Jump to content

Fjeldskilen Marina et bra sted?

Bjerknez

Recommended Posts

Har fått båtplass på Fjeldskilen Marina ved Øienkilen på Gressvik i Fredrikstad.

Noen som har erfaringer derfra?

Jeg bet meg vertfall merke i at bryggene der var usedvanlig nedslitte.

De holdt vist på og "pusset opp" mens jeg var der og kikket iog sa dem skulle være færdig om to uker.

Etter den tilstanden bryggen var i, så nekter jeg og tro at dette blir ferdig på to uker....

Noen som kan komme med noen erfaringer derfra?

Kjekt og vite før jeg betaler fakturaen pålydende 2900,- for leieplass i ett år.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jeg og flere andre søkte "nødhavn" der pga uvær, og maken til grinebiter har jeg sjelden opplevd. Dette er flere år siden, og den brygga jeg lå på var da i en så dårlig forfatning at jeg var redd hele greia skulle ryke. Har bare hørt negativt om denne Per Thue. Han er beryktet i hele distriktet. Tror jeg ville styrt unna hvis du har andre muligheter.

Det er lange ventelister alle steder, så om du har fått deg plass i Øienkilen så er vel det bedre enn ingen plass alls. Prøv og se. Vær obs på at mannen er eksentrisk. Om han liker deg ligger nok båten din tryggere der enn mange andre steder.

Stedet er jo også et fint utgangspunkt for å komme seg raskt ut i skjærgården, med Flatskjæra/Lyngholmen/Slevik/Hankø rett rundt hjørnet nordover, og rett over Lera mot Fredagshølet, Papperhavn eller Søsterøyene.

Har nå sagt fra meg denne plassen på grunnlag av det som har blitt postet og sagt her.

Er ikke interisert i å betale 3200 kr. for en mildt sagt råtten brygge og en gal grunneier.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Nei, jeg synes som sagt at du bør beholde den plassen du har fått, ihvertfall inntil du evt. finner en annen du liker bedre. Båtplasser vokser jo ikke på trær heromkring og det kan jo godt være at Øienkilen ville fungert bra for deg.

Jeg har allerede en båtplass. Men den er ikke optimal, da den ligger over 3 mil fra hjemmstedet.

Men jeg har heller båten der for samme pris enn i en båthavn hvor det hersker familiekonflikter og gale grunneiere.

Hvis jeg må risikere og måtte stå med "lua i hånden" hver gang jeg gjør noe galt som å tappe litt vann av en tank uten og betale, så får det heller være.

Da betaler jeg heller det dobbelte for mer ordnede forhold.

Da kan jeg meddele at jeg har fått meg båtplass kun 3km. fra hjemmstedet! :)

Johoo! Jammen ikke bare bare og skaffe seg båtplass i dag nei....

En bekjent fikk motorstopp å ble dratt inn til denne havna.. Dagen etter hadde denne Per Thue, kastet fortøyningene hans!! Heldigvis var det noen snille mennesker som så båten drive, og fikk dratt den inn igjen.! Syk, Syk mann!

Jeg snakket trolig med Thue selv over telefon når jeg uvitende sa ja til båtplassen.

Jeg dukket opp uanmeldt der ute for å sjekke hvordan det så ut og hvor jeg hadde fått båtplass.

Da traff jeg hans sønn som kunne tilby meg en rimeligere og bedre båtplass enn faren hans kunne. Flott tenkte jeg med en gang og takket ja. (uvitende om hvordan Thue var)

Sønnen nevnte også at det hadde pågått en del rettsaker angående farens brygge, og anbefalte meg og ligge på hans brygge.

I følge sønnen, så hadde de en brygge vær seg som dem driftet.

Den innerste brygga driver sønnen og den ytterste Thue selv.

Sønnen holdt dog på med oppussing av brygga da jeg ankom stedet og sa at hele brygga skulle stå ferdig innen to uker.

Dette var noe jeg sådde meget stor tvil til, da brygga var i usedvanlig dårlig stand. Eller rettere sagt elendig. Det manglet planker flere steder og to steder var det ett hull i brygga på nesten en halvmeter. Brygga var vinglete og to steder gikk faktisk brugga under vann når jeg kom gående.

Jeg fikk beskjed om at min plass var heeelt ytterst på brygga når jeg kom inn til land igjen.

