Jump to content

Drømmen om å seile til Shetland


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har fått meg en gammel seilbåt. Jeg ser Marstein Fyr fra stuevinduet. Langt der ute ved Austevoll. Og litt lenger vest ligger Shetland. På søndag seilte vi ut dit - til Marsteinen also - rundt store Kalsøy og tilbake igjen.

 

Drømmen er der. Å ikke snu ved Marsteinen, men bare fortsette vestover.

 

I fjor var vi i Telavåg. Var i kystmuseet som forteller den fryktelige historien om meningsløs terror, men også historien om motstand og frihet. Vi tok oss en tur ut til vikene der tøffe karer med livet som innsats smuglet britiske agenter inn og motstandsfolk ut. I fjord var jeg også en liten tur om bord i KNM Hitra - en av båtene som utgjorde Shetlandbussen. Lukten av dieselolje og gammel skinn. Det krevde ikke mye fantasi å forestille seg å gå ut i en mørk natt - lure seg forbi tyske skip og så vestover... Hver gang jeg er på Torget i Bergen ser jeg respektfult opp til Shetland-Larsen på sin sokkel og hilser pent på ham.

 

Vi kom over en historie der noen gutter på impuls "lånte" fiskebåten til onkelen og tok seg over til Shetland. Jeg finner den historien utrolig inspirerende. :lol: (Ingen fare - skal ikke "låne" noen båt!)

 

Denne historien er fasinerende. Shetland er fasinerende - den ligger der ute - rett bak Marsteinen - den har vært base til vikingene for 1000 år siden og håp for vestlendinger 65 år siden. Drømmen har klødd seg skikkelig fast. For noen uker siden kjøpte jeg meg "Lonely Planet" Tourist Guide "Orkney & Shetland", "Holiday Guide for Shetland" samt et turkart. Jeg er stadig innom www.visitshetland.com, leser meg opp på historien.

 

Og når jeg ser nå ut over fjorden - så har jeg lyst å bare hisse seil og dra vestover, føle vinden, dønningene..., og kanskje se Osebergplatformen fra sjøen og ikke bare fra Helikopteret.

 

Shetland - 200 nm herifra - det er vel ingenting. Under to døgns seiling. Mye kortere en påskehenteturen fra Oslo.

 

Seile inn til Lerwick, utforske Fetlar og Unst og de nordlige øyene, føle meg litt som viking på tokt. Jeg har lyst å dra!

 

Jeg har bare et ørlite problem: Kona stoler ikke helt på mine seilferdigheter...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Og når jeg ser nå ut over fjorden - så har jeg lyst å bare hisse seil og dra vestover, føle vinden, dønningene..., og kanskje se Osebergplatformen fra sjøen og ikke bare fra Helikopteret.

Sånn ser den ut fra seilbåt:

oseberg2.jpg

Har hatt det bildet ute her før, men synes det er så tøft at jeg benytter enhver anledning...

Det var dessverre ikke meg som knipset bildet, jeg var sjåfør 'at the time':

oseberg3.jpg

Det var vel han som eier armen med refleks på her som tok det bildet av Oseberg ovenfor.

 

Har vært noen ganger over Nordsjøen, og aldri vært i trøbbel. Imidlertid har det alltid vært perioder med litt ruskevær / regnvær / kulde som kan gjøre livet litt surt for utpregede komfort-seilere. Om du skjønner hva jeg mener. Alle ombord bør se sjarmen i å være våt, kald og lettere sjøsjuk for så å føle gleden ved 'å ha klart det' til slutt.

Dersom målet kun er å komme til Shetland vil jeg anbefale Smyril Line. Dersom målet er en barsk seiltur er det bare å se værmeldingen godt an, ha kontroll på sikkerhetsutstyret og legge ivei.

 

Du har VHF dekning praktisk talt hele veien. Litt stilt mellom 0 og 1 grader øst, og så kan du snakke med Shetland Coast Guard igjen om du har noe å si.

 

Masse trafikk rundt oljefeltene, så lurt å være på alert'en mesteparten av veien. Dvs minst to kompetente rorgjengere.

S/Y Surprise

Link to post

Det var en insprirerende innlegg, NOR_Gansfjord. Flotte bilder!

 

Imidlertid har det alltid vært perioder med litt ruskevær / regnvær / kulde som kan gjøre livet litt surt for utpregede komfort-seilere.
Det er jo helt i orden og del av sjarmen. Har vært en del av dette i påsketuren vår. Nei Smyrill-Line er uaktuellt. Det å komme over på eget kjøl er noe som fasinerer.

 

Trenger man noe mer enn det vanlige som sjøkart, GPS, VHF og en fungerende do? Redningsflåte er vel et must?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Er helt enig! Shetland høres fantastisk ut. Derfor har vi bestemt for å seile dit fra oslo til sommeren. Regner med avreise fra mandal rundt 8 juli forutsatt god værmelding. De andre gangene jeg har seilt over (har seilt til orkenøyene og skottland i fjor) har vært helt sinnsyke turer. De flotteste noen gang, så det blir bra å komme seg en tur til Shetland også, kanskje Færøyene også hvis tiden tillater det.

