Jump to content

Er dynamoen min defekt?

Fevik 21

Recommended Posts

Hei

Er akkurat ferdig med å bytte ut alt det elektriske i båten min, men det er noe rart med ladespenningen :nonod:

Tenkte jeg skulle teste dette i går. Voltmeteret viste 12,68V. Jeg startet motoren (som er en sabb 10Hk) voltstyrken sank umiddelbart til 12,56V.

Deretter steg voltstyrken med 0,01 volt ca. hvert 30. sekund (12,57-12,58-12,59 osv.)

Noen som har noen ideer om hva som er galt. Må jeg ha ny dynamo?

Dynamoen lader ikke.

Du har jo skiftet alt det elektriske? Da har du antagelig feilkoblet noe. Virket dynamoen før fornying av det elektiske burde den fungere nå også.

Har dynamoen jord, har den pluss og får den strøm via svitsen/ladelampe for å starte lading? Dette er det minimale som må til for at dynamoen lader.

Tar forbehold da jeg ikke vet hvilken dynamo du har.

Hilsen Smaapala

Så kommer vi til standardspørsmålene:

Finnes det pluss og minus tilkoblet batteriene?

Hvis det finnes en, hovedbryteren er slått på?

Lyser ladekontrollen når tenningen er slått på?

Hvis ikke: Er lampen tilkoblet både tenningslåsen og dynamoets D+ ?

...den er ikke pent, men jeg tuller ikke:

Er kilereimen montert?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har vel forstått at dynamoen er ferdig. Må nok invistere i ny.

Du sa at dynamoen ha ladet før.

Men å skifte alt elektriske påvirkes normalt ikke selve dynamoen, derfor ville jeg sjekke det ganske nøye først.

Hvis det finnes feil nå, da finnes selve feilen også etter hvert

og faren for at nytt dynamoen også ta knekken ville være ganske stor i så fall. :smiley:

Lykke til

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dynamoen ladet ikke noe mer før en det den gjør nå.

Beklager, den fikk jeg ikke med meg umiddelbart.

Men nå er det jo også avhengig av øvrig tilstands/aldre/størelse og ikke minst pris av dynamoen du har.

Det kan man ikke se uten videre her.

Hvis du ikke har sett at dynamoet ha virket ordentlig før, og du kan ikke selv nok om det,

da er det kanskje ikke verrest å ta den ut for så å levere den for enkelt funksjonssjekk til en som fikser dynamoer.

Det kan ikke koste mye å sjekke D+ på gjennomgang, se etter kullbørstene, "plinge" rotoren for så å sette dynamoet for en gangs skyld på testbenken før man lurer videre.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...