Jump to content

Hva er kvinnens arbeidsoppgaver ombord?

litt peiling

Recommended Posts

Sitat: (litt peiling @ 03.05.09 01:21)

Hva er kvinnens arbeid ombord?

Sende Mayday over VHFen når skipperen har fallt over bord... :rolleyes:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hjemme er du hun som styrer det meste. Ombord bytter vi roller, så da får hun slappe litt mer av.

Perfekt i hverdagen for meg :yesnod: og så ser hun frem til å være med i båten :yesnod: .

Denne synes jeg var den beste hehe :flag:

Jeg tror også vi skal se på forskjellene mellom blondiner og brunetter :lol:

I min verden er blondinene noe enklere å ha med å gjøre da de gjerne gjør som blir befalt. Min erfaring er også at slankere blondinene er dess større problemer i båt. Slanke blondiner er tidvis litt for aktive, middelmådige blondiner tar gjerne dekk slabrasen for å få sol. Det fine med blondiner er at vi kan kjøre over de når vi ønsker. :lol: Samtidig er de gjerne glimrende kokker :yesnod:

Brunetter, er gjerne litt for skarpsindinge. Det kan bli slitsomt dersom en skal kose seg på sjøen over lengere tid.

Et annet viktig poeng er puter, har enda tilgode å se en "ikke fake" brunette med tilfredstillende puter i bagasjen hehe :lol:

Noe må vi bruke disse damene til :lol:

Mvh

Erfaring fra en 45 gml skiper hehe, :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Nei, hun har ingen!!

Deler på alle oppgaver slik det faller naturlig!

Desverre har vi bare et sete i fartsretningen, nemlig førerstolen. Den er hun rask å okkupere og dermed har hun påtatt seg navigatør-stillinga :yesnod:

Hvem som slipper Fjordland posene i vannet er uvesentlig! Men det er vanligvis undertegnede som må fyre opp gassblussa. Hu er en smule skeptisk til denne gassen, men det kommer seg etterhvert!!

Er takknemlig for hver time jeg får tilbringe sammen med henne på sjøen så det er viktig å ikke mase!!

I år er dett slik at hun ivrer mere enn meg etter å komme oss på båttur :yesnod: !

Da føler jeg at strategien har virka, og da endrer men ikke på den :flag:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Fruen er en uvurdelig viktig del av båtlivet. For det første er vi sammen om å oppleve alt vi passerer underveis og hun er aktivt med å lese kart. I tillegg legger hun ut fendere, ordner tau. Først i land når vi legger til og sist ombord når vi går fra. Forøvrig koselig selskap. Dette ble jammen mye skryt! :yesnod:

Kvinnens oppgave er vel som i heimen ?

Sørge for at jeg til en hvare tid har alt jeg trenger - har det bra - gjette hva jeg mener - holde orden på det jeg glemmer -

tåle at jeg er sur uten at hun blir det selv - ta i mot kjeft siden der ikke er andre og kjefte på -

alltid skjønne at jeg ikke har det så lett-lage maten til meg - og kjøpe pils - kjøre bil når jeg ikke kan eller vil -

skryte av meg hver gang jeg gjør noe som jeg skulle gjort igår -

mer ?

:lol: ikke greit å være mann skjønner jeg... :lol:

jovist er det vel det.... De fleste innleggene over viser vel til at vi har det som plommen i egget (mon tro hvordan plommen egentlig har det).

Hos oss er det ingen faste oppgaver, men jeg slipper unna oppvasken og hun har som regel varmet opp min side av senga når jeg legger meg.

I tillegg har hun tatt på seg oppgaven som alkometer.... grmmff... det er plent umulig å komme lengre enn halvvegs til 0,8-grensa mens vi beveger oss.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det var ikke sånn jeg hadde tenkt denne tråden skulle bli :sad:

Det var kvinnen her som lurte på hva de andre "fruene" ombord gjorde :yesnod:

Men skjønner nå at det var dumt å slippe henne til på et spørsmål, her på BB :crazy:

Ble mye negativt om kvinnen her, og det var ikke meningen :discuss:

I båten, hjemme, på hytta eller hvor som helst, gjør vi det som må gjøres begge to. Hvem som gjør hva spiller ingen rolle. Men det blir jo ofte vaner på hva den enkelte gjør ombord. Det eneste området i båten fruen ikke har myndighet/interesse av å ha myndighet, er i motorrommet.

Fy flate for en idiotisk tråd! Det skal vanligvis mer til for å provosere meg.

Hva er MANNENS oppgaver ombord ?

Litt enig seilsnobben.

kona sørger for pakking før turen, da blir ingenting glemt.

Jeg holder skuta i orden og ren.

Vedr fendere setter kona alltid ut fendere men jeg planlegger hvordan vi legger til og skal fortøye osv.

Ellers prøver jeg og gjøre mest mulig selv.

Kona skal slappe mest mulig av på turen, det syntes jeg er det viktigste.

Til tider er det fullt opp for alle når det blåser og havna er full.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Mulig jeg banner i kirka her, men jeg klemmer til allikevel! Under seilas er konas oppgave å passe på at jeg har nok solkrem i hodet, kaldt drikke og snusen i umiddelbar nærhet. Ved fortøyning derimot så står fruen på roret og jeg spretter rundt og fortøyer, setter anker og fendrer. Har funnet ut at det er bedre at jeg gjør det selv enn å måtte gjøre ting om igjen. Veldig nyttig for fruen også å lære finmanøvrering også og ikke bare stå på roret når vi er "utaskjærs". Blir mye bedre stemning i båten vår av dette!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

var det stikk motsatt tipper jeg rosa sider hadde tatt opp noe av det samme spørsmålet.. :sweat:

Har forgjeves prøvd å komme meg inn på de sidene. Med nyervervede erfaringer i bagasjen er det like godt å la være.

Dette er kanskje feil forum å prøve å være seriøs i, men likevel:

Hvorfor bruke denne arenaen til å sementere inngrodde oppfatninger om kjønnsforskjeller ? Skal man tjene mest mulig penger, overleve sultkatastrofe eller vinne en krig, kan jeg til nød forstå at man ikke har noe overskudd til å ta sjanser, prøve ut nye teorier eller til og med bli ledd av, men båtliv er da for pokker for de aller fleste av oss fritid, kos, moro, avslapning ?

Jeg jobber i en av de mest mannsdominerte bransjene i verden. Ingen av dem jeg jobber sammen med hadde kommet på tanken å hevde den holdningen som (ca) 85 % i tråden representerer. Langt mindre å antyde at vi er mindre effektive av den grunn.

Hvor f... kommer denne sjåvinismen og prestisjen fra ??

Ikke sint, bare veldig, veldig skuffet.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Hvis alle oss tøffelhelter ikke en gang får lov til å spøke litt i en slik tråd (til og med flere antydninger til selvironi her) blir verden altfor arlvorlig for meg. At vi er så skikkelige i hverdagen gjør kanskje at vi tillater oss å trekke på smilebåndet av slikt, så lenge vår bedre halvdel ikke ser at vi gjør det :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...