Jump to content

Drømmen om å seile til Shetland

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg ser at det er mange seilere her. Hva synest dere om å dra over med en gammel fiskeskøyte på 45 fot. Er det mer uforsvarlig enn å dra med en seilbåt. Jeg spør for lysten er der. Hva annet må jeg passe på enn det seilerne må.

Hei

Har vært over både til Færøyene og til Shetland med 60 fots krysser. Litt større, men det er overhodet ingen grunn til å være redd for å legge ut med en skøyte på 45 fot. Dette betinger selvsagt at båten er sjødyktig. Forberedelsene kan jeg ikke se blir så veldig forskjellige. Du må selvsagt ha kontroll på motor og framdriftsutstyr, du må ha rikelig med drivstoff, og på en slik båt vil det jo være en stor fordel med en viss seilrigg, både for slingrestøtte, nødframdrift, og for å bevare en viss kontroll over båten dersom du for eksempel må stanse motor for å skifte filter. (hvilket du ikke burde måtte dersom du forbereder deg ordentlig og har kontroll på innsiden av tankene, men det var bare en tenkt av mange mulige årsaker)

Med en såpass stor båt, som kanskje har flere inn og utganger, og en del uoversiktlig plass både over og under dekk, syns jeg det er viktig å etablere gode rutiner for hvor folk skal befinne seg. Kort sagt, når vi er på tur, og jeg har vakt, har jeg behov for å vite at folk holder seg i ro med mindre de gir beskjed om noe annet. Jeg opplevde en gang at et uerfarent mannskapsmedlem dukket opp bak meg i styrhuset, når jeg trodde vedkommende befant seg i køya. Det var midt på natta, bekkmørkt og så pass mye sjø at vi at og til fikk vann på dekk. Jeg ble skikkelig sint, og skremte nok vedkommende, men jeg syntes det var forbannet ubehagelig å tenke på at dersom noe hadde tilstøtt henne på tur over dekket, ville jeg ikke ant noe om det. Vanligvis lyssignaliserte vi mellom lugarkappa og styrhuset når noen skulle over dekk, slik at vi kunne slakke opp eller endre til en mer gunstig kurs. Men, alt dette er bare en kjepphest jeg har, er det blitt meg fortalt.

Så, jeg syns du skal begynne å forberede deg til tur, øyene i vest anbefales på det sterkeste. Husk at du faktisk reiser i en båt som er spesialbygget til formålet å klare seg på havet. De fleste motorbåter, og kanskje også noen seilbåter som tar turen over, er ikke det.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

225 nm til Unst (helt nord i Shetland) og 255 nm til Lerwick.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 år senere...

Vurderer ein tur over ca 10 juli, går fra Hardanger da, via Bergen. Kunne vært greitt å gå sammen med noen ja, ellers må vi satse på å få lånt egen flåte...

Var med på tur i mai i fjor, her er en bildeserie ;-)

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Tradisjonelt blir vi en 6-8 båter fra Trøndelag som starter fra Trondheim 12.mai. Vi regner med å forlate Ålesund den 13.mai. Vi drar over for å feire 17. mai, samt å delta i minneseremoni i Scalloway den 17. SupperDance i Rådhushallen i Lerwick om kvelden. Er det andre båter som vil seile i lag med oss, så er dere velkommen. Vi er vel tilbake i Ålesund ca den 21. mai.

Har også planer å seile over nordsjøen igjen. Det bli antagelig orkney og shetland i juli. Skal poste når vi har mer konkrete planer.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det hele blir litt relativt om det er nødvendig med flåte, og hvilken flåte.

Man er alltid sikrest ombord i båten, derfor sier man det så tøft på seilspråket: Man går aldri NED i redningsflåten, man klatrer OPP i den. :giggle:

Det man bør overveie er tiden for og sannsynligheten for å bli reddet om noe skulle gå til h.....

Langs kysten må man kunne være klar for 30. min til 1 time i sjøen (overlevningsdrakt)

Over Nordsjøen kan man risikere 2 timer, og da er flåte bra, eller at man går nært nok sammen med annen båt man kan ha radiokontakt med, evt visuell kontakt.