Link to post

Ja, redningsflåte vil jeg si er et must. En EPIRB gir også roligere magefølelse.

Jeg har ikke hatt radar eller AIS på de båtene jeg har seilt fram og tilbake med, men en AIS mottaker (eller bedre) hadde gjort seg i tåka.

Her kan du forresten lese en litt mer utførlig rapport fra den av turen bildene over her hentet fra.

 

Her er rapport fra en annen Nordsjø tur, til Skottland.

 

Og her er en liten filmsnutt også. Som jeg har lenket til tidligere.

 

(Begynner å dra på åra disse historiene mine. Skjønner at jeg snart må til havs for å oppleve nye :rolleyes: )

S/Y Surprise

Link to post

Hei!

 

Vi har planlagt å seile over (i en B36) til enten shetland eller skottland (kommer fra Oslo), i begynnelsen av august. Hvordan ser været ut da?

 

Redningsflåte og epirb er på plass, men da seilgarderoben er litt begrenset, kommer vi neppe tilå krysse over med mindre værmeldingen viser happy times..

 

Finnes det noen gode bøker om nordsjøseilas, og om strømninger og vind rundt skottland/shetland?

 

Noen must-reads?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Vi kaster loss fra Oslo i morgen! Kjapp bunkringspause i Kristiansand, også lerwick neste stopp! Hvis ikke noe går galt under veis, og værmeldingene tillater det er vi i Lerwick rundt 11. juli. Det blir gøy! Gleder meg til å dra ut på eventyr igjen! Returen går tilbake til Bergen hvor vi må være rundt 19. juli. Etter det blir det enten nordover mot Ålesund, eller så går det i sakte tempo sørover før vi går til oslo i midten av august.

 

Blir godt å krysse nordsjøen igjen! Det er noe eget med akkurat dette krysset! :sailing::sailing::sailing::drink::drink::drink:

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er Shetland og Lerwick nadd. Ankomst fredag morgen etter en fin tur over Nordsjoen. Vi dro fra Fosnavag og hadde solnedgang i havet, og passerte bade Gullfaks og Statfjordfeltet og snakket med seismikkbat som drev med seismikkskyting pa Tampen.

 

Vi var i Lerwick i 2 dager og dro i gar videre til Kirkwall pa Orknoyene, det var en 15 timers seilas. Her er na sol og fint var. En kuling passerte mens vi la i havn pa Shetland.

 

Pa Shetland var det enkle havneforhold og mange norske bater,

 

Her i Kirkwall er vi eneste norske bat og de har en flott marina med flytende betong brygger. Na har vi besokt St.Magnus katedralen og kikket litt rundt . I morgen blir det billeie og seightseeing. :sailing:

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post

Gratulerer til flott tur. Det høres spennende ut å få også Orkneyøyene med seg. Få ikke lov av kona i år - men neste år håper jeg å ta reisen også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

En kollega av meg kjøpte en Oseanis 43 1987 modell i fjor. Han var fullstendig uten seilerfaring. Han fant ut at det var behov for kurs, slik at han og sønnen tok et grunnkurs i seiling, som jeg arrangerte.

 

Etter endt kurs, spurte han om det var galskap å gå til Shetland med båten, med to voksne sønner som mannskap. Jeg syntes ikke det var galskap om de gikk på gunstig værmelding, samt skaffet seg en nødpeilesender før turen. Flåte med mere fantes ombord.

 

De hadde silkeføre over Nordsjøen. Jeg satt hjemme og håpet på at de fikk en liten kuling på hjemveien, slik de ikke fikk inntrykk av det var silkeføre på havet hele sommeren.

 

De fikk liten storm på hjemturen! De forsøkte å styre mot Ålesund for motor (55 hk), men de hadde ingen mulighet for å nå Ålesund. De innså at de måtte begrense motorbruken, da reservekannene lå i et stuverom på framdekket, de ikke hadde mulighet for å nå i det været. Motoren måtte kun gå for batterilading. Varmeapparatet sluttet å virke.

 

De falt av til Bergen. De flerret rullegenua og seilte derfor for storseil med alle rev i. De hadde ikke sikt, da sjørokket tok sikten. Alt var vått ombord, untatt akterkabinene. Det ble en manndomsprøve å komme hjem. Alle tre var sjøsyke. Dette stod på i 51 timer før de kom inn i lunt farvann ved Marstein.

 

Jeg spurte min kollega om dette var hans siste havseilas? Han svarte nei, han ble så glad i båten på turen, da han så hvor elegant den tok de vanskelige foreholdene, så han vil på flere turer på havet. Respekt for havet fikk han på denne turen. Jeg håper også at sønnene blir med på neste tur.

Link to post

Nordsjøen er ikke alltid vennlig mot mennesket i båt. Som nevnt ovenfor gjelder det å planlegge værkart og tidevannstabeller, men en kan ikke alltid forutse de "små" overraskelsene som ligger gjemt mellom meldingene. Så en bør være forberedt på litt bank og :sweat:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...