Santic Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 (redigert) Heisann. Er det noen som har peiling på hvordan min bosch starter motor skal kobles til? (Den elektriske delen altså).Husker ikke eksakt serienummeret på starteren,men den sitter på en Mercedes OM636,ca1980modell.Er det kun pluss og minus på innslaget+bryterledningen fra tenningslåsen? Når jeg vrir på tenningen er det bare innslaget som slår inn,men selve motoren går ikke rundt. Takk til alle som er behjelpelige med svar. Redigert 27.April.2009 av Santic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 du skal ha en tykk + fra batteri og Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Ja,jeg har 1stk tykk rød fra batteri+liten bryterledning fra tenningslåsen.Deretter er jo motoren kun jordet via "godset" på motoren(hovedmotoren altså). Men hvordan får selve startmotoren strømmen fra???Det er jo bare innslaget som blir koblet til strøm.Går det strøm i den "vippepinnen" på innslaget da den trekkes inn?? Må si jeg er rimelig forvirret nå.Og innslaget slår inn og ut som det skal,men det er ikke noe liv i selve starmotoren. Det er vel sikkert noen her ute som har en enkel forklaring på dette,hehehe. TAKK! Redigert 28.April.2009 av Santic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Innslaget har to funksjoner: Det ene er å vippe inn drevet til svinghjulet for å få grep, det andre er å gi elektrisk kontakt mellom de to store kontaktene i bakkant. Prøv å kortslutte disse to med et skrujern (forsiktig, deg går mye strøm her så du må ikke komme borti jord). Går starteren rundt nå, er innslaget defekt. Går den ikke, er starteren defekt... Redigert 28.April.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Dg begynner å lure på om muligens starteren er ikkje heilt riktig montert. For hvis tannhjulet som skal i inngrep i motoren ikkje går HEILT inn, so skal ikkje innslaget gi kontakt for å dra rundt. Eg fekk sjølv ein gong ein uoriginal starter til ein motor, og fekk samtidig beskjed på at der måtte shims på 1,2 - 1,5 mm i flensen mellom motor og starter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Takk for svar folkens! Jeg har nå tatt ut starteren,og koblet minus fra batteri rett på minus(jord) på innslaget,den røde (pluss) på andre siden innslaget,og til sist bryterledningen på den lille skruen på innslaget. Da jeg vrir på tenningen,så hører jeg innslaget går inn og ut men ingen fart i motoren. Er det riktig at det ikke skal være noen kabel,altså den som går til gods,og kun 1stk plusskabel på den andre tappen,da starteren sitter montert i båten?? Og forresten er det ikke den røde plusspolen og den som går til tenningslåsen som skal kortsluttes??Er vel ikke de to store gjengetappene bak som skal kortsluttes??? Stor takk til alle som svarer og gir meg svar. Redigert 28.April.2009 av Santic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Du skal kortslutta dei to store gjenga tappane på innslaget, ja. Men hold startaren SKIKKELIG godt fast, for om den startar, vil den vri seg laus og stikka av. Og den er adskillig sterkare enn deg. Ein slik kortslutning må, forøvrig sleppast veldig kjapt, for startaren vil rusa, og KAN komma opp i slik fart at den sentrifugerer vindingane ut av ankeret. I so fall totalhavari. Om denne kortslutningen drar startaren i gang, ligg feilen i innslaget, hvis ikkje, so er feilen i starteren. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Takk for enkelt og greit svar på spørsmålet mitt Magne. Da skal jeg prøve dette i morgen:) Ha en fortsatt god dag. mvh Glenn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.