Det finnes også forskjellige typer redningsflåter: Skal du krysse Atlanteren går du for de største og mest utstyrte, de som kan holde deg i live i mange dager, ja, noen har erfart mange uker. Og etter å ha lest erfaringer fra overlevende fra slike turer, så er det unisont: Flåten må være dimensjonert for minst dobbelt så mange som man er ombord. En 4-manns flåte blir for liten selv for bare 2 når man skal oppholde seg der i lang tid.

Diskusjonen er så interessant at jeg tar den med inn i en ny tråd.

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Ser ingen problemer med å krysse Nordsjøen med hvilken som helst båt, dog under visse forbehold:

-båten må være i god stand

-rigg og stag må være i orden

-at den har sikkerhetsutsyr nok til samtlige

-hvis gå alene: ha redningsflåte/dinghy, hvis med kompisbåt ha nær kontakt og en av båtene må ha redningsflåte/dinghy

-at den har en langtrekkende VHF (les: stasjonær)

-at mannskapet kan klare litt ruskete vær, derav må minst 2 være erfarne ror'ere..

En Fjord 28 ser helt OK ut, skulle klare det fint, men ville styrt unna vær over liten kuling med god margin.

Forbered deg godt, så kan du dra til Shetland i hva du vil.

Evgeny Gvozdev har seilt rundt jorden i en 3,6 m selvlaget seilbåt. Verandaen hvor han bygde båten var ikke større, så han hade ikke plass til å lage noe større. Ikke trengte han noe større heller, første gang han seilte jorden rundt hadde han visst en noe større båt (5,5 m), men den ble visst for stor for han - han trengte ikke så mye plass. (http://bills-log.blogspot.no/2009/11/tribute-to-evgeny-gvozdev.html og http://ecohousefilm.com/blog/evgeny-gvozdev-sails-around-world-2-times-in-home-made-boats)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 4 år senere...

En gammel tråd som jeg fant da jeg googlet litt på Shetland

Jeg planlegger å ta Reginaen over Nordsjøen til Shetland til sommeren. Det blir første skikkelige havseilas for oss. Gjett om jeg gleder oss :lol:

Vi har tanker om å dykke der også.

Noen reisetips vi trenger å vite om?

Hvor finner jeg tidevanntabeller?

Hei

Dersom du skal rett til Lervick er ikkje tidevasstabellar eit must.

På sida til Statens kartverk finn du tabell for "High tides at Dover". Den er utgangspunkt for alle tidevasstabellane i UK. Du kan sikkert googla deg fram til tabellen som viser tidskorreksjonane i høve til Lervick. Skal du segla rundt der, eller ikkje minst til Orkenøyane, kan straumkart vera gode å ha.

God tur.

Ask

Om dere har litt tid, anbefales en avstikker til Fair Isle, like sør for Shetland. Et lite, forblåst øysamfunn med litt under seksti innbyggere (og hundrevis av sauer). En dagstur dit, så passer det med en dag i land, så retur til Shetland tredje dagen.

Det kan være lurt å leie bil i Lerwick og kjøre rundt på Shetland. I alle fall er museumet i Scalloway verdt et besøk. Og Lounge Bar bak turistinformasjonen er den beste baren i Lerwick :-)

Ellers har NRK et par dokumentarer som er verdt å se før man drar:

Fair Isle: https://tv.nrk.no/serie/vesterhavsoeyene/dvfj65000312/sesong-1/episode-3

Shetland: https://tv.nrk.no/serie/vesterhavsoeyene/dvfj65000412/sesong-1/episode-4

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Her var det mye spennende lesning! Ser mange belyser nødvendigheten for å ha flåte montert ombord før kryssing. Ønsker gjerne noen tips i så henseende; plassering, størrelse, kvalitet mm.

:sailing:

Du kan leie flåte i Dusavika. Det er nok det enkeltes, og billigst. En flåte koster fra 15k og oppover, sertifisering 3-5k hvert 2-3 år, så det svare seg raskt å leie hvis du "bare" trenger den noen uker i året.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...