Jump to content

Utenbordsmotor som trekker skjevt?

vingemutteren

Recommended Posts

Jo jeg har denne sinken, og jeg har justert denne helt medurs (sett undenfra) for å motvirke vridningen i motoren. Men den er ikke nok (spesielt ikke siden motoren ble heist opp 12cm, slik at den nå er i anbefalt område).

Kan nevne at det ble verre når jeg hevet motoren, og det blir verre dess mere jeg trimmer inn motoren. Bedre/forsvinner helt ved liten last og uttrim.

jeg vet jeg var litt uheldig med borring av nye hull til motoren, da der ble en liten øydeforskjell på hullene (men den er ikke stor,men den henger i disse hullene så....).

Videre kan jeg nevne at båten er en 17fot alu med slett bunn (ingen steglister), men med "kniv"kjøl (7cm flattjern på høykant) fra ca 80cm forran speil og helt frem.

Der er en reell mulighet for en cm eller to skjevmontering sideveis, uten at jeg kan si hvilken vei om den er så.

Så jeg trenger hjelp så jeg ikke flytter motoren feil vei (der blir fort nok hull der bake).

Redigert av vingemutteren (see edit history)

Det er også viktig at motoren står loddrett. Om ikke hullene er like høyt over vannlinjen slik at motoren står loddrett i vannet, vil den trekke til den ene siden. Jeg vet ikke sikkert, men jeg ser for meg at dette er viktigere enn at den står helt i senter på akterspeilet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hmm, kan det være at skroget medvirker også? Normalt så skal det ikke mye til på trimfinnen for at den skal gå beint. 1cm skjevmontering skal normalt ikke ha så mye å si med såpass beskjeden motorstr i forhold til båten.

Du har altså justert finnen mot høyre, sett bakfra?

Er det klembolter også på motoren? I såfall ville jeg forsøkt å ta ut en av boltene, for så å bygge opp litt på ene sida slik at motoren kommer loddrett, bare for å se hvordan båten reagerer på det.

Ellers , at båten trekker forskjellig , avhengig av trim / last er normalt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...