JubaTuba Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 Vet noen om et vidundermiddel for å løse opp tett septikktank. Tanken er full og vil ikke tømmes. Vanskelig å stake opp - det er helt stivt. Tanken er av plast. Plumbo er vel ikke tingen da? Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Hansi Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Spist mye knekkebrød i det siste ? Spøk. Har brukt eddik i septiktanken med stort hell for å løse opp dritt i bunn av tank. Når det gjelder fulle tanker vet jeg ikke men det samme burde vel kunne gå an her. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Tror du du skal være svært forsiktig med bruk av kjemikalier. Det enkleste er vel og prøve utenifra og inn. Har selv benyttet denne store sugekopp pumperen til wc bruk, har da fått fart på elendigheten, videre så kan du jo bruke en stakefjær. Men når det er i orden igjenn så får dere lære dere og bruke toaletett riktig og med riktig papir. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Tror du du skal være svært forsiktig med bruk av kjemikalier. Eddik er helt ufarlig, hvis en kan bruke det til matlaging ser jeg ingen, absolutt ingen betenkeligheter med å helle en flaske i dass for å løse opp det som måtte være der. Viktig dog at en spyler godt igjennom hele systemet etterpå. Har gjort dette flere ganger, helt uproblematisk og billig. Men om eddik løser problemet i dette tilfellet er vel kanskje ikke sikkert hvis det er pakket papir eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hvis tanken er full og innholdet stivnet, er det vel små muligheter for annet en evt mekanisk fjerning. Eller er det bare utløpet som er stivnet? Hva med å sette en lang slange,høyere opp en nivået i tanken, og fylle denne med eddikblanding og la det stå en stund. Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) Litt usikker på hvordan det ser ut (ikke min båt), men skal ta forslagene videre. Båten skal opp av vannet (ligger i Sverige) så det er kanskje lettere å fikse på land. Blir uansett en møkkajobb. Har bare sett på edikk som forebyggende (en skje i do en gang i blant). Mulig det funker i dette tilfellet også? Redigert 29.April.2009 av cvikern (see edit history) Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Lars H. Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hva som kan brukes i denne tanken, er vel avhengig av hva som skal løses opp. Er det urinstein som ser ut som gul kalksein, er det syre som skal til. Syre løser opp kalk. Og eddik er en syre. Men om det er gammel inntørket dritt blandet med papirmasse, er det vel kun staking av slanger og å spa ut dritten fra tanken for hånd via mannhullet som er løsningen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hvis båten skal på land blir det enklere. Stak godt fra utsiden (ikke stå rett foran når det løsner), eventuelt kjør opp en vannslange med litt trykk på. Tipper siste alternativ er det som må til, vann må til for å tynne ut og skylle vekk. Men en omgang med stakefjæra først for å myke opp eventuelle klumper er bare en fordel. Ha dusj og klesskift tilgjengelig, dette kan bli skittent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
runes Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Om den ligger i vannet så kan det være verdt å forsøke å pumpe luft inn i utløpet og på den måten få presset istykket proppen. 1. Ta en kort haveslange koble den til en gummibåtpumpe. 2. Dytt slangen inn i utløpet og tett rundt utløpet/slangen til med en klut eller håndkle. 3. Pump ivei og hør at det bobler som rakkern inne i tanken og det kommer en drøy lukt ut av tanklufteventilen. 4. Dra slangen ut av utløpsventilen og kom deg unna..... På min båt kan jeg gjøre dette fra en jolle, men om septikutløpet sitter så langt under båten at du må svømme så bør du kunne svømme fort når det løsner. Min erfaring er at prosedyren over er mer effektiv enn med staketav eller "vakumstav" Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
eiriklund Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Kan alltids prøve med hypokloritt, men det er jo avhengig av at innholdet er flytende . Klor bør brukes regelmessig da det løser opp groe og fjerner belegg i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Samt dreper alle de nyttige bakteriene i tanken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Om båten skal opp på land, så ring den lokale septikbilen. Jeg har selv kjørt septikbil i mange år. La sjåføren suge dritten ut den rette veien. Bilen har en 3" gummislange som man setter over utløpet, så starter sjåføren bilen og lager vakuum. Da løsner det! Men husk å stenge vakuumet da det løsner, slik at dere ikke suger tank og slanger flate! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Skipper Båtløs Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Moralen er...tøm septiktanken før vinteropplag...da er det mykt og føylig, men etter en vinter er det stivt og uføylig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 moralen er tøm septiktankens å ofte som mulig, bruk mye vann ved bruk av toalettene og bruk sanitær væske i tillegg. Om høsten så bør systemet skylles med ferskvann og sanitær væaske om mulig. Vann kan man fylle gjennom toalettet eller dekksavsug om man har det. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Når urin kommer i kontakt med sjøvann skilles det ut kalk. Denne kalken legger seg på innsiden av septiktanken. Etter en tid vil dette løsne og gå i småbiter og det vil kjennes som om tanken er full av stein. Da må du plukke ut dette bit for bit, eller slå en syreblanding på tanken som etser opp kalken. Jeg gjorde et eksperiment og la en bit i konsentret sitronsaft, som er syrlig og vil bryte ned kalk. Dette lå et par døgn uten at jeg kunne se at kalken var blitt etset, så det må nok sterkere syre til. Jeg syns det er meget rart at ingen har kommet på markedet med et stoff som løser opp dette kalkbelegget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
sildåpote Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Evt spis mye kebab! Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Jeg gjorde et eksperiment og la en bit i konsentret sitronsaft, som er syrlig og vil bryte ned kalk. Dette lå et par døgn uten at jeg kunne se at kalken var blitt etset, så det må nok sterkere syre til. Så da er sitronen i drinken helt unødvendig! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Husk å klippe av enden av vannslangen etter bruk... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Jeg syns det er meget rart at ingen har kommet på markedet med et stoff som løser opp dette kalkbelegget. Men det finnes da på markedet det! Systemrens Septi Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Men det finnes da på markedet det! Systemrens Septi På baatplassen.no får man svar på alt man lurer på. Produktet er på markedet! Bra! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pantzatt Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Kjøp den sterkeste eddiken du finner på butikken (35%), å tøm dette over på på tanken. La stå over natten... Gå ut på bøljan blå, helst i ruskevær med sjøgang. Dette for å blande eddik og masse. Alternativt kan man svinge fra side til side for å konstruere bølger. Tøm tanken, fyll på ny eddik og bland. Repeter til det ikke kommer mer masse når du tømmer. Dette funket bra for meg, hvor tanken var knallhard og sanitærvæske ikke klarte jobben. Har alltid litt eddik ilag med sanitærvæske på tanken nå, og aldri hatt problem med det etterpå.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Er ikke eddik base? Jeg mener det må syre til for å ta kalk? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 (redigert) Nei, eddik ER syre! Du ville vel ikke bruke lut i en sallatdressing? Til opplysning sjekket jeg en gang vanlig 7% eddik med lakkmuspapir, og pH-verdien var pH3, ganske surt. Rent vann ga pH7 Lars H. Redigert 1.Mai.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bøljan Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Stapp inn en 1/4 Geomitt gubbe.....tenn lunta og løp for livet da er du garantert kvitt dritten..all inclusive... Sorry måtte bare Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Stapp inn en 1/4 Geomitt gubbe.....tenn lunta og løp for livet da er du garantert kvitt dritten..all inclusive... Spenstig forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.