Jump to content

Rense bensintank.


Baywatch

Recommended Posts

På høy tid å ta den årlige vårservicen på påhengeren (9,9 Yamaha) som brukes hele året. Tok en kikk nedi tanken, og så at det ikke akkurat er helt rent nedi der. Selv om det ikke har oppstått noen problemer ifm dette ennå, har jeg selvsagt lyst til å få gjort den ren. Så gjennom kategori-oversikten, men fant ikke noe om rens av bensintanker til påhengere. Kan jeg gjøre som noen anbefalte til en dieseltank; å rengjøre med zalovann eller salmiakkvann, for deretter å tørke tanken maksimalt?

 

Hvordan rengjør jeg bensinfilteret best? Nå demonterte jeg det og tørket av det som var av rusk med en fille som ikke loet.

Link to post
Share on other sites

Responsen uteble, så jeg flytter tråden opp igjen :wink:

Fant omsider instruksjonsboka, og der står det blant annet om rensing av bensintank:

"(...)hell en mindre mengde egnet rensemiddel på tanken. Sett på lokket og rist tanken. Etter rengjøringen må tanken tømmes for alt rensemiddel."

 

Hva er egnet rensemiddel?

Hvor mye er en mindre mengde?

Link to post
Share on other sites

Er det integrert eller separat tank? Det spørs kanskje også hvor gammel tanken er og hvor mye som befinner seg nede på den. Hvis tanken er ekstern og det er kurrant å skru av alt slik at det er kurrant og få tømt den igjen, har jeg sett anbefalt at man fyller tanken med et eller annet som er egnet (Sand/Grus), riser løs av en annen verden for å få skrubbet løs mest mulig av rust og andre ting, tømmer tanken godt, og skyller i flere vendinger med væske (Bensin?). Er tanken ille, kan kanskje denne metoden egne seg?

 

Filteret kan kanskje vaskes/rengjøres i en butt med bensin. Skru løs/fra hverandre mest mulig, vask det godt i bensinen, blås rent med f.eks. trykkluft på en bensinstasjon, gjenta evt. hvis nødvendig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Henter denne frem igjen, da problemstillingen igjen har blitt aktuell.

Motoren har nå stått siden høsten 04, og dessverre gikk bensinskvetten på tanken i glemmeboken. Det er en del rusk nedi tanken, og jeg tenker å filtrere denne over på en annen tank, tømme bensinen på tanken igjen og gjenta prosessen til jeg har fått ut alt grumset. Deretter fylle på med frisk bensin og olje. Burde jeg gjøre noe mer når renselsesprosessen først er i gang? Vaske tanken med noe for eksempel?

Link to post
Share on other sites

jeg helte neddi litt white spirit, roterte den godt, og drog det ut igjen med vann & støvsugeren min.

Ble knall det.

 

Å satse på å helle ut gørra, gidder ikke jeg. Ender som regel med at dritten sitter fast i taket i tanken, frem til man fyller den igjen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg helte neddi litt white spirit, roterte den godt, og drog det ut igjen med vann & støvsugeren min.

Ble knall det.

Hørtes ut som noe som kunne bli knall så det holder ja :lol::lol: . Tror heller jeg hadde benyttet zalovann med denne metoden, å pumpe white spirit damp (eller enda verre bensindamp) forbi motoren i støvsugeren mens den gnistrer og står i kan bli litt vel spennende etter mitt syn :crazy: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har sagt det før, og gjentar det gjerne.

 

Det finnes kyllinger og tøffinger. De tøffe drar til Sørishavet for å seile VOR70. Kyllingene drar ut White Spririt iblandet litt møkk med en støvsuger på plena en fin dag tidlig i juni.

 

Å gjøre dette på hobbyrommet i kjelleren, er vel ikke akkurat nødvendig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...