Jump to content

Det piper i reima til kompressoren på volvo d4.


Ribtjenester

Recommended Posts

Ja det kan være litt ugreit å få tommelen og andre ting inni der.

 

Er det flatreim du har ? har hørt ei regel om at reima skal kunne vris 90 grader med tommel og pekefinger, på det lenste spennet. Men om det gjelder din motor vet jeg ingenting om :)

 

Men det kommer nok et fornuftigere svar her tipper jeg.

 

Btw, er ikke møkk på reimskivene da ??

Føkk deg...

Link to post

Fra www.panvulk.no:

 

"CRC BELT Anti-Slip (NSF H1)

Forhindrer glipp og skriking på drivremmer.

Klebrig pleiemiddel for drivremmer. Motstandsdyktig mot vann. Kraftoverføring

mellom rem og remskive økes, og ekstra trekkraft oppnås. Forhindrer glipp og skriking

på drivremmer. Brukes som smøremiddel, der tilfeldig kontakt med matvarer kan

forekomme."

Link to post
Btw, er ikke møkk på reimskivene da ??
Er nok muligens inne på noe her.

 

Det er viktig å rengjøre ordentlig ved remskifte.

Bavariamorten har prøvd med remspray.

Kan jo hende det ligger igjen noe fra dette.

 

Hvis en rem slurer er det som oftest en grunn til det.

Det er et varsel om at noe ikke er som det skal.

Da må man finne årsaken og rette den. Ikke spraye på klister og kjøre videre.

De eneste remmene man brukte klister på var Ballata remmer som var en slags lær rem. (Ofte brukt på sagbruk)

Det er mange år siden og den gangen brukte man en slags Harpiks. Det var for å skape friksjon.

En av årsakene til at man bruker rem er at den skal ryke eller slure istedet for at noe annet skal bli ødelagt.

 

En tommelfingerregel på Poly-V remmer (slike som er på de fleste biler fra 90 tallet og oppover) er ofte at det skal være litt strammere enn du tror :)

Problemet er at blir det for stramt går lagerene dine.

For å være sikker må dette beregnes for enhver drift og det har nok motorfabrikken gjort.

Sjekk bruksanvisningen.

 

Jeg har aldri hørt at remmer skal kunne vris men jeg har ofte sett at de skal kunne trykkes ned ca 10mm.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Mange forslag her, har som sakt prøvd grip spray og da blir det borte.

men det skal jo ikke være sånn så derfor lurer jeg på årsaker.

Ser det er fler som har problemet, silikon spray osv. hjelper akkurat til du har lukket motor rommet.

reimhjulene mine er ikke slitte og sporene er helt reine.

Siden jeg ikke får noe reimstøv rundt der reima sitter så vil jo det si at reima slites minimalt pga dette problemet.

 

Takker for alle svar så langt, men håper på fler så jeg kan finne årsaken.

www.ribtjenester.no

Link to post

Konktakt Volvo teknisk support. Der er det nok noen som bør ha en løsning. Har dessverre ikke så stor tiltro til tilfeldige mekanikere. Selvfølgelig mange dyktige mekanikere(men jeg har ikke truffet så mange) Ingen ville ha funnet seg i dette på en moderne bil at det skal pipe litt før reima blir varm.

Link to post

Kan vi få se et bilde av strammemekanismen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...