NovaMalin Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 Vi skal handle oss slepejolle, og er litt i tvil om hvor stor gummibåt vi trenger. Vi er to voksne og to små barn, og har tenkt å ha en 5hk firetakter på den. Er i tvil om vi bør ha 9 eller 10 fot. Synspunkter og erfaringer? Tips om gode kjøp tas i mot med takk! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
-Matros- Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Jeg ville iallfall ikke valgt en 9 foter vist dere skal være 4 stykk oppi den samtidig. Da ville jeg heller valgt 10 fot. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
tilsjos.no Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hei, vi har en 8-9 fots jolle, og hvis vi er fire ombord i den, blir det liten plass. Da er det altså to voksne og to barn. Ville satset på en 10 foter heller. Lykke til med kjøp av slepebåt :) Her har du en fin båt: Arimar 320 med 5 hk Jeg tror den båten har en totakter motor, men du burde velge rib istedet for gummibåt, for de går bedre i sjøen med sin glassfiberbunn. Dette er en 10 fots rib. Håper det hjelper Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Hansi Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Selv har jeg en 10' Bombard. Ville ikke gått for noe mindre til 2 V +2 B. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Mange takk! Da blir det nok en Aquaquick MS 300. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Vi har en 275 Zodiac Yachtline - den funker for 2-3 men ikke mer. 310 er minimum for 4 ombord med litt plass til beina Skal du ha motor så ha liten tank. Vi hadde 25 liters tank før. Den er til salgs nå og byttet i en 12 liters tank. Masse mer dørkplass i jolla Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Jeg er enig i svarene som har kommet så langt om at 10 fot (eller mer) gummijolle er klart å foretrekke fremfor 9 fot til 2 voksne og 2 barn. Men 9 funker sånn noenlunde det også. Vi (2 voksne og 2 ungdommer på hhv 15 og 18) har tøffet rundt en del i vår Suzumar 9" (ca 270 cm). Det er det ikke akkurat god plass, men det fungerer. Da sitter vi alle i fartsretningen med en person på hver sin side bak ved motoren (på pontonene) samt to personer ved siden av hverandre på rotoften framme. Da skal det helst være rimelig rolig sjø - ellers blir man våt. Men oppdriften på denne Suzumaren er stor og den har stor diameter på pontonene i forhold til lengden på jolla. Den en godkjent for 4 personer og maks last på hele 550 kg. Vi bruker som oftest en Tohatsu 8 Hk 2T på denne jolla, men bytter innimellom til en 5 Hk med innebygget tank når vi frakter med oss jolla på lengre turer i snap-daviter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Leifer`n Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hadde uten Tvil kjøpt en 10-11 fots Rib... har en selv fra 07 med en Tohatsu 9,9 (15) og går kjempe bra,, med guttungen i gjor den 29 knop,, detter 4 knop med meg oppi, men det er jo som og kjøre på skinner. og veldig grei og slepe etter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Har en Grand 300 (rib) med 9,9 (15) Yamaha, klokker 22 knop med 2 voksne og to barn ombord. Trekker tube etc. enkelt. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Jeg har en Zodiac gummibåt på 2,65 m. Vi bruker å være 4 voksne ombord, når vi skal ut eller inn fra seilbåten. Alle har redningvest selvsagt. Blir gummibåten for stor, blir den for tung til å løfte inn på framdekket, hvor den normalt oppbevares. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ariel og Fumle Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 (redigert) Har en Aquamarine 8-9 fots med 5 hk, funker greit alene eller med ungene, men med alle 4 blir den liten og ustø. Savner fast dørk. Har den på daviter, og er opptatt av vekten. Hva veier Rib 10 fots i forhold til gummibåter med oppblåsbar kjøl? Redigert 30.April.2009 av Ariel og Fumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Jeg har en quicksilver 2,65m og der kan vi godt være 2 børn og 2 voksne når vi roer ind til land, går fint, men ikke plads til noget bagage. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Hva veier Rib 10 fots i forhold til gummibåter med oppblåsbar kjøl? Tidligere hadde jeg en 290 cm med oppblåsbar dørk og kjøl. Den veide 30 kg (!). Synes dørken var hard nok - savnet ikke noe hardere der. Men jeg kjøpte i går en 310 cm Suzumar RIB med dobbelt skrog. Den veier 58 kilo. De har også en 310 cm med enkeltskrog som veier ørlite mindre. Også opptatt av vekt grunnet daviter. Har ikke funnet noen særlig lettere. Arimar (eller hva det nå var som ble solgt av RIB senteret som nå er konk) hadde i alle fall en på 270 cm som kun veide 37 kg. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Har nå kjøpt en Parsun 5hk påhengsmotor, og skal handle en Aquaquick MS-300 til lørdag. Til sammen kommer dette på under 11 000.- Synes det er en grei pris. Tror dette blir fint til oss. Ingen racerbåt, men størrelse og vekt er håndterlig (23,5 + 50 kg). Motor fester jeg på pushpit og gummin på badeplattformen. Har to unger på 2 og 4. De veier ikke stort. Håper den planer med en voksen om bord, og at den fungerer til oss alle fire til oppdagelsesferder mellom holmer og skjær. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.