kipp36 Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Hei!!Jeg har et aldrig så lite spørsmål.Har kjøpt en ny topp til den gamle steinknuseren min(bmc 1500)+nyoverhalte dyser,justert dieselpumpa og gjort rein fødepumpa.Det som er saken er det at den er likens og fyre når den er kald?? har engasjert omtrent hele sør\øst norge for og få noen tips(cav oslo,lomek motor service skien,sylinder service kristiansand,sangvik motorservice krsand og kd trading bergen) og tipsene er litt spredt kan man si,alt i fra forskyvi rådelager til feil topp,vridd register osv.selv håper jeg det bare er at toppen må gå seg litt til for og tette 100 prosent(hørt fra en bilmekaniker)eller er rett og slett slik at disse grovbygde gamle sliterne ikke er så enkle og få til på kald motor????håper på svar\andres erfaringer mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Mål kompresjonen på kald og varm motor, Se om det er noen forskjell Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kipp36 Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 det kan jeg jo gjøre takker får håpe på det beste Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hei, det at toppen skal gå seg litt til har jeg vel ikke så mye tro på. Har byttet toppakning selv på min og der funket det 100% med en gang. Har du trukket toppen til med riktig moment, tror det er ca 9.6 i boka. Sylinderlekkasje og kompresjonstest er på sin plass. Sålenge den får diesel og kompresjon er ok, samt at glødeplugger virker så skal den starte. Forutsetter selvfølgelig at registeret ikke er tuklet med. Hvor holder du til, i vest-agder eller nærheten. Kan sikkert hjelpe deg litt. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg har likens motor. Det jeg selv har erfart er at den er ganske så tungstartet. Jeg har lest en del om motoren her inne på BP. Der skriver folk at motoren minst skal ha 30 sek gløding (manualen sier 20sek) mens noen sier de gløder i opptil 45 sekunder. Videre skriver en at ALLE glødepluggene MÅ være 100% fungerende. Jeg skal selv ta full overhaling på motoren min nå i juni, da håper jeg at det blir lettere start på den. Hvor lenge pleier du å gløde? Anders Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Slike gamle slitere vil vel aldri bli lettstartede, det var de vel ikke som nye heller. Men det kan jo være at du har flere problemer også, eller at det rett og slett ikke var toppen som forårsaket problemene i første omgang. Det er viktig å legge en skikkelig innsats ned i feilsøkingen, slik at man er 100% sikker på hva som er galt før man begynner å reparere. Så enkelt, men også så vanskelig... Det er veldig lett å begynne å skifte det man tror er dårlig, uten at man er helt sikker.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) de skal ikke være så tungstartede kalde. Min starter på ca 2-3 sekunder når man gløder og den er kald. hvis det er vinter tar det kanskje 5-6 sekunder når den er varm starter den på 1 sek. hvis det tar lenger tid så er det noe galt. Jeg nevner i fleng ;-) fødepumpe, dårlige ventiler luft i systemet dårlige og eller defekte glødeplugger feil innstilt register (ryker motoren mye ?) dårlig kompresjon, defekte stempelringer Feil innstilte ventilklaring. ja, det kan være mye rart. Enig med index i at det er viktig å kurere årsaken, ikke symtomene. Har dessverre dummet meg der selv mange ganger Jon Redigert 2.Mai.2009 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 ps: den skal startes med full gass når kald. Jon Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg har samme motor. Den er også treig, men ikke umulig å starte; på helt kald motor: gløding i 25-30 sek, gasshendel på full, startmotor i 5-10 sek, ta av gassen til god tomgang så snart den tenner skikkelig, holde den på 1200-1500 omdr. en stund til den har roet seg med røykingen... Med varm motor; ingen gløding, tar på et par sek. --også om jeg har ligget i ro et par tre timer.. MEN jeg får ikke fullt turtall (skal det ikke være omkring 2400 omdr?) , har stillbar, fast propell og har tatt av "litt" på vridningen, men turtallet er ikke så mye bedre, litt svartrøyk kan det også bli om jeg gir på "alt jeg har".... tyder ikke det på for tung propell?? Deler er greit å få tak i hos Kd Trading, Bergen ... eller sikkert noe nærmere også.. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Takker for mange gode tips folkens når det gjelder årsaken til at jeg byttet topp,var det fordi at forkammeret i den ene sylinderen var brent opp,trolig pga dysa.Det er riktig nok løse kammer,men jeg var litt for sent ute (gått i gods).Når det gjelder røyk så er den som andre beskriver her på bp,en god del med en gang,gir seg etter noen minutter.Men ifølge sangvik service i krsand er det best og stille timingen med motor i gang+at den er kald.Dette har jeg gjort med følgede resultat:Vred pumpen med klokken,all røyk forsvant+at den gikk helt rent på kald motor,men det ble noe knatring og klakking.Vred mot klokken,mindre bråk fra motor men noe røyk og litt ujevn gange ved kald motor,fin ved varm motor.Fant en gylden middelveg og satt den der.Bare det at den er litt vrang ved kald start(5-10 sek ved 30 sek gløding+en god del røyk og ujevn gange,fin ved varm motor)Når det gjelder montasjen av den nye toppen,foregikk det med boka i hånd+moment nøkkel,både til topp og til dyser.Meget viktig på dyser,tåler ikke mer en det som står i boka da nåla blir klemt,tro meg,jeg har prøvd Holder til i porsgrunn jon. MVH Christian Redigert 3.Mai.2009 av hanto1978 (see edit history) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Chris284 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Det finnes diesel filtre med forvarming av dieselen og drivstoffet får litt høyere temperatur. Kan være en enkel løsning om det er kald start problemer. Dårlig kompresjon kan og være en årsak til kaldstart problemer. Dieselen må ha høy nok temp for å antenne. Og kompresjonen er med på å lage høy nok temperatur for antenning. Når du først overhalte toppen (antar du utførte ventil sliping etc) ville jeg tatt å honet sylindre og byttet stempelringer for å få riktig komp. En annen ting er at motoren og må over et visst turtall, gjerne 2-300 for å få tenning. Dvs batteriet må ha nok strøm til å trekke en kald og treg motor. Glød gjerne opp til 45 sek på en gammel motor. Noen mener at syntetisk olje kan være bedre i kaldt vær. Syntetisk olje er tynnere i kald tilstand, men holder lengre enn mineral olje, men det er som kjent en annen diskusjon hva som er best. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kipp36 Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Det finnes diesel filtre med forvarming av dieselen og drivstoffet får litt høyere temperatur.Kan være en enkel løsning om det er kald start problemer. Dårlig kompresjon kan og være en årsak til kaldstart problemer. Dieselen må ha høy nok temp for å antenne. Og kompresjonen er med på å lage høy nok temperatur for antenning. Når du først overhalte toppen (antar du utførte ventil sliping etc) ville jeg tatt å honet sylindre og byttet stempelringer for å få riktig komp. En annen ting er at motoren og må over et visst turtall, gjerne 2-300 for å få tenning. Dvs batteriet må ha nok strøm til å trekke en kald og treg motor. Glød gjerne opp til 45 sek på en gammel motor. Noen mener at syntetisk olje kan være bedre i kaldt vær. Syntetisk olje er tynnere i kald tilstand, men holder lengre enn mineral olje, men det er som kjent en annen diskusjon hva som er best. takker for tips,Når det gjelder toppen kjøpte jeg en heeelllltttt ny topp med nye ventiler,tettninger osv innsatt fra fabrikk.Angrer igrunn på at jeg ikke tok en full overhaling,inspiserte selvsagt sylindrene,ingen merker,riper ol.Men foretok ingen målinger da jeg har papir på at motoren er overhalt for noen år siden.Har muligens stolt på noe som jeg ikke skulle kan hvere det har blitt foretatt en såkalt overmaling.Får ta og utføre en komp test og se ossen det ligger ann.var jo ingen dum ide og montere filter med varme i,selv om det er noe redusert komp så er det vel ingen ting som sier at motoren ikke har magne timer igjen olje forbruket er vel innafor normalen,og med den nye toppen ble gjennomslaget lik 0 Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.