Jump to content

hvorfor klarer ikke folk i båt å ta hensyn

Superkul

Recommended Posts

ligger man et sted man er utsatt for bølger og det plager deg så FLYTT PÅ DEG.. ikke værre en det.. kan ikke si jeg til dags dato har vært plaget av hekkbølger annet en en eller annen tufs som kjører forbi for nærme båten ..

kan være det er fordi man tenker litt før man legger seg til et sted. ??

når du har båtplass i en elv hvor det er 5 knop og fortøyd masse båter med folk på ferie eller fastboende der jeg ligger så kan du danse meg fløtte deg sjæl - dra ut på åpent hav og flis på og hold deg unna småsteder og plasser hvor folk ligger fortøyd

enda en på gi f lista - merkelig skremmende hvor mange hensynløse folk her på forumet og ellers

vis hensyn eller hold DEG UNNA :cool:

hva mener du jeg skrev som gjør meg hensynsløs? pass ordbruken din. du skriker ut mot alle somikke er helt på bølgelengde med deg :crazy:

pass orbruken din sjæl :smash:

så det er altså for mye forlangt å håpe på at folk ikke kjører som griser i helgen og om natta - som jeg skriver også LÆR Å LESE/ SETTE SAMMEN BOKSTAVER

jeg syntes bare det er skremmende mange som ikke tar hensyn og noen få som gir totalt f - jeg er vertfall oppdratt til og ta hensyn generelt

om natta hadde jeg vertfall tatt det rolig - folk som ligger og sover etc

så du + et par andre i 30% ( :giggle: ) klubben kan vertfall gi f**n i å mene at folk kan fløtte seg ............

syntes det er f*ens så harry når man kommer 2 stk kjempe fb båter side om side gjennom byen

og hva som har passert om natta har jeg ikke peiling på men harry båtfolk er det vertfall

pass orbruken din sjæl :smash:

så det er altså for mye forlangt å håpe på at folk ikke kjører som griser i helgen og om natta - som jeg skriver også LÆR Å LESE/ SETTE SAMMEN BOKSTAVER

ta deg sammen nå . aggresjonen etter de bølgene du måtte opplevd burde vært bort nå .. og ikke belær folk ang lesing , da du igjen insinuerer at jeg er en av dem som gir f.... , når jeg ikke har skrevet noe i nærheten av det du forfekter jeg har gjort..

jeg og et par andre i 30% klubben ja , vi har vet til å ikke legge seg til på de utsatte stedene.. mens derimot du ser ut til å oppsøke de samme stedene vi 3 prøver å unngå...

+ du tillegger meg et helt annet ståsted ang hekkbølger enn det jeg har.. jeg har feks ikke sagt at grisekjøring på steder der bør være rolig skal forekomme..

vis meg gjerne hvor jeg har skrevet noe i den duren , så kansje du kan bevise at dine leseferdigheter er større en mine skriveferdigheter... KLARER du ikke det så slutt for pokker å tillegg andre meninger de ikke har. fjott.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

:lol::lol::lol:

for meg må du fremdeles lære å lese

du og et par andre svarer da vitterlig ikke helt på det jeg skriver - jeg ligger fortøyd i 5 knopgrense midt i byen hvor det er ganske mange båter som ligger fortøyd- derav fredrikstad gjestehavn, og be meg flytte meg i stedet for at folk følger helt normale normer og regler er da ganske uhørt

jeg legger meg ikke på utsatte steder - jeg legger meg i lune havner etc og vertfall etter i fjor av hensyn til kjerringa + unger og da hadde vært ønskelig at folk hold seg noenlunde i skinnet

og hvis du som du sier er enig i at grisekjøring og uvettig kjøring er en uting så skjønner jeg ikke helt hvorfor du hakker på meg og ber meg fløtte meg

hvis du er noenlunde enig så hold kjeft eller støtt opp så di du mener grisekjører får det inn med teskje

liker du meg ikke så ligg også unna

det er ganske utrolig at vi over 70% skal måtte fløtte seg for at noen klyser gir f

fjott x 10 :lipseal:

og be meg flytte meg i stedet for at folk følger helt normale normer og regler er da ganske uhørt

Ville også vurdert å flytte meg, hvis du opplever dette som veldig irriterende.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg er ikke dette problemet noe du kan få gjort noe med.

