Avmønstret1 Startet 28.April.2009 Link til dette innlegget Startet 28.April.2009 Noen som vat om men ved lufting av styre system kan kjøre pumpa til autopiloten rett på batteriet for og få ut luft avsystemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ja, klart du kan det. Dersom dette er lufting av anlegget i forbindelse med installasjon av ny autopilot må du jo gjøre det slik. Om det er lufting av et anlegg etter f.eks skifte av olje blir fremgangsmåten en annen.... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Har montert autopilotpumpa nå og dette er for og lufte systemet før igangkjøring av autopilot ! Tenkte da bare og kjøre pumpa rett på batteriet ! ? snur man bare + og - for og endre side på pumpa ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Man kan også svinge på rattet med piloten i auto, da vil pumpen gå motsatt vei av rattet. Noen autopiloter har egne lufte-program som kjøres etter installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Har montert autopilotpumpa nå og dette er for og lufte systemet før igangkjøring av autopilot !Tenkte da bare og kjøre pumpa rett på batteriet ! ? snur man bare + og - for og endre side på pumpa ? Dersom du har en reversibel pumpe skifter du bare + og - for å endre gangretning på pumpen. Ulike fabrikat har nok ulike fremgangsmåter, f.eks som Frøken Fryd nevner med egne lufteprogram. Det forutsetter at hele anlegget med pumpe og kontrollenhet er koblet opp før du starter lufting. Min erfaring er med autopilot fra Northstar. Jeg har montert pumpen like ved styresylinderen, så det er relativt små mengder olje som trenger kjøres gjennom pumpen for lufting. Når man kutter slanger/rør for å koble inn autopilot-pumpen vil det uansett komme litt luft inn i rørene. Sørg for at reservoaret ikke går tomt mens du lufter, og kjør gjennom nok olje til at du er sikker på at all luft er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 er en raymarine pumpe dette jeg skal lufte og står ikke noe serlig om dette i manualen som fulgte ! Det er kun to ledninger som er tilknyttet pumpa så det er sikker som du sier og bytte disse for og endre rettning på pumpa ! Takker for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 På Raymarine kan du kjøre fra +/- knappene på displayet både i stby og auto om ikke jeg husker feil. Kan også gjøre som Frøken Fryd sa, og sette i auto og sveive motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 men jeg tenkte og få styresystemet ferdig luftet før igangkjøring av autopiloten ! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Da kan du kjøre rett på batteri. Ville likevel hatt en provisorisk sikkring med. Ville også fulgt med på styresylinder, så man ikke står å presser mot endestopp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.