1975david Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Hei, Kjøpte brukt båt nå i høst, og er nå igang med klargjøring før sesongen. Bare stoffing som gjenstår. Er det noen måte jeg kan finne ut om det er selvpolerende eller hard racing som er benyttet tidligere? Den smitter ikke av og virker på meg som om det kan være en hard type som er benyttet. Kan man benytte bunnstoff fra de forskjellige produsentene om hverandre? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Etter det jeg har fått med meg kan man legge selvpolerende på hard bunnstoff, men ikke motsatt. Eller sagt på en annen måte: Kan legge mykt bunnstoff på hardt, men ikke motsatt. Kanskje noen vil korrigere dette? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Tror nok dette stemmer bra, selvpolerende stoff smitter av om du gnikker på det, smitter det ikke av, er det nok hardt. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Takk for svar. Vet dere om feks Hempel og Jotun går omhverandre uten å benytte primer imellom? Altså at hard på hardt er ok uansett merke? Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Eg har ikkje hatt problemar med forskjellig merke oppå kvarandre. Har vel stort sett aldri hatt samme merke to år på rad. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Såsant underlaget er jevnt, ikke allerede består av x antall delvis avflassede lag med hardt bunnstoff, må du ikke tenke på å bruke noe annet en selvpolerende. Kan smøre direkte oppå hardt og det går fint å bruke stoff fra flere produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Du mener jeg bør skifte fra hardt til selvpolerende? Det er en relativt hurtigående skjærgårdsjeep, ca 45knop. Redigert 2.Mai.2009 av 1975david (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Alle båter kan bruke selvpolerende og det kan smøres direkte på hardt uten primer imellom. Fortsetter du med hardt vil du bygge lag inntil det er så tykt og ujevnt at du må slipe/skrape vekk alt. En grisejobb av dimensjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Då er det best å holda deg til hardt. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Da er forvirringen komplett Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Kanskje det holder å bare ta vannlinja og flekke litt ellers? Hva tror dere? Forutsatt at jeg fortsetter med hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hardt bunnstoff er teknologi fra 70-tallet. Eneste grunn til å bruke det i dag er hvis man ikke ønsker bunnstoff som smitter av. Det er ikke mulig å se om det er noen antigroe effekt igjen på hardt bunnstoff, flekking har ikke noe for seg. Selvpolerende fungerer så lenge det er noe igjen av det, her kan man flekke på steder der det er lite eller ingenting igjen. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Fikk endelig svar fra selger. Det viste seg at det tidligere er benyttet Seajet 033 på båten, så da fortsetter jeg med det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Seajet 033 er vel selvpolerende, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Det er mulig det er et lag med racing, i bunn. Det smitter ikke av det som sitter igjen av bunnstoff nå hvertfall. Uansett om det er racing eller selvpolerende 033 i bunn, så skal vel det gå greit? Smitter alltid selvpolende av? Redigert 2.Mai.2009 av 1975david (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Seajet 033 er vel selvpolerende, eller ? Jepp, og testvinner! Redigert 3.Mai.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Smitter alltid selvpolende av? Det er når båten har ligget en stund på sjøen at det smitter av. Når den står på land er det vanskelig å skille mellom hardt og selvpolernde. Bortsett fra at de som har brukt hardt i noen år gjerne har en overflate som et mini Grand Canyon. Ok, litt overdrevet da... Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Det høres betryggende ut. Er det nødvendig å pusse med vannslipepapir før jeg legger på ny bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Nei, det er ikke nødvendig. Men hvis båten ikke ble vasket/spylt ved opptak kan det være et belegg av grønske/slim som man bør vaske vekk med en stiv børste før man stoffer på nytt. Smør et ekstra strøk på områder der du ser det gamle bunnstoffet er slitt, normalt i baugen. (Å bruke høyttrykkspyler ved opptak anbefales ikke, da spyler man vekk mesteparten av bunnstoffet som ellers kunne kommet til nytte neste sesong.) Sitér dette innlegget Link to post
Falx Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Godt råd fra Ingar. Men erfaringen min er allikevel å bruke høyt-trykkspyler på å fjerne grønske/slimet som har dannet seg der i løpet av sesongen. Dessuten, det selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt, og det er en smal sak å fleke over på nytt til neste sesong ;) Har erfaring med det å legge hardt bunnstoff på bløtt, og bløtt igjen på hardt. Forrige eier hadde gjort det. Det krakelerte over alt.... :( Det har tatt meg ca 120 arb timer, 60 1/2l cola og sikkert 100 Meny-boller (uten rosiner) å fjerne alt ned til primer. Det var en skikkelig dritt-jobb, men resultatet ble bra. Jeg ville kanskje lagt ett lag med selvpolerende bunnstoff oppå det harde (hvis du har hardt fra før av), og deretter flekket ved hver sesong. Skal du bruke samme farge som tidligere? Ha en fin aften. Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
Hansi Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Jepp, og testvinner! Testvinner i hvilken test da ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 erfaringen min er allikevel å bruke høyt-trykkspyler på å fjerne grønske/slimet som har dannet seg der i løpet av sesongen. Dessuten, det selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt, og det er en smal sak å fleke over på nytt til neste sesongdet selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt Har brukt selvpolerende i over 25 sesonger og aldri spylt. Lar det bare sitte på til våren og vasker av det grønne belegget før jeg flekker/stoffer. Aldri hatt noe avflassing. Når opplagssjefen går løs på båter som akkurat har kommet opp av sjøen med proffvasker og rotodyse forsvinner omtrent alt av bunnstoff. Synes det er unødvendig, både mhp miljø og kostnader. Det er forresten også en fordel med selvpolerende, fungerer like godt sesongen etter. Hardt bunnstoff mister ettersigende antigro egenskapene over vinteren. Uten at jeg noen gang har forstått hvordan dette går til... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (Å bruke høyttrykkspyler ved opptak anbefales ikke, da spyler man vekk mesteparten av bunnstoffet som ellers kunne kommet til nytte neste sesong.) Dette mente du sikkert ikke. Alle marinaer spyler båter og det er nødvendig å få av all grumske og rur.. Om en bruker selvpolerede så blir naturligvis det spylt av i opptak, Dette har mye å gjøre om hvor mye båten blir bruktl. Kostnaden for en båt, 3 l pr 25 ft, eller 600 kr i året. Spare seg sliping osv osv ??? Dersom en bruker båten nesten hver dag da er det muligens ikke nødvendig å gå på med høytrykk spyling. Dersom båten forblir ubrukt en periode så må høytrykk spyling gjøres. Rur og skjell må av. Gml racing som ble nevnt er avlegs nå også for hurtiggående båter. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
tom-ass Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Testvinner i hvilken test da ? Aner egentlig ikke, men kjøpte for litt siden dette selv og kunne lese dette på hjemmesiden til Maritim. Seajet 033 BunnstoffTestvinner. Meget god til forhindring av groe inntil 50 knop. For alle båttyper, untatt aluminium. Dekker 8,8 m2/liter. Farge: Marineblå Innhold: 0,75 liter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
FredrikW Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 På min båt ble det lagt lyseblå Seajet 033 da den ble sjøsatt for første gang i 2004. Frem til våren 2008 var det kun behov for litt flekking. Før sjøsetting i mai-08 la jeg på et nytt lag med Seajet 033, siden det begynte å bli litt tynt med bunnstoff "all over". La da mørkeblått over det gamle lyseblå, for at det senere skal bli enklere å se hvor det trengs flekking. Ved opptak har undervannsskroget kun blitt vasket over med en grov klut for å få bort "slimet"; aldri høytrykkspyling eller skrubbing med hard børste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.