Jump to content

Simrad kartplotter - enda mer


Bitteliten

Recommended Posts

Beklager at jeg "maser" om kartplotter. Jeg driver og vurderer ulike alternativer, også har jeg ingen erfaring med litt større/dyrerer kartplottere (jeg har en Garmin 182 Ci i båten i dag - som fungerer helt suverent - men har lyst på litt større plotter i event. ny båt)

 

Jeg har funnet ut at Nidelv kan levere en kartlpotter som heter Simrad CP 44,og at denne kan monteres på en fin måte. Denne har 10" skjerm - og leveres i 2 utgaver. hhv vanlig skjerm og sun veiw skjerm. Prisforskjellen er ca. 13.000 kroner  :yesnod: Da bør jammen meg den ekstra dyre skjermen være veldig bra.

 

Noen som har erfaring med CP 44 med eller uten den dyre skjermen? Spørsmålet er jo om den dyre skjermen er verdt pengene når plotteren skal brukes til vanlig fritidsbåtbruk. Jeg har lest testen av denne i Vi Menn i 2004 (se på www.vimenn.com - søk på Simrad) - her tester de plotter med ekkolodd og radar - og den får bra testresultat.

Link to post
Share on other sites

På generell basis kan jeg si at det er vanskelig å lese en fargeplotter uten transreflective/sunview skjerm. Har du plotteren "innedørs" i lukket båt går det brukbart, men motlys gjør det ofte vanskelig å få god lesbarhet. En sv/hv er det faktisk bedre lesbarhet på. I åpen båt eller kalesjebåt er såkalt sunview skjerm klar å foretrekke hvis du skal ha fullt utbytte av en fargeplotter.

 

At den er alt for dyr er eg enig i. Mindre sunview skjermer har imidlertid sunket mye i pris og er gode alternativ.

 

Vet ikke om det hjelper deg. Det beste er om du sjekker det selv. Til sammelikning kan du prøve en laptop ute i solskinn å se hvor god lesbarheten er. Motlys gir samme effekt i båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...