Rormann Startet 3.Mai.2009 Del på Facebook Startet 3.Mai.2009 (redigert) Har problemer med min baugtruster QL BP-600 som er fra 2002. Når jeg bruker betjenings-bryteren kan den virke i det ene sekundet, men ingen respons i neste øyeblikk. Føles nesten som dårlig kontakt et sted ? Den siste tida får jeg ingen respons mot styrbord. Har sprayet på kontaktene i bryteren uten noen endring. Bør jeg skifte bryteren eller kan det være noe galt på selve trusteren, f.eks et rele`eller lignende ? Surt å kjøpe ny bryter til over 2000,- hvis det er noe annet som er problemet. Noen som kjenner til hvem som eventuelt har service på QL i Grimstad/ Arendalsområdet ? Det har alltid blinket litt på batteri-lampen når jeg bruker den, men kan det være batteriet som er problemet ? Er grei spenning på selve batteriet. Redigert 3.Mai.2009 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Sjekk først om du får signal strøm til styringsreleet på motoren, får du det, er det ikke noe gale med bryteren. Du trenger sikker litt hjelp til å dra i stikka når du kobler multimeteret til releet på motoren. Da finner du fort ut hva som er gale, får du signal uten en lyd i releet er det nok det som er kaputt. Redigert 3.Mai.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Rormann Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Sjekket med Engbo som lager disse baugthrusterne. De forteller at 90 prosent av slike problemer skyldes for dårlig spenning. Målte på thrusteren og fikk ikke mer enn 8-9 volt. Tok av polene og rengjorde og renset disse, og vips så funket den igjen. Riktignok er ikke spenningen mer enn rundt 10 volt, men det skal visstnok i følge Engbo være bra ! Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ingenting er bedre enn berre litt dårlig kontakt. Vet hva kvadatet og lengd på kabeln til thrusteren? Volta raser fort ved lange strekk og lite kvadrat. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Rormann Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Nei, men det blir jo noen meter. Er likevel for mye tap i forhold til ankervinsjen etc. Vurderer de to batteriene som går på trusteren også (til start og baugpropell). De er fra 2001, men da jeg målte i går hadde de en spenning på 13.78 volt to døgn etter forrige tur (lading). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.