Jeg så også ordrett "Jeg kom meg vertfall helskinnet tilbake til fastlandet igjen" litt morsomt.

Etter denne opplevelsen, så fikk jeg altså vite her på båtplassen.no at Thue selv tilsynelatende er en meget spesiell mann i negativ forstand.

Det har i linkene her inne også fremgått at de konkurrerer voldsomt om kundene og at de tilsynelatende ikke akkurat er venner.

Dermed så var det ikke veldig vanskelig og ta en telefon for å avbestille denne båtplassen.

Er nærmest litt lettet.

Kanskje ikke rart at det var så lett og få plass der ute....

• 3 år senere...

Jeg har båten på Fjeldkilen,og har sporadisk hatt båt der de siste 10? årene eller noe sånt.

Fordeler :

Greie priser

trivelige folk

bensin og diesel

kiosk

restaurant

kort vei ut på fjorden

stort sett lite vind,båtene ligger godt

Ulemper:

Noe dårlig brygger (er under utbedring)

enkelte brygger uten strøm og vann (er under utbedring)

Sikkert flere ulemper også,men jeg er ikke så kravstor,og er relativt godt fornøyd med stedet :smiley: Apropos.. Nå skal jeg ut i båten og gyve løs på el-anlegget..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link til Fredrikstad blad: http://sok.f-b.no/index/Per%20Thue

Hvis man forholder seg til reglene i havnen tror jeg man må lete lenge for og finne en sikrere havn(innbrudd i båten) da Per Thue er på plass omtrent i det øyeblikket du setter foten på brygga :yesnod: Alle som liggger der kan vel ikke være misfornøyd med hvordan havnen styres :crazy:

Dette må jo være marinaen fra helvete... sønnen til thue nektet til og med letemannskaper søk etter en savnet person ved marinaen .. maken til kar

KNS MEDLEM

VAR.. er vel mere riktig.. Nå jobber de for å komme "på rett kjøl" og det stedet har et potensiale som ingen andre her i Østfold :smiley: Sett geografisk.. Jeg har trua,og jeg trives der ute sånn det er nå,men enda bedre blir det når ting kommer mer på stell.

Dette må jo være marinaen fra helvete... sønnen til thue nektet til og med letemannskaper søk etter en savnet person ved marinaen .. maken til kar

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Siden jeg har båtplass hos Torgauten i Øienkilen, er jeg innom Fjeldskilen og fyller bensin noen ganger i løpet av sommeren. Like fascinerende hver gang. Ca 1/3 av bryggene sank i en høststorm 2011. Der har de blitt liggende. I fjor var det bindt fast et par gamle fendere i noen av dem slik at man hadde noe å sikte etter når man skulle inn til pumpa. Det skal bli artig å se om de får rensket opp farvannet til årets sesong.

Bensinpumpa er så gammel og utslitt at de nå har satt på en egen strømbryter på pumpa. Den interne har gitt opp. De fleste pumper starter automatisk når man løfter pistolen, men her må man først vippe opp strømbryteren (vanlig industritype) slik at pumpa starter, deretter løfte pistolen og dra i en spak slik at man nullstiller telleverket. Så kan man fylle antall liter, sette på plass pistolen og stenge strømmen. Siden kronebeløpet stopper på 9.99 (ja, den er så gammel) må man notere antall liter og gange med prisen. I 2012 var prisen 15,- literen som må sies å være bra for Marina-bensin.

Man må som vanlig inn i kiosken for å betale. Her finner man forøvrig den eneste kiosk/bensinstasjon i kongeriket hvor det ikke er røkeforbud. At Thue også driver en liten kro vegg i vegg har sine konsekvenser. Hvor mye av kroas flytende varebeholdning som går til smaksprøver i løpet av arbeidsdagen skal jeg ikke si noe om, men dere bør unne dere et besøk til områdets eneste "brune" bensinstasjon... Åpningstidene er kun veiledende. :yesnod:

Hvis man er veldig seriøs, tenker HMS osv i alt man gjør, forlanger topp service og kundefokus, bør man dra et annet sted. Hvis man kan betrakte det hele med et skråblikk og som en del av en "krydret" tilværelse kan det være litt artig :cool:

Jeg forventer meg ikke alt for mye utvikling av stedet i 2013, men at stedet har potensiale for noen som virkelig VIL er utvilsomt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...