Jump to content

Øke effekt baugpropell - dele batteribank eller større kabler ?


hermansen

Recommended Posts

Baugpropell er Sleipner SP40. Effekt 2,2kw med 10,5v eller 2,6kw med 12v.

Samlet lengde (tur/retur) fra startbank til baugpropell er ca 12 meter

 

Kabel i dag er 75 mm2 (tror jeg), men kan i værste fall være 50 mm2. Står ikke noe på kabelen. Men når jeg holder en 35 mm2 ved siden synes jeg ikke den ser dobbelt så stor ut.

 

Startbank består av 2x55A Sønnak Deep Cycle - AGM. Benyttes bare til start av motor, baugpropell og ankervinsj.

 

Alt 1: Trekke ekstra kabel, 75 mm2 fra motorrom og frem til baugpropell

 

Alt 2: Flytte det ene batteriet frem i rom ved siden av baugpropell. Benytte dagens kabler for å koble sammen startbatt 1 og startbatt 2. Trekke 75 mm2 kabler fra startbatt 2 til baugpropell. Lengde ca 2 meter (1 meter hver vei).

 

Ved alternativ 2 vil startbank fortsatt være koblet sammen og bestå av 2 batterier, men de vil være fysisk adskilt. Det ene vil stå foran med baugpropell. Og med en samlet kabellengde fra dette batteri til baugpropell på max 2 meter (mot dagens 11-12 meter) vil spenningstapet bli betydelig mindre.

 

Hvilket alternativ er å foretrekke ?

 

/Øystein

Link to post

I siste utgave av Båtmagasinet, står det en lengre reportasje om tilsvarende problemstilling.

 

Der økte de effekten med 62% på en SP75 med diverse inngrep.

Det som gav mest effekt var å ha et ekstra batteri i baugen. Da får man minimalt med spenningsfall.

I tillegg til avrunding av kanten i tunnellinnløpet, og kanskje ny fembladet propell.

 

Men mål spenningsfallet først :yesnod:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post

Hei,

 

Jeg hadde identisk problemstilling som deg på en Saga 315. Her går + kabelen både via startbryter og en baugthrustbryter. Dette resulterte i et totalt spenningsfall på over 2 volt fra batteri til buagthruster. I tillegg droppet spenningen på selve batteriet med over en volt. Resultatet var ca. 9 volt på baupropellen. Letet først etter varme punkter, men fant ingenting. Derimot fant jeg ca. 0,2 volt spenningsfall over hver av bryterene, litt fra polska og over til kabelsko, og resten i kablene.

 

Jeg valgte å kjøpe et 60 ah batteri av samme type som startbyatteriet (Startbatteriet var nytt i fjor), og plasserte dette rett ved siden av thrusteren. I tilleg kjøpte jeg den ny propellen til denne thrusteren. Skal si jeg merket forskjell. Nå sparker den skikkelig.

 

Eneste ulempen med denne løsningen er at man bør ha en egen bryter for dette batteriet også, så nå må jeg betjene 2 bauthrustbrytere.

 

En annen grunn for å velge denne løsningen er at om du har fjernkontroll så er denne også litt følsom på for lav spenning på thrusteren

Link to post
Svart (redigert)

Tenkte å komme med en liten oppsummering.

 

Kablene i båten var 70mm2. Nå har jeg montert et sett med 35mm2 i parallell og jeg må bare si at det gjorde susen.

Føler betydelig mer "guff" i baugpropellen.

 

Etter å ha gått gjennom hele koblingen så var det ca 13 meter kabel i 70mm2. Nå er det 13 meter med 105mm2.

 

Det er i grunnen litt rart at det skal gi så stor endring. SP40 trekker ca 210A (effekt ved 10,5v skal være 3hk = 2,2kw og ved 12v skal den være 3,5hk = 2,6kw). I følge kabelkalkulatoren som finnes her på BP så skal da en 70mm2 gi ca 0,8v spenningstap og en 105mm2 gi ca 0,5v spenningstap. Jeg fikk i alle fall valuta for mine 0,3v økning :smiley:

 

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post

Jeg har også noe av det samme problemet. Har en SP 75, 95 mm2 kabler, og et 140 Ah startbatteri som er mer eller mindre defekt.

 

Det første jeg skal gjøre er selvsagt å kjøpe nye batterier. Har tenkt på Sønnak HDX 185 Ah, cca=1150A. I Reportasjebåten til Båtmagasinet hadde de HDX 145 Ah med cca=850A, og fikk mer spenningsfall enn ønskelig. De har imidlertid rotet litt med spenningsoppgivelsene i reportasjen, hva som er målt på batteri, hva som er på truster, nytt og gammelt batteri osv. Dessuten så jeg det sto et Lifeline batteri på akterdekk, det er vel di "psykobatteriene" Sleipner selger? Det stemmer jo heller ikke med det som står i artikkelen om at de benyttet et batteri som var identisk med det gamle (Sønnak HDX)...

 

Jeg er imidlertid missfornøyd med spenningsfallet fra batteri til truster, minns jeg har målt ca 2V. Har derfor tenkt å paralellkople 50mm2 kabler i tillegg. Jeg vil ikke ha et batteri framme i baugen, delvis pga det ligger barn og sover der, og delvis pga at jeg har en automatisk hovedstrømsbryter til trusteren i mototrommet, dvs at jeg må legge opp noe eget til lading av batteriet.

Link to post
Jeg er imidlertid missfornøyd med spenningsfallet fra batteri til truster, minns jeg har målt ca 2V. Har derfor tenkt å paralellkople 50mm2 kabler i tillegg.

 

Da vil du få 95+50=145mm2 tilsammen. Dette, sammen med nytt batteri, bør vel gjøre samme nytten for deg som 105mm2 gjorde for meg.

 

/Øystein

Link to post

Finnes masse kabler, og noen er grove inni, og noen er masse fine kordeler inni. Feks de feite stereokablene noen bygge i bilen sin.

Betyr slik noko?

Eg lurer på om det billigste/beste for de fleste ville vert å gått på en indudtributikk og kjøpt sveisekabler. De finnes

i saftige dimmensjoner. De er jo sorte, men en kan jo merke +kabel med rød tape her og der.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hermansen: Ja, 145mm2 + nytt batteri burde tilsi suksess, men jeg venter med å juble til jeg ser resultatet. Det er spenning målt på trustermotor som avgjør effekten (tilført). SP 75 trekker uhorvelig mye strøm. Jeg ble litt forvirret av måleresultatene de presenterte i Båtmagasinet. Ble ikke helt klok på hvor de målte spenningen med bare nytt batteri, ikke ekstra batteri. De prøvde jo mange varianter.

 

Sæbø: Sveisekabler er selvfølgelig bra, de skal jo tåle høy sveisestrøm og være bevegelige. De bygget opp av mange fine tråder. Bare vær obs på at de finnes i aluminium også pga vekt og håndtering. Men å bruke svarte kabler til + er jeg ikke tilhenger av!

 

Sjekk også prisen hos Maritim.no og Båtbua i Fredrikstad, de har gode priser og de sender.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...