Jump to content

SEIL.Noen generelle spm.Tilpassing/sying etc

opus

Recommended Posts

Hei Båtvenner !

Har inne en ønskes kjøpt annonse,"First18 seil". Der spør jeg også om evt er noen idè kjøpe billig brukte for-seil fra en større båt, for så tilpasse til den lille båten.Er ute etter en genoa nr 1 til den lille 18-foteren, hvor forstaget kun er 6,94 m.(Orginal-båtmanalen oppgir genoa til 7,55 kvm)

Annonseres jo f.eks Fokk til Maxi77(26fot) til 500kr.

(Alt er selvfølgelig snakk om økonomi.Som dere skjønner er innsatsviljen større enn finansene, og heller ikke snakk om aktiv regattaseiling.)

Ok altså:

Noen innspill på kjøpe gamle seil,men uten synlige feil/rifter.For så tilpasse/skjære ned til mindre seil?(Ser for meg at forstaget bare kuttes i høyden,og underliket i lengden?)

Hva vil evt koste hos seilmaker?

Hva med skjære til og sy selv? Kan man bruke Muttern`s symaskin?(spesialtråd fås evt hvor?)

Generellt ved kjøp av brukt seil, hva skal man se etter ,da man brer ut seilet i hagen til selgeren? Hvordan ser man om dette er et såkalt "utblåst" seil?

På forhånd takk , håper alle får en praktfull båtsesong....hilsen opus

Høres ut som en stor jobb å sy om et seil på den måten. Jeg er ingen ekspert, men kan synse litt.

Du må i alle fall huske på at alle seil er forsterket i hjørnene og langs likene for å kunne ta opp de sterkeste kreftene. Hvis du kutter av litt i toppen, må du sy på en tilsvarende forsterkning.

En annen ting er at du "forskyver" busen i seilet bakover i forholde til senter av seilet ved å kutte av underliket. Fasongen blir ikke optimal, men kanskje bra nok til tur.

Utblåst vil si at seilet ikke har optimal fasong lenger fordi duken har strukket seg. For et turseil er ikke dette nødvendigvis så nøye.

Det som er viktigst ved kjøp av et brukt turseil, er at duken er hel, alle sømmer ser bra ut og at alle spiler er hele.

Hei!

Skal ikke uttale meg kategorisk om omsying av seil, men jeg tror jeg først ville sjekket hva dette koster nytt. Prøv et par seilmakere her hjemme, og sjekk prisene hos Boding (www.boding.se) på nettet så får du en pekepinn. Ellers vet jeg at Brodersen/Lyngør av og til har brukte seil liggende.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...