Fjord24 Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Skal montere en "bøtte" for oppsamling av tau og kjetting fra ankervinsj i motorrommet. Har tenkt å ha en rist i bunn så eventuelt sjøvann renner av. Hvor mye vann vil det samle seg opp over tid? Bør jeg tenke på en eller annen type vann pumpe? Eller holder det med å tappe det av noen ganger i løpet av en sesong? Kommer selfølgelig ann på hvor ofte man drar opp ankeret, men hva gjør dere? Er det i hele tatt ett problem? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Har selv innvendig vinsj hvor kjettingen går ned i en brønn helt akter. Har lagt en slange fra bunnen til kjølsvinet, men har aldri tenkt på at det skulle bli noe særlig vann av det. Litt vann har jeg alltid nedi der, så noen "dråper" kommer nok fra kjettingen mens noe kommer fra overtrykkutløpet på varmtvannstanken, og resten aner jeg ikke hvor kommer fra. Min mening er at dette er et "ikke-eksisterende-problem". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FredrikW Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg har vinsj med blytau. Tauet samles i en bøtte. Har borret hull i bunnen av bøtta for å drenere ut vann, men jeg har aldri sett at det har samlet seg noe vann i kjølen. Selv ikke etter lange sommerdager hvor vi har dumpa ankeret og vinsja det inn 8-10 ganger, etterhvert som vi har flytta på oss. Tviler på at dette blir noe problem for deg. Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hos oss er det ingen bøtte eller brønn for drenering av vann. Kjettingen legger seg direkte mot skrogsiden et stykke til side for motoren. Vinsjen er montert av forrige eier. Jeg stusset litt over dette opplegget den første tiden vi hadde båten og holdt et våkent øye med ev. vannoppsamling. Det er ingen problemer med vannansamling. Det lille som blir med inn av vann tror jeg blir tørket opp av varmen fra motoren. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Windy37GM Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ofte på ankervinsj, blir tauet dratt i en vinkel over rullen. Siden det er relativt høyt press her, klemmes det meste av vannet ut av tauet. Kjetting drar fælt liite med seg, så det fordamper det lille som er. Ihvertfall i vår båt hvor kjettingen ligger i motorrommet. Som Lars H sier, så er det ikke noe problem :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.