mariah Startet 29.April.2009 Link til dette innlegget Startet 29.April.2009 Jeg har en 18 fot båt med innenbords 3.0 mercruiser 135hk 2006 mod og hekkagregat. Dette er en 4 sylinder motor som bråker veldig mye når båten ligger i plan. Det bråker mye i båten, men lyden er også veldig sjenerende inn på land. Det virker som det er fri-eksos, og slik har den vært siden den var ny. Hvordan kan jeg redusere eksos-støyen? Er de noen som selger effektive lydpotter til denne motor-modellen? Takker for svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Er eksosbelgen inntakt/på plass? Alpha1 drevet tar eksosen ut gjennom hull i transom i tillegg til gjennom propellen, det skal ikke være spesielt høylydt eksos på disse. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mariah Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Da skal jeg sjekke transom-pakning pluss eksosbelgen før jeg sjøsetter ja. Mulig dette ikke har vært tett/montert riktig fra leverandør da den har bråkt helt siden båten/motoren var ny. Vil det i tillegg hjelpe på støybildet i selve båten viss jeg isolerer motorrommet med støymatter? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 støydempingsmatter hjelper godt. Er det ikke isolert originalt? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mariah Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Er ikke originalt isolert nei. Kun polstringen i selve sitte-benken og solsenga akter som demper støy nå. Så jeg skal lage en egen "motor-kasse" som jeg fester støymattene på. Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Jeg har en slik "støykasse" til vår Mercruiser 3,0 bak i motorrommet. Det er merkbar forskjell på lydnivået med og uten støymattene - men dette hjelper jo mest for dem som er ombord ! Redigert 1.Mai.2009 av Djupevågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Å bygge kasse for støydemping er nok lurt. Bare husk å lage den så den kan fjernes hvis du må jobbe med motoren, og husk å passe på at du legger om luftinga til motorrommet hvis det blir nødvendig. Og legg ut bilder, slike prosjekter er alltid interessant og til inspirasjon for mange andre Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mariah Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Får lage meg en mal i helga. Er vel en fordel om kassen er så liten som mulig for best støydemping. Jeg får ikkje støydempe på bakveggen i akter, så det blir ikke problem med for varm luft til innsuget til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Det viktigste mtp luft til motoren er at motorrommet får sirkulere frisk luft. Primært av sikkerhetshensyn, vi vil ikke ha oppbygging av drivstoffgasser i et lite motorrom.. Ellers må jo selvfølgelig motoren få puste frisk luft for å gå godt. En utblåsningsvifte kan være lurt å ha. I USA er det påbudt med blower i motorrommet så man får blåst ut gammel bensindamp før en starter motoren. Motoren tåler godt å stå litt trangt, det ser man i f.eks de minste Baylinerene. Der er det bare få tommers klaring til motorkassen. En måte å gi motoren luft kan jo være å sette inn et par ekstra ventiler akter, rett under fenderlista. Det har den nok bare godt av uansett. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mariah Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Det er to ventiler bak ja. Den ene ventilen er koplet opp til en blower med egen kanal som ligger ned i bunnen av båten, da bensindampen er tyngre enn luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.