Problemet vil være der uansett hvor mye du skriver om det

Løsningen må enten være å akspetere at "slik er det" eller å finne et annet sted å ha båten.

jeg trodde kansje noen greide å se at det ikke bare handler om MEG MEG MEG

jeg ser bare at det stemmer bra med 30% som gir f og DI kan faktisk gjøre noe med det - det er VELDIG ENKELT

SJEKK HEKKBØLGEN NÅR DU ER I TRANGT FARVANN - HAVNER ETC

ferdig fra meg

kodvaag hadde et godt poeng med bilde - skjønner ikke at jeg gidder å diskutere og engasjere meg -

så da sier jeg takk for meg og takk til di som TAR HENSYN og takk til kansje et par stykker som tenker seg litt mere om neste gang di kjører som di skulle stjålet båten -

Nååå. Så gæli er det vel ikke.

De langt fleste, uansett farkostens type og størrelse veit å oppføre seg.

Jeg vil tru at de som har båten som livstil og hobby, og det omfatter vel de fleste her, har såpass innsikt at de tar det nødvendige hensyn.

Også kan man kanskje nyansere litt.

Hyttefolket, som kun bruker båten tre uker om sommeren, skiller seg kanskje litt ut. Mange av dem har hverken interresse for eller kunnskap om båt. De skal bare ha båt på hytta. (Jada, jeg stikker fram hue).

Jeg ble utsatt for en av dem da jeg hadde den lille seilbåten. Sto på hyttetaket og beslo seil da en med Fjordterne passerte meg på to meters avstand på fullt pådrag. Bommen klinket til meg, og jeg falt ned på rekka og skadet meg endel. Han snudde seg aldri. Men jeg lærte jo litt av det.

Men det skal vel kanskje også nevnes at det grøvste jeg har sett var en diger slepebåt på fullt pådrag gjennom Vrengen en ettermiddag i Juli. Da var det mye redde folk i joller og annet.

Men som sagt. De aller flest hilser pent og har kontroll på hva de driver med.

:lol::lol::lol:

for meg må du fremdeles lære å lese

du og et par andre svarer da vitterlig ikke helt på det jeg skriver - jeg ligger fortøyd i 5 knopgrense midt i byen hvor det er ganske mange båter som ligger fortøyd- derav fredrikstad gjestehavn, og be meg flytte meg i stedet for at folk følger helt normale normer og regler er da ganske uhørt

hvis du er noenlunde enig så hold kjeft eller støtt opp så di du mener grisekjører får det inn med teskje

liker du meg ikke så ligg også unna

fjott x 10 :lipseal:

jeg synes du taler litt for generelt, for at debatten KUN skal gjelde i havner og midt i byen..

men er det kun midt i byen og fredrikstad gjesthavn du mener , ja da er vi to fjotter enige.

å be noen hold kjeft fordi de taler deg imot , vitner om en noe umoden person..

skal også sies at du er den perfekte typen å tirre litt på , derav mitt engasjement i denne saken :-)

fjott x 20 :lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Har fulgt tråden,og hadde egentlig ikke tenkt engasjere meg,for denne tråden har dratt langt ut på viddene.Jeg har blitt klaget inn til "skipsrådet" flere ganger for atskillig mildere språkbruk enn flere viser her :cheers: Hvis jeg har forstått trådstarter rett,så kan jeg beskrive det han mener med følgende:

Ligger ofte langs fjellet i uthavner(ikke i leden),og gjerne med en seilerkompis eller 2 utapå.Flere ganger pr sesong skjer det at skrog nesten blir skadet mot fjellet,tross 6-7 store fendere,og at salinghorna nesten slår i hverandre med fare for rigghavari.Dette er helt klart et økende problem,spesiellt de 5-6 siste åra.Har begynt å ta bilde av båten(e) når jeg skjønner at faren for skade er tilstede,og anmeldelse vil følge dersom den minste skade skjer. :smash:

Det er vel slike situasjoner han sikter til,ikke om du møter sjø/hekksjø midtfjords :lol:

mvh

fem@il

Hei!

Ganske mye artig å lese her da..... :flag::sailing::sailing:

5 knops grensa hjelper da veldig den. Med min værstingbåt lager jeg ikke store bølger i 5 knop, men jeg går faktisk enda litt lenger ned forbi der andre har ankret opp. Men om vi holder oss innenfor 5 knop er det meste med hekksjø løst.

