Ribtjenester Startet 28.April.2009 Del på Facebook Startet 28.April.2009 Er det fler som har dette problemet når motoren startes opp. Dette er en reim som er selvstrammende og stram nok. Det blir ikke noe slitestøv fra reima. Denne pipingen gir seg etterhvert som motoren går. Hva er årsaken?? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Brodern Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Bytt reima, den er sikkert blitt litt for hard. Pipinga gir seg når reima har blitt varm. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Ribtjenester Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Har prøvd med 2 nye og gammel lyden er lik. Prøver med grip spray da blir det borte en liten stund. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Brodern Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Prøvd å hjelpe strammeren litt da ? Kanskje den ikke klarer oppgaven sin bra nok :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Ribtjenester Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ja har det men det er ganske vanskelig og surre inni der når motoren går. Reima er veldig stram uten at jeg gjør noe å det er vel litt begrenset hvor stramt det skal være. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Brodern Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ja det kan være litt ugreit å få tommelen og andre ting inni der. Er det flatreim du har ? har hørt ei regel om at reima skal kunne vris 90 grader med tommel og pekefinger, på det lenste spennet. Men om det gjelder din motor vet jeg ingenting om :) Men det kommer nok et fornuftigere svar her tipper jeg. Btw, er ikke møkk på reimskivene da ?? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Ribtjenester Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ja det er flatreim, og den kan vris men den er jævelig tung og vri 90 grader assa. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
LykkelitenIV Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeg har det samme problemet, og har fått tips om å bruke silikonspray på reimene. Har prøvd litt, og det ble bedre. Skal ta på mer og se om det forsvinner helt. Det blir til helgen. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Fantino Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Det finnes (fantes i hvert fall for noen år siden) "reimspray", dvs. spray som er beregnet for dette. Er ikke sikker på hva som er i den, men er litt skeptisk til silikonspray som bare vil gjøre reima svært glatt (lyden forsvinner nok, men reima slurer gjerne mer?). Hva med "håndballklister"? :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Kanskje det har gått så lenge at sporene i reimskivene har blitt utslitt? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Fra www.panvulk.no: "CRC BELT Anti-Slip (NSF H1) Forhindrer glipp og skriking på drivremmer. Klebrig pleiemiddel for drivremmer. Motstandsdyktig mot vann. Kraftoverføring mellom rem og remskive økes, og ekstra trekkraft oppnås. Forhindrer glipp og skriking på drivremmer. Brukes som smøremiddel, der tilfeldig kontakt med matvarer kan forekomme." Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hadde også vining på min d-4, men det var reimen på generator/pumpe, fikk strammet strammeren litt, men er fremdeles ikke helt vekke ved kaldstart, men etter det er varmt allt ok, klarer å vri reimen omtrent 90 grader som nevnt, men vil prøve å stramme litt til, litt vrien den strammeren Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ha på litt Cola rånetips når viftereima hylte på bilen i ungdomstida Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Daffy Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Btw, er ikke møkk på reimskivene da ??Er nok muligens inne på noe her. Det er viktig å rengjøre ordentlig ved remskifte. Bavariamorten har prøvd med remspray. Kan jo hende det ligger igjen noe fra dette. Hvis en rem slurer er det som oftest en grunn til det. Det er et varsel om at noe ikke er som det skal. Da må man finne årsaken og rette den. Ikke spraye på klister og kjøre videre. De eneste remmene man brukte klister på var Ballata remmer som var en slags lær rem. (Ofte brukt på sagbruk) Det er mange år siden og den gangen brukte man en slags Harpiks. Det var for å skape friksjon. En av årsakene til at man bruker rem er at den skal ryke eller slure istedet for at noe annet skal bli ødelagt. En tommelfingerregel på Poly-V remmer (slike som er på de fleste biler fra 90 tallet og oppover) er ofte at det skal være litt strammere enn du tror :) Problemet er at blir det for stramt går lagerene dine. For å være sikker må dette beregnes for enhver drift og det har nok motorfabrikken gjort. Sjekk bruksanvisningen. Jeg har aldri hørt at remmer skal kunne vris men jeg har ofte sett at de skal kunne trykkes ned ca 10mm. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
SeaRaymond Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Har også hørt at disse brede reimene med riller (serpentinerreimer/belter tror jeg det heter??) skal kunne vries på det lengste spennet opp mot 90 grader med litt press mellom tommel og pekefinger. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Mange forslag her, har som sakt prøvd grip spray og da blir det borte. men det skal jo ikke være sånn så derfor lurer jeg på årsaker. Ser det er fler som har problemet, silikon spray osv. hjelper akkurat til du har lukket motor rommet. reimhjulene mine er ikke slitte og sporene er helt reine. Siden jeg ikke får noe reimstøv rundt der reima sitter så vil jo det si at reima slites minimalt pga dette problemet. Takker for alle svar så langt, men håper på fler så jeg kan finne årsaken. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fjellbonden Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Reima kan se hel og fin ut, men hvis du ser corden i bunnen av sporene i reima, er den glatt og utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Reima er ny Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
blueline Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Konktakt Volvo teknisk support. Der er det nok noen som bør ha en løsning. Har dessverre ikke så stor tiltro til tilfeldige mekanikere. Selvfølgelig mange dyktige mekanikere(men jeg har ikke truffet så mange) Ingen ville ha funnet seg i dette på en moderne bil at det skal pipe litt før reima blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Skal være litt forsiktig med forslag her, men på vår kad44 hadde vi samme problem og det ble løst med riktig stramming. Må brukes momentnøkkel. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Daffy Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Kan vi få se et bilde av strammemekanismen? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
DELUDE Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Har du plastikk løpehjul på din idag? disse er idag byttet ut med aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Skal være litt forsiktig med forslag her, men på vår kad44 hadde vi samme problem og det ble løst med riktig stramming. Må brukes momentnøkkel. Reima er selv stramende, men reima som går til vannpumpe osv bruker jeg moment på Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Har du plastikk løpehjul på din idag? disse er idag byttet ut med aluminium. Ja det er plastikk løpehjul men det fungerer jo det reima er stram og fin den. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 På de D motorene jeg har hatt/har med kompressor har det alltid pepet litt fra reimene i det kompressoren slår inn. Har du sjekket om det er her det piper? en annen sak jeg tenker på er at det kanskje piper fra strammehjulet - og ikke fra reima. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.