriske påvirkes normalt ikke selve dynamoen, derfor ville jeg sjekke det ganske nøye først. Hvis det finnes feil nå, da finnes selve feilen også etter hvert og faren for at nytt dynamoen også ta knekken ville være ganske stor i så fall. Lykke til Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fevik 21 Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Dynamoen ladet ikke noe mer før en det den gjør nå. Det var litt av grunnen til at jeg byttet ut alt det elektriske, alle ledningene til dynamoen var så rotne at de falt av da jeg rikket på de. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 satse på ladelampe! Han eg kjøpte båten av viste ikkje kva den lampa var til , men det hadde aldri virka/vert lys i påstår han..... Ingen lading hos meg. Kjøpte en rød liten ladelampe på biltema, og vips så var det lading Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Dynamoen ladet ikke noe mer før en det den gjør nå. Beklager, den fikk jeg ikke med meg umiddelbart. Men nå er det jo også avhengig av øvrig tilstands/aldre/størelse og ikke minst pris av dynamoen du har. Det kan man ikke se uten videre her. Hvis du ikke har sett at dynamoet ha virket ordentlig før, og du kan ikke selv nok om det, da er det kanskje ikke verrest å ta den ut for så å levere den for enkelt funksjonssjekk til en som fikser dynamoer. Det kan ikke koste mye å sjekke D+ på gjennomgang, se etter kullbørstene, "plinge" rotoren for så å sette dynamoet for en gangs skyld på testbenken før man lurer videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.