Problemet er der det ikke er 5 knops grense og/eller folk ikke holder seg i 5 knop. F. eks 7 knop med min halvplaner er nok til å lage ubehagelig bølger. Det er imidlertid ikke bedre med skjærgårdjippene som på død og liv skal gå forbi i halvplan :nonod: Fo :nonod: Da kjører man liksom ikke så veldig mye over....

Ser forresten at noen her vil endre reglene slik at det blir forbudt å lage store bølger, eller som trådstarter snakker om i forhold til å ta hensyn.

Men reglene til sjøs handler også om å ta hensyn. Disse er kanskje ikke tydelig nok, men de er faktisk blitt benyttet i retten. For noen år siden ble en stor cabincruiser fra vestlandet et sted anmeldt for hensynsløs kjøring i Tromøysund (Arendal). En stakkar i en Polar 20 (tror jeg det var), ble denne båtens hekksjø til del. De ombord ante fred og ingen fare, og holdt vissnok nesten på å gå ned. Han ble faktisk også dømt. Ikke for fart, men for hensynsløse bølger :yesnod:

I Tromøysund er regelen max 5 knop 100 meter fra land. Det betyr at hva fart angår, så kan man i prinsippet kjøre så fort man vil gjennom hele sundet. (Tror det skal være 212 meter på det smaleste) Men det er ikke særlig behagelig å kjøre der en dag med mye trafikk. Dersom jeg f eks cruiser gjennom sundet med min halvplaner i f. eks 11 knop, er det ikke lett å holde på kaffekoppen.

Jeg for min del håper jeg har innsett dette og tar hensyn.....

God tur!

Noen er mere fintfølende ann andre på sjøen...

Om noen skulle være litt mer fintfølende på vannet, så skal ikke dette være en grunn til at andre ikke skal overholde reglene!

Slulle vi alle bare flytte oss unna, eller forsøke å ignorere bøller og andre som ikke klarer å overholde reglene til sjøs, og rett og slett la de onde krefter ta over og trekke oss unna i slike situasjoner, da ville ikke verden blitt god å leve i. Nei, la oss nå få ta til motmele mot disse bøllene som lager hekksjø til besvær og skade, om ikke dette blir ryddet opp i vil det bli ganske utrivelig på sjøen i fremtiden for oss alle.

:smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Problemet er stort sett ikke de fintfølende, men de hensynsløse.....

Hadde selv en episode i fjor på vei ut vesterelva i fredrikstad. Jeg og guttungen i vår 16' speedbåt. Dette er en lang spiss sak med dyp V-bunn og tandem-seter, laget for å ta sjø...nok om det.

Vi ruslet utover i ca 5 knop sammen med andre som holdt samme pålagte hastighet. På det smaleste stedet er sundet kanskje 100m bredt. Kolonne-kjøring med båter på vei inn og ut.

Så kommer en Stormway 26' med tre smilende brunkrem-troll i halvåpne HH-jakker og tykke hals-lenker på vei innover i "halvplan". De møter oss der det er som smalest. Vi kunne ikke dra noe særlig innover mot styrbord, og alternativet var etter at de hadde passert med 4-5 meters klaring (de måtte gå i midten av de to rekkene for å komme seg fram...) å legge fullt babord og ta sjøen rett på. Første bølga løftet snuta på båten 2 meter, deretter vippet vi framover og tredde baugen inn i bølge nr 2. Som sagt er dette en spiss speedbåt, så det er ikke mye bæring og løft i baugen. Fikk bølga oppover dekket og spruten i trynet :headbang:

Nå er den båten bygd for å ta bølger, og i åpent vann og 40 knop hadde jeg neppe sluppet fotgassen, men her var det ikke mange mulighetene for å komme unna.

Hadde det ikke vært for at guttunge var med og at jeg tar min oppdrager-rolle nogenlunde seriøst, ville det vært fristende og snudd rundt, blåst opp longside og bedt dem stappe hele r&% full av diverse andre kroppsdeler.... Nå ble det i steden en avbalansert "sett på idiot-kjøring..." , rette opp båten og tusle videre utover.. men inni meg... :boxing::smash::headbang::smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...