Jump to content

Koble GPS til flere enheter?


mateco

Recommended Posts

Hei mateco.

Hvilken multiplexer er det du har.

Jeg vurderer å koble en slik til en av GPS mottagerne ombord.

Fungerer Franson GPS Gate problemfritt?

 

Heisann!

 

Multiplexeren jeg har installert er handlet på Internett hos Brookhouseonline.com

Viste ikke før etterpå at den kom langveis fra, helt fra New Zeland he.. he..

 

Nå forstår jeg ikke så mye av den, så jeg vedlegger et gammalt bilde av den som jeg fant på PC’en her. På bildet er bare GPS’en tilkoblet.

 

multipl.jpg

 

Overføring, utgang, til båtPC’en skjer via USB kabelen som fulgte med Multiplexeren.

 

 

Når det gjelder Franson GPS gate så funker den OK. Har ikke fått testa så mye i eget fartøy, men har derimot fått testa den her om bord på arbeidsbåten.

 

Vi streamer egen GPS posisjon, Arpa og AIS fra kartmaskinen på brua som er uoffisielt tilkoble vårt trådløse nettverk med en trådløs USB adapter.

 

porto.jpg

 

Er nå på vei nordover langs kysten av Portugal. Dette er et snap-shot av skjermen og SOB tatt i dette øyeblikk. Ser da ut til å funke bra !! Alle signalene hentet fra det trådløse nettverket via Franson GPS gate!!

 

Alle PC’er tilkoblet vårt trådløse nettverk kan dermed motta signalene med GPS gate. Funker upåklagelig.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

ENDA en tråd med samme emne :yesnod:

MÅTTE inn med en "box" for å få flere enheter til å funke. Spesiellt var den nye VHF-en kilen, og krevde at ingen andre enheter var sammenkoblet med NMEA til denne.

 

Forøvrig: Etter skifte av omtalte kondis i GPS-en, funker alt perverst :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er svært utrygt å prøve på noe slikt.

Utgangen går med det doble strømtrekket den er konstruert for.

Som i signaturen Marwin sitt tilfelle, så virket det ikke.

Eller det virker, og så brenner utgangen av når du trenger den mest.

Man trykker på "Distress" og så kommer det ingen posisjon til VHF.

Eller GPS "fryser" og kartmaskina viser feil posisjon.

Farlig.

Link to post
Share on other sites

Er nok like greit å bli kvitt museums "standarden" så fort som mulig, anførselstegnene kommer av at fysisk lag for kommunikasjonen ikke er standardisert. Gå for NMEA 2000 der det er mulig, jeg har 6 enheter koblet sammen via NMEA 2000 i båten min, fungerer suverent. Med nye Lowrance HDS er NMEA 2000 virkelig plug-and-play med full autodeteksjon av nye enheter.

Link to post
Share on other sites

Dette ble for smått for mine glugger, selv når jeg klikka på for å se det hele, og satte brillene på nesa :lol::lol: !!

 

(Har du brukt snippen på et A4 men scannet hele arket ???)

 

Av det lille jeg så virket det som noe også jeg kunne tenke meg å prøve! :yesnod:

 

Har ikke fått kobla til autopiloten (Robertson AP22 tror jeg den heter) enda og har en ledig 9 pins comport ut fra PC'en!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...