Jump to content

Propell/motorturtall


viking.24

Recommended Posts

Jeg har ei plastsnekke på 24 fot med en 4-sylindret Perkins motor (4.107), med en justerbar fastpropell. Den går 4,5 knop v/1200 omdr., 5knop v/1400 omdr., 6 knop v/1600 omdr., 6,5 knop v/1800 omdr., 7 knop v/2000 omdr., 7,5 knop v/2200 omdr.

Max turtall i nøytral viser 3000 omdr., max turtall i gir viser 2300 omdr. iflg turtelleren (usikker på om den er riktig).

Da det er så mange båtfolk her med så mye erfaring lurer jeg på om det er noen som kan svare meg på følgende:

Kan jeg justere på noe mere stigning på propellen for å få en marsfart på 6,5-7,0 knop v/ca. 1500 omdr??? Dette for at motoren går penest og stillest på dette turtallet, eller er propellen påstilt for mye allerede?? Motoren høres helt ok ut som det er og motortemperaturen ligger på knapt 80 grader.

Link to post
Share on other sites

Oi oi :diving: . At du ønsker at motoren skal gå med ett lavere turtall ved maks effekt en det som er anbefalt ihht motorfabrikantens anbefalinger, er ikke å anbefale. En motor er konstruert for å oppnå en hviss effekt og dreiemoment ved spesifikke turtall. Jo tyngre (større) propell du setter på, jo tyngre jobber motoren derav vil turtallet også bli lavere, drar du dette for langt vil du ganske enkelt på ett viss tidspunkt kvele motoren, men før dette vil du oppleve en anstrengt motor som ryker og du vil få en følelse av at den "sliter". Det er svært viktig at motoren oppnår maksturtall ihht motorprodusentens anbefalinger når du har full last på den, oppnår den ikke dette turtallet, vil motoren gå med overlast, noe som sier seg selv er svært usundt, du kan forandre turtall på effektutak ved hjelp av gear, men motoren må alltid få jobbe innenfor det turtallsområdet den er bygget for. Ett greit eksempel på dette er bilen, den er utstyrt med forskjellige gear for at motoren ikke skal overbelastes eller sprenges når du kjører opp og ned bakker. Det som du tenker på her blir noe alla det å prøve å bestige en bratt bakke med bil i for høyt gear.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...