Jump to content

Problemer med tilkobling av bosch startmotor på Mercedes OM636


Santic

Recommended Posts

Heisann.

Er det noen som har peiling på hvordan min bosch starter motor skal kobles til? (Den elektriske delen altså).Husker ikke eksakt serienummeret på starteren,men den sitter på en Mercedes OM636,ca1980modell.Er det kun pluss og minus på innslaget+bryterledningen fra tenningslåsen?

Når jeg vrir på tenningen er det bare innslaget som slår inn,men selve motoren går ikke rundt.

 

Takk til alle som er behjelpelige med svar.

 

:seeya:

Redigert av Santic (see edit history)
Link to post

Ja,jeg har 1stk tykk rød fra batteri+liten bryterledning fra tenningslåsen.Deretter er jo motoren kun jordet via "godset" på motoren(hovedmotoren altså).

 

Men hvordan får selve startmotoren strømmen fra???Det er jo bare innslaget som blir koblet til strøm.Går det strøm i den "vippepinnen" på innslaget da den trekkes inn??

 

Må si jeg er rimelig forvirret nå.Og innslaget slår inn og ut som det skal,men det er ikke noe liv i selve starmotoren.

 

Det er vel sikkert noen her ute som har en enkel forklaring på dette,hehehe.

 

TAKK!

Redigert av Santic (see edit history)
Link to post

Innslaget har to funksjoner: Det ene er å vippe inn drevet til svinghjulet for å få grep, det andre er å gi elektrisk kontakt mellom de to store kontaktene i bakkant. Prøv å kortslutte disse to med et skrujern (forsiktig, deg går mye strøm her så du må ikke komme borti jord). Går starteren rundt nå, er innslaget defekt. Går den ikke, er starteren defekt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dg begynner å lure på om muligens starteren er ikkje heilt riktig montert. For hvis tannhjulet som skal i inngrep i motoren ikkje går HEILT inn, so skal ikkje innslaget gi kontakt for å dra rundt. Eg fekk sjølv ein gong ein uoriginal starter til ein motor, og fekk samtidig beskjed på at der måtte shims på 1,2 - 1,5 mm i flensen mellom motor og starter.

 

Magne

Link to post

Takk for svar folkens!

 

Jeg har nå tatt ut starteren,og koblet minus fra batteri rett på minus(jord) på innslaget,den røde (pluss) på andre siden innslaget,og til sist bryterledningen på den lille skruen på innslaget.

 

Da jeg vrir på tenningen,så hører jeg innslaget går inn og ut men ingen fart i motoren.

 

Er det riktig at det ikke skal være noen kabel,altså den som går til gods,og kun 1stk plusskabel på den andre tappen,da starteren sitter montert i båten??

 

Og forresten er det ikke den røde plusspolen og den som går til tenningslåsen som skal kortsluttes??Er vel ikke de to store gjengetappene bak som skal kortsluttes???

 

Stor takk til alle som svarer og gir meg svar.

Redigert av Santic (see edit history)
Link to post

Du skal kortslutta dei to store gjenga tappane på innslaget, ja. Men hold startaren SKIKKELIG godt fast, for om den startar, vil den vri seg laus og stikka av. Og den er adskillig sterkare enn deg. Ein slik kortslutning må, forøvrig sleppast veldig kjapt, for startaren vil rusa, og KAN komma opp i slik fart at den sentrifugerer vindingane ut av ankeret. I so fall totalhavari. Om denne kortslutningen drar startaren i gang, ligg feilen i innslaget, hvis ikkje, so er feilen i starteren.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...