Jump to content

Selvpolerende eller hard bunnstoff


1975david

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte brukt båt nå i høst, og er nå igang med klargjøring før sesongen. Bare stoffing som gjenstår.

Er det noen måte jeg kan finne ut om det er selvpolerende eller hard racing som er benyttet tidligere?

Den smitter ikke av og virker på meg som om det kan være en hard type som er benyttet.

 

Kan man benytte bunnstoff fra de forskjellige produsentene om hverandre?

 

På forhånd takk!

Link to post

Etter det jeg har fått med meg kan man legge selvpolerende på hard bunnstoff, men ikke motsatt.

 

Eller sagt på en annen måte: Kan legge mykt bunnstoff på hardt, men ikke motsatt.

 

Kanskje noen vil korrigere dette?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hardt bunnstoff er teknologi fra 70-tallet. Eneste grunn til å bruke det i dag er hvis man ikke ønsker bunnstoff som smitter av.

Det er ikke mulig å se om det er noen antigroe effekt igjen på hardt bunnstoff, flekking har ikke noe for seg.

Selvpolerende fungerer så lenge det er noe igjen av det, her kan man flekke på steder der det er lite eller ingenting igjen.

Link to post
Smitter alltid selvpolende av?

Det er når båten har ligget en stund på sjøen at det smitter av. Når den står på land er det vanskelig å skille mellom hardt og selvpolernde.

Bortsett fra at de som har brukt hardt i noen år gjerne har en overflate som et mini Grand Canyon. Ok, litt overdrevet da... :smiley:

Link to post

Nei, det er ikke nødvendig. Men hvis båten ikke ble vasket/spylt ved opptak kan det være et belegg av grønske/slim som man bør vaske vekk med en stiv børste før man stoffer på nytt. Smør et ekstra strøk på områder der du ser det gamle bunnstoffet er slitt, normalt i baugen.

(Å bruke høyttrykkspyler ved opptak anbefales ikke, da spyler man vekk mesteparten av bunnstoffet som ellers kunne kommet til nytte neste sesong.)

Link to post

Godt råd fra Ingar. Men erfaringen min er allikevel å bruke høyt-trykkspyler på å fjerne grønske/slimet som har dannet seg der i løpet av sesongen. Dessuten, det selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt, og det er en smal sak å fleke over på nytt til neste sesong ;)

 

Har erfaring med det å legge hardt bunnstoff på bløtt, og bløtt igjen på hardt. Forrige eier hadde gjort det. Det krakelerte over alt.... :(

Det har tatt meg ca 120 arb timer, 60 1/2l cola og sikkert 100 Meny-boller (uten rosiner) å fjerne alt ned til primer. Det var en skikkelig dritt-jobb, men resultatet ble bra.

Jeg ville kanskje lagt ett lag med selvpolerende bunnstoff oppå det harde (hvis du har hardt fra før av), og deretter flekket ved hver sesong. Skal du bruke samme farge som tidligere?

Ha en fin aften.

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
erfaringen min er allikevel å bruke høyt-trykkspyler på å fjerne grønske/slimet som har dannet seg der i løpet av sesongen. Dessuten, det selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt, og det er en smal sak å fleke over på nytt til neste sesong

det selvpolerende bunnstoffet som evt spyles av, sitter ikke så godt

Har brukt selvpolerende i over 25 sesonger og aldri spylt. Lar det bare sitte på til våren og vasker av det grønne belegget før jeg flekker/stoffer. Aldri hatt noe avflassing.

Når opplagssjefen går løs på båter som akkurat har kommet opp av sjøen med proffvasker og rotodyse forsvinner omtrent alt av bunnstoff. Synes det er unødvendig, både mhp miljø og kostnader.

Det er forresten også en fordel med selvpolerende, fungerer like godt sesongen etter. Hardt bunnstoff mister ettersigende antigro egenskapene over vinteren. Uten at jeg noen gang har forstått hvordan dette går til... :rolleyes:

Link to post
(Å bruke høyttrykkspyler ved opptak anbefales ikke, da spyler man vekk mesteparten av bunnstoffet som ellers kunne kommet til nytte neste sesong.)

 

Dette mente du sikkert ikke. Alle marinaer spyler båter og det er nødvendig å få av all grumske og rur.. Om en bruker selvpolerede så blir naturligvis det spylt av i opptak, Dette har mye å gjøre om hvor mye båten blir bruktl. Kostnaden for en båt, 3 l pr 25 ft, eller 600 kr i året. Spare seg sliping osv osv ???

 

Dersom en bruker båten nesten hver dag da er det muligens ikke nødvendig å gå på med høytrykk spyling. Dersom båten forblir ubrukt en periode så må høytrykk spyling gjøres. Rur og skjell må av.

 

 

Gml racing som ble nevnt er avlegs nå også for hurtiggående båter.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Testvinner i hvilken test da ?

Aner egentlig ikke, men kjøpte for litt siden dette selv og kunne lese dette på hjemmesiden til Maritim.

 

Seajet 033 Bunnstoff

Testvinner. Meget god til forhindring av groe inntil 50 knop.

For alle båttyper, untatt aluminium.

Dekker 8,8 m2/liter.

Farge: Marineblå

Innhold: 0,75 liter.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

På min båt ble det lagt lyseblå Seajet 033 da den ble sjøsatt for første gang i 2004. Frem til våren 2008 var det kun behov for litt flekking. Før sjøsetting i mai-08 la jeg på et nytt lag med Seajet 033, siden det begynte å bli litt tynt med bunnstoff "all over". La da mørkeblått over det gamle lyseblå, for at det senere skal bli enklere å se hvor det trengs flekking. Ved opptak har undervannsskroget kun blitt vasket over med en grov klut for å få bort "slimet"; aldri høytrykkspyling eller skrubbing med hard børste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...