Jump to content

Middel for å løse opp tett septikktank?

JubaTuba

Recommended Posts

Tror du du skal være svært forsiktig med bruk av kjemikalier. Det enkleste er vel og prøve utenifra og inn. Har selv benyttet denne store sugekopp pumperen til wc bruk, har da fått fart på elendigheten, videre så kan du jo bruke en stakefjær.

Men når det er i orden igjenn så får dere lære dere og bruke toaletett riktig og med riktig papir.

Tror du du skal være svært forsiktig med bruk av kjemikalier.

Eddik er helt ufarlig, hvis en kan bruke det til matlaging ser jeg ingen, absolutt ingen betenkeligheter med å helle en flaske i dass for å løse opp det som måtte være der. Viktig dog at en spyler godt igjennom hele systemet etterpå. Har gjort dette flere ganger, helt uproblematisk og billig. Men om eddik løser problemet i dette tilfellet er vel kanskje ikke sikkert hvis det er pakket papir eller lignende.

Litt usikker på hvordan det ser ut (ikke min båt), men skal ta forslagene videre.

Båten skal opp av vannet (ligger i Sverige) så det er kanskje lettere å fikse på land. Blir uansett en møkkajobb. :diving:

Har bare sett på edikk som forebyggende (en skje i do en gang i blant). Mulig det funker i dette tilfellet også?

Redigert av cvikern (see edit history)

Seiler med langturdrømmer

Hva som kan brukes i denne tanken, er vel avhengig av hva som skal løses opp. Er det urinstein som ser ut som gul kalksein, er det syre som skal til. Syre løser opp kalk. Og eddik er en syre. Men om det er gammel inntørket dritt blandet med papirmasse, er det vel kun staking av slanger og å spa ut dritten fra tanken for hånd via mannhullet som er løsningen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis båten skal på land blir det enklere. Stak godt fra utsiden (ikke stå rett foran når det løsner), eventuelt kjør opp en vannslange med litt trykk på. Tipper siste alternativ er det som må til, vann må til for å tynne ut og skylle vekk. Men en omgang med stakefjæra først for å myke opp eventuelle klumper er bare en fordel. Ha dusj og klesskift tilgjengelig, dette kan bli skittent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om den ligger i vannet så kan det være verdt å forsøke å pumpe luft inn i utløpet og på den måten få presset istykket proppen.

1. Ta en kort haveslange koble den til en gummibåtpumpe.

2. Dytt slangen inn i utløpet og tett rundt utløpet/slangen til med en klut eller håndkle.

3. Pump ivei og hør at det bobler som rakkern inne i tanken og det kommer en drøy lukt ut av tanklufteventilen.

4. Dra slangen ut av utløpsventilen og kom deg unna.....

På min båt kan jeg gjøre dette fra en jolle, men om septikutløpet sitter så langt under båten at du må svømme så bør du kunne svømme fort når det løsner.

Min erfaring er at prosedyren over er mer effektiv enn med staketav eller "vakumstav"

Om båten skal opp på land, så ring den lokale septikbilen. Jeg har selv kjørt septikbil i mange år.

La sjåføren suge dritten ut den rette veien. Bilen har en 3" gummislange som man setter over utløpet, så starter sjåføren bilen og lager vakuum. Da løsner det!

Men husk å stenge vakuumet da det løsner, slik at dere ikke suger tank og slanger flate!

pks_2_2.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Når urin kommer i kontakt med sjøvann skilles det ut kalk. Denne kalken legger seg på innsiden av septiktanken. Etter en tid vil dette løsne og gå i småbiter og det vil kjennes som om tanken er full av stein. Da må du plukke ut dette bit for bit, eller slå en syreblanding på tanken som etser opp kalken.

Jeg gjorde et eksperiment og la en bit i konsentret sitronsaft, som er syrlig og vil bryte ned kalk. Dette lå et par døgn uten at jeg kunne se at kalken var blitt etset, så det må nok sterkere syre til.

Jeg syns det er meget rart at ingen har kommet på markedet med et stoff som løser opp dette kalkbelegget.

Kjøp den sterkeste eddiken du finner på butikken (35%), å tøm dette over på på tanken. La stå over natten...

Gå ut på bøljan blå, helst i ruskevær med sjøgang. Dette for å blande eddik og masse. Alternativt kan man svinge fra side til side for å konstruere bølger.

Tøm tanken, fyll på ny eddik og bland. Repeter til det ikke kommer mer masse når du tømmer.

Dette funket bra for meg, hvor tanken var knallhard og sanitærvæske ikke klarte jobben.

Har alltid litt eddik ilag med sanitærvæske på tanken nå, og aldri hatt problem med det etterpå....

Nei, eddik ER syre! Du ville vel ikke bruke lut i en sallatdressing? :eek:

Til opplysning sjekket jeg en gang vanlig 7% eddik med lakkmuspapir, og pH-verdien var pH3, ganske surt. Rent vann ga pH7

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...